تفاوت خودروهای CKD با CBU و SKD چیست؟

با داغ شدن بازار خودروهای مونتاژی، اصطلاحات این صنعت هم به ادبیات روزمره شهروندان وارد شده و برخی فروشندگان سعی می‌کنند با همین اصطلاحات، خودروی مورد نظرشان را بهتر و با کیفیت‌تر نشان دهند. و چه چیز بهتر از مفاهیمی که به شکل حروف اختصاری انگلیسی رایج می‌شوند و گاهی با محبوبیت هم روبه‌رو می‌شوند.

0

اقتصادخودرو-ماشین‌های CKD، CBU یا SKD در واقع خودروهایی هستند که یا مونتاژ شده‌اند، یا به شکل نیمه مونتاژ وارد کشور شده‌اند، یا اینکه اساسا در خارج از کشور و گاه در کارخانه مادر مونتاژ شده‌اند و به شکل خودروی کامل به ایران رسیده‌اند.

اصلی‌ترین روش مونتاژ که تقریبا در ایران پرطرفدار هم است، همان روش قطعه‌ای است که در ایران به «مونتاژکاری» معروف است. در این روش قطعات خودرو بصورت جدا از هم وارد ایران و در داخل کشور سرهم می‌شود. این روش در دنیا به CKD معروف است. مخفف عبارت Completely Knocked Down یا قطعات کاملاً جدا.

در روش CKD، معمولا تکنولوژی نیز به داخل کشور منتقل می‌شود و نیروهای خط نیز آموزش می‌بینند. تقریبا تمامی شرکت‌های مونتاژی امروز ایران با این روش اداره می‌شوند. ام‌وی‌ام، رنو تندر۹۰، رنو ساندرو، نسخه‌های اولیه پژو ۲۰۶ از این نمونه هستند.

دومین روش SKD است که از کلمات Semi Knocked-Down به‌معنی قطعات نیمه‌‌منفصل می‌آید. در این روش، قطعات ریز ریز و جدا از هم نیستند بلکه بخش‌های مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس، دیفرانسیل و داشبورد در کشور مبدا ساخته شده و برای سرهم شدن در کشور مقصد ارسال شده و در آنجا سرهم می‌شوند. سیتروئن زانتیا در خطوط سایپا با این روش مونتاژ می‌شد.

و آخرین روش مونتاژ CBU است؛ مخفف کلمات Completely Built Unit به‌معنی واحد کاملاً ساخته شده‌. در این روش، یک خودرو به ‌صورت کامل در کشور مبدأ ساخته و سپس به کشور مقصد صادر می‌شود. خودرویی که با این روش وارد یک کشور می‌شود، برای استفاده آماده‌است و احتیاج به طی‌کردن هیچ پروسه‌ای برای تکمیل تولید نیست. در برخی موارد خیلی جزئی مثل افزودن آپشن در کشور مقصد انجام می شود.

و البته اگر بازار در برابر تفاوت این روشها حساس باشد، آن‌گاه شهروندان نیز تلاش می‌کنند بفهمند که خودروی مورد نظرشان CKD است یا SKD یا CBU.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=38218

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.