ایران خودرو پیشگام در زنجیره تامین

یکی از مولفه‌های مهم در میدان خودروسازی زنجیره تامین می‌باشد. این امر بدان معناست که خودروساز بتواند پیوستگی دائم و زنجیره وار میان قطعه سازان و تامین کنندگان ابزارهای لازم جهت تولید خودرو را ایجاد نماید.

0

اقتصاد خودرو-یکی از مولفه‌های مهم در میدان خودروسازی زنجیره تامین می‌باشد. این امر بدان معناست که خودروساز بتواند پیوستگی دائم و زنجیره وار میان قطعه سازان و تامین کنندگان ابزارهای لازم جهت تولید خودرو را ایجاد نماید. به عبارتی دیگر در این زنجیره مجموعه‌ای از افراد، شرکت‌ها، تولید کنندگان، خلاقان و نوآوران صنعت در کنار هم قرار می‌گیرند تا ضمن ابتکارات در طراحی‌های نوین و به روز رسانی خودروسازی در نهایت تامین کننده قطعات و ابزارهای لازم برای سرعت بخشیدن به میزان تولید و البته ارتقای کیفیت را محقق سازند. شاید بتوان گفت که از اصلی‌ترین دلایل موفقیت خودروسازان بزرگ جهان را تحقق این زنجیره تامین تشکیل می‌دهد. در حالی که محقق نشدن این مهم در ایران موجب شده تا عملا صنعت خودرو نتواند مطالبات داخلی و ایفای نقش در بازارهای جهانی را اجرایی سازد.

در این میان طی سالهای اخیر برخی خودروسازان داخلی همچون ایران خودرو تلاش نموده‌اند تا به رغم شرایط تحریم، این زنجیره‌ را در حد توان ایجاد و استمرار بخشند. بویژه اینکه این زنجیره تامین در کنار ارتقای کیفیت، آسان سازی تولید و افزایش میزان تولید ، می تواند نقشی مهم در اشتغال زایی و توسعه صنعت کشور به همراه داشته باشد. نکته اساسی آن است که قطعه سازی همواره به عنوان بازوی خودروسازان برای پیشرفت و توسعه صنعت خودروسازی بوده است؛ چرخه مهمی که به‌ عنوان زیرساخت صنعت خودرو از آن یاد می‌شود و عملا خودروسازی بدون وجود قطعه سازان توان حرکت نخواهد داشت. هر چند که برخی قطعه سازان بزرگ در سالهای گذشته با سودجویی از شرایط تحریم به دنبال انحصار گرایی بوده و مانع از خلاقیت و نقش آفرینی بسیاری از قطعه سازان در این عرصه شده‌اند اما در این میان خودروسازانی همچون ایران خودرو تلاش نموده‌اند تا از این چرخه انحصار عبور کرده و با نگاهی جامع محور و خلاقانه به صنعت قطعه سازی کشور بنگرند. در همین چارچوب اولویت ایران خودرو نه نام و نشان قطعه سازان بلکه خلاقیت و توان قطعه سازان برای شکوفایی در صنعت خودرو و توسعه اشتغال کشور بوده است و لذا نگاهی فراگیر به قطعه سازی کشور داشته است.

 

پیامک فراخوان اولویت‌های تابستان طرح فروش یک‌پارچه به مرور ارسال می‌شود

 

پس از آنکه در بهمن ماه سال 1400 خودروسازان با انباشت خودروهای ناقص، تعهدات معوق مشتریان، گلایه‌ها از شرایط کمی و کیفی تولید و خدمات پس از فروش مواجه شدند، گروه صنعتی ایران خودرو مصمم شد تا برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را برای ارتقاء و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو هدف گذاری کند؛ پروژه ای که در گام اول تحول کیفیت، منجر به تدوین و اجرایی کردن 272 برنامه کیفی در زنجیره ارزش خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو شد.

