ایربگ خودرو؛ سیستمی که تحت هر شرایطی فعال نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ایربگ خودرو در تصادفات زنجیره‌ای ممکن است شدت ضربه را حس نکند و فعال نشود.

0

اقتصادخودرو-آقای مسعود دهمرده گفت: ایربگ خودرو دارای سنسوری است که در قسمت‌های مختلف خودرو کارگذاری می‌شود؛ اگر شتاب بیش از حدی به آن وارد شود، فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: معمولا در طراحی‌ها به گونه قرار داده می‌شود که اگر خودرو از هر سمتی ضربه بخورد، فعال شود یعنی شتاب را حس کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تصادفات زنجیره‌ای احتمال باز نشدن ایربگ خودرو وجود دارد، گفت: زمانی که خودرو به مانعی برخورد می‌کند و ضربه می‌بیند، اگر شدت ضربه بالا باشد، سنسور فعال می‌شود.

دهمرده افزود: ایربگ‌ها دارای الگوریتم‌های کنترلی هستند یعنی حسگر در آن وجود دارد و ضربه را حس می‌کند؛ اینکه ایربگ باز و فعال شود بسته به الگوریتمی دارد که برای آن تعریف شده است؛ روی الگوریتم کنترلی مانند ECU چگونگی فعالیت موتور را کنترل می‌کند.

وی ادامه داد: اگر حسگر خوب عمل کند و الگوریتم به درستی فرمان دهد، به عملگر می‌رسد که یعنی چاشنی انفجاری فعال می‌شود؛ در شرایط تصادف زنجیره‌ای احتمال اینکه الگوریتم کنترلی، تصادف را به عنوان ضربه حس نکند، وجود دارد و ایربگ باز نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خودروساز تمام قسمت‌های خودرو را تولید نمی‌کند، گفت: در اصل خودروساز، قطعات خودرو را سرهم می‌کند و اگر ایربگی باز نشد، شرکتی که آن را تولید کرده باید پاسخگوی باز نشدن آن باشد؛ خودروساز در سرهم کردن آن نقش دارد و باید آن را بررسی کند.

دهمرده اظهار کرد: در هر کدام از مسیری که ایربگ به خودروساز می‌رسد ممکن است مشکلاتی به وجود آید که می‌تواند باعث باز نشدن ایربگ خودرو شود؛ گاهی ممکن است مشکل فیزیکی نباشد و الگوریتمی مشکل داشته باشد مانند زمانی که کامپیوتر هنگ می‌کند و پاسخی نمی‌دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=28902

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.