سایپا در مسیر تحقق وعده کیفیت

کیفیت در کنار مقوله قیمت یکی از دو مقوله مهم برای مشتریان بازار خودرو است. اصل کیفیت مولفه‌ای است که موجب می‌شود تا در کنار مسائلی‌ همچون قیمت و امکانات و آپشن‌های موجود، میزان اقبال مردم به یک خودرو را آشکار سازد.

0

اقتصادخودرو-کیفیت در کنار مقوله قیمت یکی از دو مقوله مهم برای مشتریان بازار خودرو است. اصل کیفیت مولفه‌ای است که موجب می‌شود تا در کنار مسائلی‌ همچون قیمت و امکانات و آپشن‌های موجود، میزان اقبال مردم به یک خودرو را آشکار سازد. بر همین اساس است که در جهان خودرو، شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگی همچون بنز، بی ام و، ولوو و…. با یافتن کوچکترین نقصی فراخوان سراسری بازگشت خودروها به کارخانه را صادر و به جبران خسارت‌های احتمالی به مشتریان می‌پردازند. این مشتری مداری در کنار اینکه زمینه ساز ارتقای کیفیت محصولات این شرکت‌ها شده است، افزایش مشتریان آنها را نیز به همراه داشته است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که هر چند قیمت از مولفه‌های تاثیرگذار در انتخاب خودرو است اما کیفیت گاه مولفه‌ای مهم تر از قیمت بوده و بسیاری ترجیح می‌دهند که خودرویی با کیفیت‌تر هر چند با قیمتی بالاتر را تهیه کنند.

مقوله کیفیت در بازار خودرو ایران نیز یکی از دغدغه‌هایی است که البته در کنار قیمت همواره مطرح بوده است چنانکه رهبر انقلاب نیز در سال 1400 در دیدار با تولید کنندگان و فعالان اقتصادی درباره گلایه مردم از قیمت‌های بالا و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل هشدار دادند و بر لزوم رفع این نواقص تاکید کردند. در همین چارچوب نیز رئیس جمهور در دیدار از خودروسازان فرمانی چند ماده‌ای را صادر کردند که از محورهای آن را افزایش کیفیت خودرو تشکیل می‌داد. در طول یک سال گذشته در حالی همچنان بازار خودرو در حوزه قیمت با نوسانات بسیاری همراه بوده است و گاه فاصله میان بازار و کارخانه رقمی بیش از صد در صد را نشان می‌دهد که در حوزه ارتقای کیفیت برخی خودروسازان همچون سایپا گام‌های قابل توجه را برداشته‌اند.

کلیه محصولات سایپا از شرایط قرعه کشی خارج شد

هر چند که همچنان مسائلی همچون تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه مناسب برای قطعه سازی باکیفیت و نیز مسئله تحریم‌ها چالشهایی را برای خودروسازانی همچون سایپا به همراه داشته اما این شرکت تلاش نموده تا با مدیریت این وضعیت، مطالبه مردم برای ارتقای کیفیت را نیز در نظر داشته باشد. نگاهی به کارنامه یک ساله سایپا نشان می‌دهد که این خودروساز با برخی تغییرات در حوزه مدیریتی و گرایش به مدیران کارآمد و آشنا به مشکلات و چالشهای خودروسازی در کنار پیوند زدن میان مدیریت با دانش بنیان‌ها گام اصلی در ارتقای کیفیت خودرو را بردارد.

در همین حال در حوزه قطعه‌سازی یعنی محور و موتور محرک ارتقای کیفیت نیز سایپا با کاهش دوره زمانی پرداخت مطالبات قطعه سازان تلاش نموده تا انگیزه را در آنها افزایش دهد. تمرکز افزایش کیفیت با همکاری قطعه سازان بر روی قطعات، بروزآوری خطوط تولید و افزایش کیفی فرآیند تولید محصول بوده است که حاصل این تعامل سازنده بوده است.

در همین حال سایپا را می‌توان از پیشگامان رویکرد به نیروی جوان و متخصص با ترکیبی از تجربه، نیروی خلاق جوان و دانش بنیان‌ها دانست. اصلاح نیروی انسانی حوزه کیفیت به منظور افزایش بهره وری کیفی محصولات از ثمره‌های این رویکرد بوده است.

در همین حال سایپا تلاش نموده تا با تعریف و انجام ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین که به ترتیب در حوزه های زیر ساخت ۳ پروژه، قطعات و مجموعه ها ۲۹ پروژه، فروش و خدمات پس از فروش ۵ پروژه و فرآیند خودروساز ۵ پروژه را شامل می شود، در نهایت روندی کیفیت محور را در مسیری گسترده تر پیگیری نماید.

یکی از نکات مهم در حوزه ارتقای کیفیت از رده خارج کردن خودروهایی است که اصلاح و بازیابی آن عملا امکان پذیر نبوده و خروج آنها از چرخه تولید به رغم ضررهای بسیاری که برای خودروساز به همراه دارد از مولفه‌های انتخابی خودروسازان متعهد به ارتقای کیفیت است. در همین چارچوب خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه ریزی قبلی به منظور افزایش کیفیت در این چارچوب قابل ارزیابی است.

گرانی ۲ تا ۵ میلیون تومانی تیبا در بازار با جدی شدن توقف تولید

در همین حال اجرای طرح انجام PDI مجدد خودروهای‌ تکمیل‌ کاری‌ برای محصولاتی که در پارکینگ ها در گذشته به صورت نیمه کامل تولید شده بود در کنار انجام پروژه های متعدد انجام شده بر روی خودرو شاهین (کاهش صدای داخل کابین، اصلاح مشکل بالابر شیشه ها، اصلاح دربهاو …)، افزایش رضایت چشمگیری در تمامی حوزه های کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول از دیگر ابعاد تحقق وعده ارتقای کیفیت است.

در حوزه خدمات پس از فروش نیز سایپا تلاش نموده تا مطالبات و خواسته‌های مردم را در نظر داشته باشد چنانکه بهبود رتبه شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان و نیز بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا سه هزار کیلومتر  به نحوی که در این زمان نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان حاصل شده است.

با توجه به آنچه در چرخه تولید خودرو از قطعه سازی، تا مونتاژ و جمع بندی و در نهایت خدمات پس از فروش در نمایندگی‌ها در شرکت سایپا مشاهده می‌شود می‌توان گفت که این شرکت تلاش‌هایی را در جهت تحقق مطالبه مردم مبنی بر ارتقای کیفیت محصولات و خدمات صورت داده است.

هر چند که مسئولان این شرکت نیز بر مقدماتی بودن این گام‌ها تاکید و بر لزوم ارتقای این خدمات و کیفیت‌ محصولات اصرار دارند اما می‌توان این اقدامات را حرکت در مسیری صحیح دانست که می‌تواند در کنار افزایش رضایت مصرف کنندگان، ارتقای جایگاه ایران در بازار خودرو جهان را به همراه داشته و بازارهای جهانی را به روی محصولات ایرانی باز نماید.

نباید فراموش کرد که سابقه چند دهه خودروسازی مولفه‌ای است که در کنار ارتقای کیفیت و مناسب سازی قیمت‌ها می‌تواند چشم اندازی روشن را پیش روی خودروسازی کشور قرار دهد و آن را به نقطه‌ای برساند که همچون برندهای بزرگ جهانی هنگامی که نقصی در محصولات مشاهده شد، خودروساز توان و ظرفیت فراخوانی برای اصلاح عیوب را داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36232

منبع اقتصادخودرو
توسط حمیدرضا تشکری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.