اخذ مالیات از خودروهای لوکس کلید خورد

0

 اقتصادخودرو-«امیدعلی پارسا» امروز (سه‌شنبه پانزدهم تیرماه) در حاشیه نشست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی که به مناسبت روز مالیات در سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات کامل خودروهای لوکس موجود در کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

وی افزود: آیین نامه‌های اجرایی اخذ این مالیات به دولت فرستاده شده و روز گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید. این آیین‌نامه‌ها بعد از طرح در هیات دولت، تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شود. از آنجایی که سازمان امور مالیاتی اطلاعات لازم را در اختیار دارد، به سرعت بعد از ابلاغ این قانون، مالیات بر خودروهای لوکس را اخذ خواهد کرد.

تعیین میزان مالیات خودروهای لوکس پس از ابلاغ آیین‌نامه‌هایی اجرایی

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: براساس قانون، تا دی یا بهمن‌ماه برای وصول مالیات از خودروهای لوکس مهلت داریم اما بعد از ابلاغ، میزان مالیات مشول برای صاحبان این خودروها اعلام خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز پنجم اسفندماه سال گذشته میزان مالیات انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند که براساس آن، تمام مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

۱ – تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳ – تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

اتصال تمامی پایانه‌های فروشگاهی به سازمان امور مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت: اجرایی شدن این قانون، گذار از یک نسل مالیات‌ستانی به نسلی متفاوت است، یعنی راه‌اندازی این پایانه،  ایجاد یک سامانه معمولی مثل دیگر سامانه‌ها نیست. در این طرح تمامی کسب‌وکارهای کشور، از کوچک و بزرگ گرفته تا کسب‌وکارهای فعال در روستا یا در شهر از طریق پایانه فروشگاهی به سازمان امور مالیاتی متصل می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اهمیت و پیچیدگی ابعاد فنی این پایانه گفت: مهمتر از همه این مسائل، همراهی مردم و ایجاد فضای فرهنگی- اجتماعی متناسب با اجرای این قانون است. در عمل طراحی و اجرای آن به صورت تدریجی و در طول سال جاری صورت می‌گیرد و با توجه به مجموع زیرساخت‌هایی که فراهم شده و زمان‌بندی که در نظر گرفته شده، اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه تأکید کرد:  به طور خودکار یک نسخه از همه داده‌ها و اطلاعاتی که همه دستگاه‌های اجرایی در مورد درآمد، مصرف، نقل و انتقال و غیره تولید می‌کنند، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. سازمان نیز با در دست داشتن این اطلاعات واقعی و معتبر می‌تواند مالیات واقعی هر فردی را تعیین کند. در این صورت است که عدالت مالیاتی و سلامت اداری به حداکثر و فرار مالیاتی به حداقل می‌رسد.

پذیرش ۸۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی

پارسا به نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای سازمان امور مالیاتی این بود که ۶۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی مؤدیان را بدون رسیدگی و تنها بر اساس اظهارات خود مؤدیان قبول کردیم. علاوه بر این طی پارسال و امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خوداظهاری مؤدیان، که تحت عنوان تبصره ۱۰۰ مربوط به مشاغل خُرد است را پذیرفتیم.

وی افزود: اگر مجموع این دو مورد را در نظر بگیریم، در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی مؤدیان را همان‌طور که خود مردم اظهار کرده‌ بودند، پذیرفتیم. نتیجه این کار این بود که سازمان امور مالیاتی توانست تمرکز خود را بر ۲۰ درصد باقی مانده پرونده‌های بزرگ و با اهمیت بگذارد. این موضوع بدان معناست که بخش زیادی از نیروی انسانی سازمان مالیاتی برای پرداختن به پرونده‌های مهم، آزاد می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=4983

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.