احیای سیستم حمل و نقل عمومی با ابتکارات ایران خودرو

حمل و نقل عمومی در دنیای امروز به عنوان یک رکن اصلی و مهم مورد توجه است. دنیای ماشینی و نیز افزایش میزان جمعیت و ترددها بویژه در شهرهای بزرگ چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی بسیاری به همراه داشته، بگونه‌ای که گاه تبدیل به مسئله اول یک شهر یا کشور می‌شود.

0

اقتصاد خودرو-حمل و نقل عمومی در دنیای امروز به عنوان یک رکن اصلی و مهم مورد توجه است. دنیای ماشینی و نیز افزایش میزان جمعیت و ترددها بویژه در شهرهای بزرگ چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی بسیاری به همراه داشته بگونه‌ای که گاه تبدیل به مسئله اول یک شهر یا کشور می‌شود.

بر همین اساس نیز یکی از مهم ترین کارکردها و برنامه‌های دولتها و شهرداران در هر کشوری معطوف به حمل و نقل عمومی می‌شود. تهران نیز به عنوان یک کلان شهر که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جای داده و از سویی نیز مرکز ادارات و شرکت‌ها و خدمات عمومی است، نیازمند حمل و نقل عمومی فعال و کارآمد است.

بر اساس آمارها و گزارش‌های منتشره، نبود حمل و نقل عمومی منسجم و کارآمد به رغم تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه موجب شده تا از یک سو هزینه‌های شهری و جا به جایی برای مردم سنگین‌تر شود و از سوی دیگر مردم اجبارا به استفاده از خودروی شخصی روی آورده که در حوزه بنزین، آلودگی هوا، تصادفات و خدمات شهری هزینه‌های بسیاری را به کشور و شهرداری‌ها تحمیل می‌کند. در کنار فعالیت خطوط مترو و اتوبوس رانی که برای تکمیل ظرفیت و فعال سازی نیازمند بودجه‌ای سنگین می‌باشد، توجه به بخش تاکسیرانی در قالب خودرویی و ون‌ها یکی از بخش‌های زودبازده در نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است. چنانکه شهردار تهران عنوان ابراز داشته ۷۲ هزار تاکسی و ۶ هزار ون داریم که ۹۸ درصد ون ها فرسوده است که عملا از کارآمدی این بخش از حمل و نقل عمومی کاسته و نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته است. بر این اساس در چارچوب طرح‌های زودبازده برای حمل و نقل عمومی ورود خودرسازان به تولید تاکسی و خودروهایی با مصرف حمل و نقل عمومی امری ضروری می‌نماید. رویکردی که از سوی برخی خودروسازان همچون ایران خودرو مورد توجه قرار گرفته است چنانکه مهدی خطیبی مدیر عامل ایران خودرو، در آیین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی هر کشور را نشانه میزان پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و صنعتی هر کشوری خواند و گفت: نمی توان کشوری را دید که از منظر اقتصادی رشد کرده باشد بدون اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی خوبی داشته باشد و بین این دو شاخص ارتباط یک به‌ یک و خطی وجود دارد.

وی در تشریح راهکارهای شش‌گانه برای بهبود شرایط تاکسیرانی، تصریح کرد: نظام تاکسیرانی زمانی کارآمد است که سازمان مرتبط با آن تحول‌خواه، دانایی‌محور و چابک باشد که خوشبختانه در تاکسیرانی تهران شاهد اتفاقات خوب و مثبت و رو به جلو هستیم.

احیای سیستم حمل و نقل عمومی با ابتکارات ایران خودرو

خطیبی، دارا بودن تاکسیرانان مجرب و آموزش دیده، تاکسی خوب، با کیفیت و به‌روز، ناوبری و تاکسیرانی به‌روز و کارآمد را از دیگر لازمه‌ها و شاخص‌های اصلی ناوگان کارآمد برشمرد و گفت: خدمات پس از فروش شبانه‌روزی و کارا نیز عامل بسیار مهمی در نظام تاکسیرانی به شمار می‌رود.

وی همچنین شرکت‌مالکی را راهکاری برای سازماندهی تاکسیرانی دانست و گفت: باید از سمت راننده مالکی به سمت شرکت‌مالکی حرکت کنیم تا خروجی ناوگان بهبود یابد. خطیبی با بیان‌ اینکه در گذشته در حوزه‌های خدمات پس از فروش و تامین قطعه تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما وضعیت مطلوبی نداریم، گفت: باید برای ارایه خدمات مطلوب شبانه‌روزی برنامه‌ریزی کنیم و این خدمات به‌گونه‌ای باشد تا امرار معاش تاکسیرانان کوچک‌ترین لطمه‌ای نخورد.

خطیبی ضمن وعده عرضه خودرو با کیفیت به تاکسیرانان، گفت: اتوماتیک بودن خودرو تاکسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای رانندگی‌های طولانی تاکسیرانان مورد توجه ماست و گروه صنعتی ایران‌خودرو آمادگی دارد تا طی برنامه‌ای پنج ساله، نسبت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تارا اتوماتیک اقدام کند.

