ارزش معاملات خودرو در بورس کالا ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است

جهرمی;

قائم مقام بورس کالا گفت: ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خودرو در بورس کالاست که حدود ۹ هزار میلیارد تومان سود خودروسازان بوده است.

0

اقتصادخودرو-جهرمی گفت: در یک سال و نیم گذشته، عرضه خودرو در بورس توسط نمایندگان مجلس و خودروسازان مطرح شد و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس به تصویب رسید.

به گفته قائم مقام بورس کالا، پیش از این دسترسی عادلانه به خودرو وجود نداشت و فاصله قیمتی که مردم در کارخانه خودرو را دریافت می کردند با قیمتی که در بازار عرضه می شد بسیار زیاد بود و در نهایت همین امر باعث رانت شده بود.

اومی گوید: خودرو و سیاست گذاری خودرو در کشور واحد نبود و بخشی بود و گاها دولت تنها برای برخی از خودروها تصمیماتی اتخاذ می کرد.

جهرمی گفت: در بورس کالا ۵۰۰ هزار نفر کد بورسی گرفتند و از این فرآیند مردم می توانستند خودرو را به راحتی خریداری کنند.

او گفت: تاکنون خودروسازان به تعهد خود عمل نکردند و از سوی دیگر جریمه ها برای تاخیر در تحویل بسیار ناچیز بود و این مشکل در بورس برطرف شد و اگر شکایتی وجود داشت دسترسی عادلانه و قیمت کشف می شد.

جهرمی گفت: در بورس کالا به جهت کشف قیمت، با سیاست دستوری بازار را به تعادل رساند و خودروساز دخل و تصرفی در قیمت ندارد.

به گفته او، ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا با ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان عرضه شده که حدود ۹هزار میلیارد تومان سود خودروسازان بوده است و ۷هزار میلیارد تومان مردم کمتر پول داده اند.

قائم مقام بورس کالا گفت: اگر ما برای قیمت تعادل بگذاریم تقاضا واقعی تر خواهد بود و تاکنون تصمیم خاصی گرفته نشده است. با ارائه نامه برای توقف عرضه خودرو در بورس و تصمیماتی که اثر گذاری بسیاری در بورس کالا خواهد گذاشت.

جهرمی گفت: بازار بورس کالا انحصاری نیست و برای عرضه خودرو در بورس چند نفر مخالف داریم که نمایشگاه داران از مخالفان اصلی هستند چرا که‌ قیمت بازار متعادل تر می شود و مردم دیگر تمایلی به خرید از نمایشگاه داران ندارند‌. نمایندگی ها هم از دیگز مخالفان این بازار بوده است.

او گفت: کشف قیمتی در بورس کالا براساس قیمت تمام شده ساخت خودرو است و هدف اصلی کنترل قمیت خودرو در بازار اصلی بوده است.

جهرمی گفت: خودروهای که در بورس کالا عرضه نشده در بازار آزاد بسیار بالا تر بوده است و اگر مخالفان می گوید بورس کالا چندان در اثر گذاری قیمت خودرو تاثیر نمی گذارد، راه حال ارائه دهند.

او گفت: در بورس کالا به مصرف کننده  از دو طرف سود رسیده هم در بلند مدت و هم در کوتاه مدت چرا که زودتر از قرعه کشی به سود رسیده است.

جهرمی  گفت: خودرو وارداتی باید تعداد مناسب باشد و تاکنون تعداد زیادی وارد نشده است و از طرف دیگر باید بورس کالا مطمئن شود که خودرو به اندازه کافی وارد شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=35450

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.