ایران خودرو پس از گذشت یک سال از دستاوردهای مثبت و بازخوردهای مناسبی که با اجرای طرح تحول کیفیت محصولات این شرکت کسب شد، گام دوم طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین را به عنوان ترمینال اصلی ورود قطعات به خطوط تولید تدوین کرد؛ گام تحولی که علاوه بر مدیریت نظارت بر کیفیت اقلام خارجی، پیاده‌سازی و نهادینه سازی استحکامات کیفی در فرآیند سازندگان را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این طراحی، ایران خودرو نه صرفا به عنوان یک خودرو ساز بلکه به عنوان یک زیر بنا و پایه برای چینش پازل صنعت خودرو از قطعه ساز تا تولید محصول ایفای نقش می‌کند.

تاکنون عمده تمرکز شرکتهای خودروسازی بر توسعه و رفع مشکلات در این حوزه بوده، در حالی که قطعه سازی و زنجیره تامین به عنوان بدنه اصلی صنعت خودرو به شمار می رود که سهم مهمی در کیفیت تولید و رضایتمندی مشتریان از محصول نهایی دارد. در واقع کیفیت خودرو ساخته شده بسیار زیاد وابسته به کیفیت قطعات تشکیل دهنده آن و استقرار سیستم کیفی در زنجیره سازندگان است.

یکی از مولفه‌های مهم در تمایل مشتریان به شرکت‌های خودروسازی را کیفیت محصولات و البته خدمات پس از فروش در زنجیره تامین قطعات تشکیل می دهد که ایران خودرو تلاش نموده تا این رویکرد را محقق سازد. چنانکه آمارها در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز گواهی بر اعتماد مصرف کنندگان به طرح‌های اعلام شده این شرکت است که موجب شده تا بخش عمده ای از ثبت نام کنندگان در این سامانه متقاضیان محصولات ایران خودرو باشند.

 

ایران خودرو پیشگام در زنجیره تامین

 

در راستای تحقق چنین تصویر ذهنی در میان مشتریان بود که ایران خودرو در سال 1401 و در گام آغازین طرح تحول کیفی علاوه بر پیگیری و اجرای کامل پروژه های کیفی تعریف شده، پروژه های جدیدی با محوریت ارتقای کیفیت محصولات و خدمات شرکت ایران خودرو با هدف ملموس شدن تغییرات کیفی برای جامعه و بهبود تصویر ذهنی مشتریان تعریف و اجرا کرد و حالا در گام دوم طرح تحول کیفیت در حوزه تامین بنا دارد تا هویت سازی ممتاز کیفی را برای ایران خودرو رقم بزند.

خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو در ماه های اخیر با تغییر رویکردها و حذف خودروهای ناقص از فرآیند تولید و همچنین اجرای گام های تحولی در کیفیت، موفق شده گام مهم و موثری در افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار بردارد. این اقدامات در کنار هدف گذاری و افزایش کیفیت محصولات در زنجیره ارزش تولید، کاهش هزینه قابل توجهی را در فرآیند تولید و همچنین کاهش ضایعات تولیدی در این گروه صنعتی به دنبال داشته است.

 

ایران خودرو و مسیری که در طرح تحول کیفیت می‌پیماید

 

هدف‌گذاری ایران‌خودرو برای تولید ۹۰۰هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲، برگرفته از این مولفه مهم است که این شرکت توانسته است تا حدود زیادی هدفگذاری زنجیره تامین را محقق سازد و امروز با نگاهی امیدوارانه تر برای تحقق افزایش تولید و البته با کیفیت مطلوب‌تر گام بر می‌دارد که می‌تواند در کنار تامین نیازهای داخلی، در صحنه جهانی نیز ایفای نقش داشته باشد. این فرایند با همراهی بیشتر قطعه سازان با این خودروساز تسریع خواهد شد، بویژه اینکه ایران خودرو نگاهی ویژه به قطعه سازان جوان و خلاق دارد و تلاش دارد تا از قالب قدیمی و انحصاری برخی قطعه سازان خارج شده و زنجیره‌ای با وسعت بیشتری از قطعه سازان را که نتیجه آن نیز گسترش اشتغال و تولید کشور خواهد شد را اجرایی سازد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=39216

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.