برای بکسل کردن خودرو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای بکسل کردن شاسی‌بلند یا سایر خودرو های سنگین نمی‌توان از یک سواری کوچک یا هاچ‌بک کمک گرفت. این امر را جدی بگیرید زیرا امکان آسیب‌ رسیدن به شاسی خودرو در چنین شرایطی بسیار بالاست.

0

اقتصاد خودرو – هنگامی که خودرو به هر دلیلی خراب شده و دیگر حرکت نمی‌کند؛ بکسل کردن روشی است که در جاده و خیابان به یاری هر راننده‌ای می‌آید. اما درخصوص شیوه درست بکسل خودرو راننده‌ باید اطلاعات کافی داشته باشد تا در این شرایط درست عمل کند. هنگام نیاز به بکسل خودرو، پیش از هر کاری باید وسیله‌نقلیه‌ای را پیدا کنید که توانایی کشیدن خودرو شما را داشته باشد؛ زیرا قدرت آن باید بیشتر از خودرو خراب باشد. به‌عنوان‌مثال برای بکسل کردن شاسی‌بلند یا سایر خودرو های سنگین نمی‌توان از یک سواری کوچک یا هاچ‌بک کمک گرفت. این امر را جدی بگیرید زیرا امکان آسیب‌ رسیدن به شاسی خودرو در چنین شرایطی بسیار بالاست.

نکات طلایی درباره بکسل کردن خودرو
در صورت خرابی خودرو و روشن نشدن آن در شرایط عادی توصیه می‌شود حتما یک خودروبر یا یک وانت یدک‌کش اجاره کنید و با بکسل خودرو در شرایط نامناسب، امنیت خود و دیگران را به خطر نیندازید. اما درصورتی‌که در شرایط اضطرای قرار دارید یا به خودروهای یدک‌کش استاندارد دسترسی نداشتید چاره‌ای نیست جز بکسل کردن خودرو معیوب توسط یک خودرو دیگر! ابزاری که برای بکسل کردن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت زیادی دارند. به‌منظور یدک‌کشی و بکسل‌کردن خودرو توصیه می‌شود از تسمه، سیم بکسل، طناب محکم و یا زنجیر استفاده کنید. زنجیر و سیم بکسل از لحاظ استحکام بسیار مقاوم هستند. اما زنجیر در مسافت‌های کوتاه، چندان مناسب بکسل کردن نیست. در واقع زنجیر مانند سیم و طناب خاصیت کشسانی ندارد. به‌همین‌دلیل احتمال می‌رود هنگام جابه‌جایی، منجر به شکستگی اتصالات شود. تسمه نواری که از پلی استر یا نایلون تشکیل شده، مناسب‌ترین ابزار برای بکسل کردن خودرو است. درواقع انتخاب سیم بکسل مناسب برای خودروها امری مهندسی است که براساس مکانیزم خودروها انتخاب می‌شود. افراد کارآزموده، سیم‌های بکسل را براساس میزان فشار وارده به آن انتخاب می‌کنند. این افراد به‌صورت مهندسی ضریب‌هایی را درنظر می‌گیرند و براساس میزان ضریب متریال و سایز خودرو سیم بکسل مناسب را انتخاب می‌کنند. البته در شرایط اضطراری می‌توانید از روش بکسل خودرو با طناب هم استفاده کنید. بهترین محل برای نصب سیم بکسل قلاب روی سپر است. اما این محل تنها برای کشیدن بارهای سبک مناسب بوده و برای کشیدن خودروهای سنگین قابل‌استفاده نیست. برای نصب سیم بکسل در قسمتی از خودرو، یک فریم حلقه‌ای شکل یا یک قلاب روی سپر قرار دارد که البته در خودروها به اشکال مختلف و در قسمت‌های متفاوت تعبیه شده است که می‌توانید سیم بکسل را به آن متصل کنید و خودرو را یدک بکشید.

چند توصیه مهم
هنگام بکسل کردن خودرو با وسیله‌نقلیه شخصی‌تان از اتصال درست دو سر سیم بکسل اطمینان پیدا کنید. توجه داشته باشید سیم بکسل پیچ یا تاب نداشته باشد زیرا این موضوع باعث فرسودگی یا پارگی کابل می‌شود. از سلامت سیم بکسل مطمئن شوید و بررسی کنید این سیم نیز فرسوده نباشد. هرگز خودرو بی‌سرنشین و بدون راننده را بکسل نکنید. سیستم فرمان، ترمز و چراغ‌های راهنمای خودرو را کنترل کنید تا مطمئن شوید هنگام بکسل کردن کار می‌کنند. اگر خودرو به سیستم فرمان و ترمز هیدرولیک مجهز باشد، عملکرد آنها هنگام خاموش بودن موتور خودرو محدود می‌شود. فلاشرهای هر دو خودرو را هنگام بکسل کردن روشن بگذارید. بی‌دلیل فرمان ندهید و به چپ‌وراست نپیچید. به یاد داشته باشید علاوه‌بر خودرو شما، دیگر خودروها نیز تحت تاثیر حرکات شما هستند. حرکات بی‌دلیل می‌توانند باعث بروز حادثه شوند. راننده‌ای که قصد کشیدن وسیله‌نقلیه را دارد؛ باید با علائم رفتاری و حرکتی بکسل آشنا باشد تا در صورت نیاز، بتواند دیگر خودروهای در مسیر را از شرایط مطلع کند. در این زمینه می‌توانید از یک پرچم که نشان‌دهنده شرایط بکسل خودرو است، روی آنتن یا سقف خودرو استفاده کنید. برای تردد از خلوت‌ترین مسیری که ناهموار هم نیست، استفاده کنید.

سرقت‌های بوکسلی در روز روشن!
شاید باور کردنش دشوار باشد ولی مدتی است بکسل کردن خودروها به روش تازه‌ای برای سرقت خودروها تبدیل شد! چندی پیش اعضای یک باند سه ‌نفره سرقت خودرو در مشهد دستگیر شدند که با روش بکسل کردن، خودروها را به مناطق خلوت منتقل و به صورت کاملا حرفه‌ای نقشه سرقت خود را اجرایی می‌کردند. آنها پس از دستگیری به سرقت بیش‌از ۵۰ دستگاه خودرو سواری به این شیوه اعتراف کردند. در همین رابطه، رئیس پلیس پیشگیری تهران گفت: «ماموران گشت انتظامی کلانتری ۱۲۸ تهران‌نو در محدوده خیابان دماوند درحال گشت‌زنی بودند که متوجه حمل مشکوک یک دستگاه خودرو سواری بنز توسط راننده و سرنشین یک دستگاه خودرو نیسان شدند.» سرهنگ جلیل موقوفه‌ای افزود: «سرنشین خودرو نیسان که خود را مالک خودرو بنز معرفی مکرد، گفت خودرویش هنگام حرکت خراب شده و به همین علت از راننده خودرو نیسان خواسته است آن را به مکانی دیگر منتقل کند.» وی تصریح کرد: «ماموران برای رفع ظن، پلاک انتظامی خودرو را استعلام کردند، در همین حین یکی از متهمان از محل متواری و عملیات دستگیری وی آغاز شد و ماموران در یک عملیات پلیسی موفق شدند از فرار متهم جلوگیری کنند و به تحقیقات پلیسی ادامه دهند. در ادامه بررسی‌های پلیسی مشخص شد خودرو بنز سرقتی بوده و سابقه ثبت سرقت از کلانتری ۱۴۰ باغ‌فیض را دارد.»

 

 

لینک کوتاه خبر :https://eghtesadkhodro.com/?p=19382

منبع اخبار خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.