خودروهای وارداتی، خودروسازان و بازار خودرو

بازار خودرو این روزها با واژه‌ای جدید به نام خودروهای وارداتی عجین شده است. بر اساس گزارش‌های منتشره اولین محموله از این خودروها به کشور آمده و شاید زمانی در کوچه و خیابان ها شاهد حضورشان باشیم.

0

اقتصاد خودرو– بازار خودرو این روزها با واژه‌ای جدید به نام خودروهای وارداتی عجین شده است. بر اساس گزارش‌های منتشره اولین محموله از این خودروها به کشور آمده و شاید زمانی در کوچه و خیابان ها شاهد حضورشان باشیم. خودروهایی که هنوز چند و چون قیمت گذاری آنها مشخص نیست اما برخی همچون گذشته این گمانه زنی را مطرح می سازند که این خودروها با وضعیت تورمی در بازار عملا به مصرف کنندگان ضعیف نخواهد رسید و بار دیگر دارندگان سرمایه ،مشتری این خودروها خواهند بود و شاید تنها کارکرد این محموله خودرویی کم شدن چندین نفر از لیست پیشنوس‌ها و قرعه کشی‌های خودروسازان خصوصی و دولتی باشد.

البته بر اساس تجربه این مسئله نیز مطرح است که وادکنندگان و دلالان خودرو با ایجاد فضای ملتهب در بازار و افزایش قیمت‌های ساختگی و حبابی خودروهای تولید داخل، به دنبال توجیهی برای افزایش قیمت‌ خودروهای وارداتی هستند چنانکه همزمان با اعلام رسیدن اولین محموله خودرویی بازار با انفجار قیمتی همراه شده است. این مسئله را می‌توان اقدامی برای تاثیر گذاری بر بازار این خودروها دانست حال آنکه هدف اصلی از واردات خودرو، تنظیم و کاهش قیمت بوده است و اینکه اقشار پایین جامعه هم بتوانند از آنها بهره گیرند. روند کنونی اما مغایر با این وضعیت است و می رود تا خودورهای وارداتی را به کالای لوکس مبدل سازد که فقط افرادی خاص در کنار دلالان فرصت طلب بازار از آن بهره مند می‌شوند.

نکته قابل توجهی که اما همزمان با این واردات مشاهده می‌شود رفتار خودروسازان است. خودروسازانی که خود در جمع وارد کنندگان خودرو قرار دارند و عملا در یک تضاد منافع آشکار نقش تنظیم کننده بازار داخلی و وارداتی را عهده دار می شوند. بهره گیری از امکانات و تسهیلات برای واردات و در مرحله بعد کسب درآمد برای فروش آنها.

اما نکته آنجاست که در کنار این مسئله که شاید بتوان از آن با عنوان یک رانت یاد کرد، اظهارات و رفتارهای خودروسازان در باب قیمت تولیدات خود است. برخی خودروسازان رسما و بدون هیچ اطلاع رسانی و مجوزی، اقدام به افزایش قیمت خودروهای خود کرده‌اند چنانکه سایپا در برخی اقلام تولیدی همچون کوئیک چندین میلیون افزایش قیمت داشته است و خودروسازان خصوصی نیز تغییراتی در قیمت‌هیشان در برخی محصولاتشان داده اند. در این میان ایران خودرو نیز هر چند که در چارچوب مشتری مداری که از شعارهایش می‌باشد اقدام به افزایش قیمت نداشته اما خواستار تغییراتی در قیمت گذاری شده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در سخنانی عنوان می‌کند که هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم، ولی حال که نخستین سری از خودرو‌ها به کشور در حال ورود است، درخواست داریم به موازات این اتفاق، محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای صنایع خودروسازی برداشته شود.

شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در موضوع واردات خودرو برنامه‌ریزی خواهند داشت، اما بدیهی است در سری اول واردات خودرو و تا پایان سال، برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم. هر چند که تعیین قیمت خودرو بر اساس نیازها و الزامات بازار و مشتری از مسائلی است که از گذشته مطرح بوده است اما آزاد گذاشتن دست خودروسازان در اعلام نرخ قیمتی محصولاتشان آن هم به عنوان رقابتی سازی با خودروهای خارجی با مجموعه‌ای از ابهامات و الزامات مواجه است. خودروسازان خصوصی و دولتی عنوان می‌کنند که با زیان انباشته میلیادری مواجه هستند و این یعنی اینکه در صورت آزاد شدن قیمت گذاری قیمت خودروهای داخلی سر به فلک خواهد کشید و شاید نتوان خودرویی با زیر قیمت 500 میلیون تومان یافت. نکته مهم اینکه رقابتی شدن بازار خودرو و آزاد سازی قیمت‌ها زمانی می تواند صورت گیرد که واردات خودرو در تیراژ بالای چند صد هزار دستگاهی و بدون محدودیت وارد کنندگان صورت گیرد.

اکنون واردات صرفا توسط افرادی و یا خود خودروسازان در تیراژی محدود که تاثیری بر بازار ندارد وارد کشور می‌شود و عملا واژه رقابتی شدن داخلی و خارجی معنایی ندارد. در این شرایط آزاد سازی قیمت‌ها و واگذاری قیمت گذاری به خودروسازان داخلی جز چند صد برابر کردن قیمت‌ها و البته بدون بهبود کیفیت نتیجه‌ای به همراه ندارد. به نظر می‌رسد ورود اولین محموله خودروهای خارجی با کاستی‌های مدیریتی مواجه است که نظارت و توجه بیشتر به امر وادرات خودرو را می طلبد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=33550

 

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.