پیش‌بینی کارشناسان از روند قیمت‌ خودرو در بازار تا پایان سال

0

اقتصاد خودرو– این روزها شاهد آرامش و ثبات بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته در بازار خودرو هستیم. برخی روزها بعضی اخبار مثبت یا منفی، از سیاست خارجی گرفته تا بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و قیمت‌گذاری‌های شورای رقابت و غیره، این بازار را دچار تلاطماتی کوتاه‌مدت می‌کند که به صورت افزایش یا کاهش چند میلیون تومانی قیمت‌ها خودش را نشان می‌دهد، اما در مجموع نسبت به دو ماه گذشته روند بازار با ثبات همراه بوده است.

در این زمینه یک فعال بازار خودرو گفت: برخی اخبار و شایعات در روزهای گذشته قیمت خودروهای داخلی را حتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بالا برد، اما چند روزی است که شاهد افت پنج تا ۶ میلیونی قیمت‌ها هستیم.

به گفته وی، شایعات بر بازار خودرو تاثیرگذار است و با توجه به وابستگی قیمت خودرو به نرخ ارز، چنان‌چه قیمت دلار ریزش کند روی خودرو نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

این کارشناس افزود: این روزها اکثر مردم به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و شکست قیمت دلار، از خرید دست کشیده و به انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند.

وی، افت شدیدتری را در بازار خودروهای خارجی پیش‌بینی‌کرد و دلیل آن را رشد شدید و بی‌ضابطه قیمت‌ها در ماه‌های گذشته برشمرد.

این کارشناس خودرو گفت: اکنون قیمت‌ها در این بازار با افت متوسط ۳۰ درصدی در مقایسه با یک ماه و نیم گذشته ارائه می‌شود که در این قیمت‌ها نیز خریداری وجود ندارد.

یک نمایشگاه‌دار نیز در این زمینه معتقد است: در ماه‌های گذشته عرضه خوبی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور شاهد بوده و هستیم و در صورت تداوم این روند، همچنین کاهشی شدن بیشتر نرخ ارز، قیمت‌ها باز هم ریزش خواهد کرد.

وی تاکیدکرد: ‌اکنون فقط مصرف‌کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کند و بازار برای دلالان و واسطه‌ها جذابیتی ندارد.

این نمایشگاه‌دار پیش‌بینی‌کرد: به احتمال زیاد شاهد خروج گسترده سرمایه واسطه‌ها از بازار خواهیم بود.

وی، همچنین بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش خودرو را بی‌تاثیر عنوان کرد و گفت: به‌طور معمول افراد برای خرید خودرو به اخذ قیمت از یک جا بسنده نمی‌کنند.

ثبات و آرامش بازار

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت پیش‌بینی‌کرد که تا عید و حتی یک ماه پس از نوروز ۱۴۰۰ شاهد ثبات یا حداکثر نوسانات جزئی در بازار باشم.

به گفته وی، این روزها پس از نوسان‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت ارز یا صحبت های رییس شورای رقابت، قیمت‌ها مجدد به قیمت‌های ابتدای آبان که شاهد افت بیش از ۳۰ درصدی نرخ ها بودیم بازگشته است.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: ‌ثبات نسبی دلار در کانال ۲۴ هزار تومان در روزهای اخیر نیز سبب شده تا مشتری‌ها به انتظار کاهش بیش از پیش نرخ ارز، دست از خرید بکشند.

وی بیان‌داشت: بازار خودرو آرام است و کسی مثل سابق به دنبال قیمت‌سازی و اعلام بالای قیمت‌ها نیست، همچنین مشتریان واقعی برای خرید مراجعه می‌کنند.

موتمنی تصریح‌کرد:‌ در ماه‌های آینده نیز اگر شاهد نوسان ارز نباشیم، قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهند داشت.

وی همچنین بازگشت قیمت ها به سایت‌های خودرویی را بر وضعیت بازار بی اثر توصیف کرد، زیرا افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار ورود می‌کردند، دیگر خودرو را جای امنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که نگه داشتن خودرو چیزی جز ضرر نیست.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت در عین حال، هرگونه فضاسازی مثبت یا منفی سیاسی در ماه‌های آینده و تغییر نرخ ارز را بر بازار خودرو اثرگذار برشمرد.

قیمت برخی خودروها در بازار

امروز (چهارشنبه) در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۲۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۰۶ میلیون تومان، وانت پراید به ۱۱۲ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۱۴ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۲۲ میلیون تومان و ساینا ۱۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۸۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۱۹۸ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۸۳ میلیون تومان، پژو پارس ساده ۲۱۲ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۲۹۵ میلیون تومان، دنا بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک توربورشارژ ۴۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۴۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۸۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

همچنین در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه جک اس ۵ کرمان موتور به ۶۷۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ به ۶۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ به ۸۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.