چند روش ساده و کاربردی برای نگهداری از موتور توربوشارژر

0

 اقتصاد خودرو-آیا اتومبیل شما دارای موتور توربوشارژ است؟ در این صورت، مواردی وجود دارد که باید برای محافظت از آن انجام دهید.موتورهای توربو‌ بسیار پیچیده‌تر از موتور‌های تنفس طبیعی هستند و برای عملکرد بهتر آن‌ها به کارهای خاصی نیاز است.

تعمیر و نگهداری منظم و تغییر در سبک رانندگی مواردی است که برای استفاده بیشتر از یک موتور توربو  مورد نیاز است. در این گزارش، به 6 روش برای محافظت از موتور توربو اتومبیل در برابر سایش و نحوه تعمیر و نگهداری و نکات رانندگی با آن اشاره می کنیم.

۱. نگهداری منظم روغن:  سیستم‌های توربو از قطعات متحرک تشکیل شده اند که با سرعت فوق العاده زیاد می‌چرخند و تحت گرما و فشار شدید کار می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها برای روغن کاری سوپاپ فشرده سازی و فن‌های ورودی و خروجی به یک جریان ثابت روغن موتور با کیفیت نیاز دارند تا فرسودگی را کاهش دهند و به آن‌ها کمک کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

روغن موتور آنقدر مهم است که برخی از سیستم‌های پیشرفته توربو دارای مخزن اختصاصی روغن هستند و روغن را از طریق توربو گردش می‌کند. برای داشتن بهترین عملکرد از یک توربوشارژر، حداقل هر 5 هزار کیلومتر روغن را تعویض کنید و روغن کاملاً مصنوعی را جایگزین کنید که API مناسب برای نوع موتور خودرو است. دفترچه راهنمای وسیله نقلیه شما باید بهترین انتخاب روغن را برای اتومبیل شما توصیه کند.

۲. موتور را گرم کنید: روغن موتور در هنگام سرد شدن غلیظ می‌شود و به راحتی در اطراف موتور جریان نمی‌یابد. این بدان معنی است که تا زمانی که روغن گرم و رقیق نشود، قطعات متحرک در معرض خطر فرسودگی قرار دارند و این امر به ویژه در مورد توربو‌ها صادق است.

زمان گرم شدن روغن موتور را بخاطر داشته باشید و سبک رانندگی خود را متناسب با آن تغییر دهید. روغن غلیظ در روانکاری صحیح قطعات متحرک نیز بی تأثیر است، که می‌تواند در سیستم توربو مشکل ایجاد کند.

در ۱۰ دقیقه اول رانندگی با اتومبیل سرد، بر روی پدال گاز به راحتی حرکت کنید تا فشار پمپ روغن را کاهش داده و از فرسودگی و پارگی بی مورد سیستم توربو جلوگیری کنید. قبل از پر کردن گاز حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید یا از نظر اندازه گیری روغن به دمای مناسب خود برسید.

۳. هنگام کروز زدن از محدودیت‌های توربو عبور نکنید: شاید وجود یک سیستم توربو در اتومبیل هیجان انگیز به نظر برسد، اما اغلب آن‌ها فقط برای جبران انرژی از دست رفته از داشتن یک موتور کم ظرفیت، به ویژه در هاچ بک‌های مدرن سازگار با محیط زیست، وجود دارند. به همین دلیل، مهم است که از محدودیت‌های سیستم توربو اتومبیل خود آگاهی داشته باشید و از فشار بیش از حد روی پدال گاز اجتناب کنید.

هنگام گشت و گذار در شهر یا بزرگراه سعی کنید شتاب دهنده را فشار ندهید. در عوض به آرامی آن را روشن کنید و به توربو این فرصت را دهید تا آزادانه شروع به چرخش کند و برای حفظ سرعت خود از پدال گاز به میزان کم استفاده کنید.

۴. از Gears خود برای سبقت گرفتن استفاده کنید: در حالی که یک سیستم توربو حتی به کوچکترین موتور‌ها نیز قدرت و گشتاور زیادی می‌دهد، شما باید هنگام سبقت گرفتن از سرعت خود کم کنید و برای عملکرد شتاب دهنده خودرو به توربو اعتماد نکنید.

۵- بگذارید موتور بعد از رانندگی خنک شود: توربو‌ها هنگام رانندگی گرمای زیادی تولید می‌کنند و اگر بلافاصله موتور را خاموش کنید، این گرمای باقیمانده روغن را در سیستم توربو می‌جوشاند و منجر به تجمع ذرات کربن می‌شود که می‌تواند باعث خوردگی و فرسودگی زودرس موتور شود. بعد از رانندگی عادت کنید موتور را برای مدت دو دقیقه در حالت خاموش بگذارید، این کار باعث می‌شود توربو به حدی کافی خنک شود.

۶. قبل از خاموش کردن موتور، گاز را محکم رها نکنید: خواه در پارکینگ هستید و یا می‌خواهید صدای شارژر توربو را بشنوید، قبل از خاموش شدن سیستم جرقه زنی، گاز را رها نکنید.  فشار دادن شتاب دهنده باعث چرخش توربین‌های چرخان در توربو می‌شود. با خاموش شدن موتور، جریان روغن روانکاری این قطعات متحرک متوقف می‌شود، اما چرخش چرخاندن متوقف نخواهد شد. این باعث تحمل فشار در یاتاقان‌ها، اصطکاک و جمع شدن گرما می‌شود که می‌تواند منجر به خرابی سیستم توربو شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=3967

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.