وی تصریح کرد: باید از خودرو دستی در ناوگان تاکسیرانی عبور کنیم تا رفاه بیش‌تری برای رانندگان فراهم کنیم.خطیبی با اشاره به تاسیس شرکت تاکسیرانی خصوصی در سال‌های۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ و عدم وجود خروجی مورد نظر و خاص از این شرکت، تصریح کرد: باید مانند بسیاری از کشورهای پیش‌رفته، شرکت‌های واقعی تاکسیرانی ایجاد کنیم تا تاکسی تحت مالکیت شرکت و فعالیت رانندگان براساس پروتکل‌های خاص به صورت منسجم و کارآمد دنبال شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، پاینبدی به تعهدات و عرضه محصول با کیفیت و مدرن و همچنین ارایه خدمات پس از فروش مطلوب را وظیفه این خودروساز دانست و گفت: در ذیل شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو شرکت تاکسیرانی خصوصی را با مجوز تاکسیرانی تاسیس خواهیم کرد و نسبت به عرضه تارا اتوماتیک در این شبکه اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این مجموعه به صورت شرکت‌مالکی فعالیت خواهد کرد و تجربه ناتمام گذشته در ایران‌خودرو را به این شکل مجددا پیاده‌سازی خواهیم کرد.به گفته خطیبی این شرکت به صورت مشترک با گروه خودروسازی سایپا و سایر سرمایه‌گذاران خصوصی شکل خواهد گرفت.وی از ایجاد تاکسی‌لند برای ارایه خدمات ویژه شبانه‌روزی به تاکسی‌داران خبر داد و گفت: برای نخستین بار با همکاری سایپا این مرکز خدماتی ایجاد خواهد شد تا تاکسیرانان برای دریافت خدمات خودرو ناچار به مراجعه به مراکز و نمایندگی‌های مختلف نباشند.

مجموع این مباحث به عنوان راهبردی از سوی ایران خودرو در حالی مطرح شده است که تحقق این مهم نیازمند اعتماد تاکسی داران به خودروسازان در کنار حمایت همه جانبه دولت از طرح‌های مذکور است. با توجه به تحریم‌ها و نیز مشکلاتی که در حوزه قطعه سازی و زیان انباشته برای خودروسازان وجود دارد ورود به عرصه تاکسی و حمل و نقل عمومی با چالشهایی همراه است که برنامه ریزی دقیق مسئولان در این زمینه را الزام آور می‌سازد.

به هر تقدیر آنچه امروز در سطح کشور بویژه در کلان شهر تهران مشاهده می شود نیاز مبرم به اصلاح در حوزه حمل و نقل عمومی است که خودروسازانی همچون ایران خودرو با تجربه و طرح‌هایی که در دست دارند تا حدود زیادی می‌توانند در این زمینه ایفای نقش نمایند. در این میان توجه به خودروهای برقی که از افق‌ها و چشم اندازهای تولیدات ایران خودرو است می‌تواند نقشی تاثیر گذار در این زمینه داشته باشد. چنانکه علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین رونمایی از تاکسی های ون جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور، با بیان اینکه خودروهایی که امروز رونمایی می شود، بسیار زیبنده و مناسب برای استفاده مردم است، خاطرنشان کرد: باید کم کم به سمت ون برقی برویم. در این زمینه راه اندازی ایستگاه های شارژ در ۵۲ ایستگاه با همکاری مپنا در حال انجام است.

احیای سیستم حمل و نقل عمومی با ابتکارات ایران خودرو

شهردار پایتخت تاکید کرد: تا پایان سال، ۲۵ دستگاه سواری تارا آماده می شود که امیدواریم بعد از آن اتوبوس، ون و سواری برقی داشته باشیم. وی با بیان اینکه تلاش کردیم با همکاری ایران خودرو دیزل زمینه ساز یک خدمت برای مردم باشیم و سطح خدمتگزاری را بالا ببریم عنوان کرد: در شهری زندگی می کنیم که عنصر حمل و نقل عمومی در سطحی است که این خدمتگزاری اعتماد جمع را در بهره مندی از آن ندارد و امروز ۷۰ درصد استفاده از خودروهای شخصی را شاهد هستیم و وضعیت این ۳۰ درصد طوری است که اگر توجه ما به مترو باشد به اندازه ۷ خط موجود هم واگن نداریم، در ۷ خط ۲۵۰۰ واگن نیاز داریم اما کل داشته ما ۱۵۰۰ واگن است که ۲۰۰ مورد از رده خارج است و اکثر مابقی آن نیاز به اورهال دارد.

در نهایت با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان گفت که یکی از اولویت‌های آینده صنعت خودروسازی کشور بویژه در کلان شهر تهران می‌تواند توجه به خودورهای برقی با مصرف حمل و نقل عمومی باشد که خودروسازانی همچون ایران خودرو اقدامات قابل توجهی در این عرصه صورت داده و با حمایت بیشتر و بهره گیری از دانش بنیان‌ها می‌تواند در آینده ای نه چندان دور در کنار تامین نیازهای کشور به مولفه‌ای در عرصه صادرات کشور مبدل گردد.

 

*زهرا واثق نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=35180

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.