اینتل در حال مذاکره برای تولید تراشه مخصوص خودرو است

0

اقتصاد خودرو-اینتل قصد دارد به فعالان صنعت خودروسازی از طریق تولید تراشه برای وسایل نقلیه کمک کند. پت گلسینگر، مدیرعامل جدید اینتل، گفته است اینتل تلاش می‌کند سیلیکون مورد نیاز صنعت خودرو را در عرض ۶ تا ۹ ماه تولید کند.

هفته‌ی گذشته اعلام شد گلسینگر به ‌همراه چند نفر دیگر از مدیران شرکت‌های برتر صنعت تراشه و صنعت خودرو قرار است جلسه‌ای با مقامات ارشد دولت ایالات متحده برگزار کنند تا جزئیات مشکلات زنجیره‌ی تأمین محصولات را در دسترس دولت بایدن قرار بدهند.

مدیران اجرایی دل، سامسونگ، فورد، اچ‌پی، AT&T، آلفابت، جنرال موتورز و چند شرکت دیگر روز ۱۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲۳ فروردین ۱۴۰۰) در این جلسه‌ شرکت کردند. پس از جلسه، پت گلسینگر در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد اینتل با شرکت‌هایی که تراشه‌ی مخصوص خودرو تولید می‌کنند وارد مذاکره شده است تا وظیفه‌ی تولید تراشه‌ی مورد نیاز آن‌ها را در کارخانه‌های اختصاصی خود بر عهده بگیرد.

مدیرعامل اینتل ماه گذشته‌ی میلادی از برنامه‌های بزرگ تیم آبی پرده برداشت و اعلام کرد اینتل تغییرات محسوسی در استراتژی کاری‌اش اعمال می‌کند. یکی از برنامه‌های پت گلسینگر، تخصیص بخشی از ظرفیت تولیدی اینتل در قالب واحد تجاری Intel Foundry Services به شرکت‌های متفرقه است.

اینتل برای احداث دو کارخانه‌ی پیشرفته که از فناوری EUV بهره‌مند خواهند بود، ۲۰ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است. کارخانه‌های جدید اینتل تراشه‌ها را با لیتوگرافی هفت نانومتری خواهند ساخت و در ایالت آریزونای آمریکا احداث خواهند شد. تیم آبی امیدوار است از طریق کارخانه‌های جدید مشکل فعلی صنعت قطعات نیمه‌هادی را برطرف کند.

کمبود تراشه روی صنایع متعددی (از کامپیوتر شخصی و کنسول‌ بازی گرفته تا لوازم خانگی) اثر منفی گذاشته است و تحلیلگران می‌گویند یکی از بازارهایی که بیشترین آسیب را از کمبود تراشه دیده، بازار خودرو است. فورد، جنرال موتورز، آئودی، هوندا، فولکس واگن، سوبارو، تویوتا، مزدا، نیسان و استلانتیس (شرکت ادغامی فیات کرایسلر و پژو سیتروئن) تولید خودرو را کاهش داده‌اند یا به ‌دلیل شرایط فعلی ممکن است حجم تولید را کاهش بدهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد چند کارخانه‌ی خودروسازی به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

اکثر خودروهایی که امروزه تولید می‌شوند مجهز به ریزتراشه‌ای هستند که قابلیت‌های مختلفی نظیر سیستم اطلاعات-سرگرمی، مسیریابی و… را کنترل می‌کند. به ‌لطف باز شدن درهای کارخانه‌های اینتل به روی شرکت‌های متفرقه، احتمالا صنعت خودرو می‌تواند زودتر از حد انتظار به روزهای عادی برگردد.

ظرفیت تولیدی اینتل طی ماه‌های اخیر بارها خبرساز شده است؛ به ‌دلیل افزایش شدید تقاضا و یک ‌سری مشکل دیگر، شرکت‌هایی مثل AMD که کارخانه‌ی اختصاصی ندارند و به شرکت‌های دیگری نظیر TSMC وابسته هستند،‌ محصولات جدیدشان را در تعداد محدود عرضه کردند؛ البته اینتل همواره تعداد کافی از پردازنده‌هایش را در فروشگاه‌ها دارد.

پت گلسینگر در مصاحبه با رویترز گفت امیدوار است شرایط فعلی تا حدی از وخامت دربیاید و برای دستیابی به این هدف، به استفاده از کارخانه‌ای که احداث آن سه یا چهار سال طول می‌کشد نیاز نباشد. طبق گفته‌ی گلسینگر، اینتل تعامل با شماری از «تأمین‌کنندگان کلیدی قطعه» را آغاز کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.