باتری‌ به ‌باتری کردن به کامپیوتر خودرو آسیب می‌ رساند

0

اقتصاد خودرو-در همین زمینه سعید منتظری، کارشناس برق خودرو گفت: «این روزها به دلیل شرایط ناشی‌از محدودیت‌ها و همچنین شیوع کرونا تردد کاهش یافته است. خودروهای نسل جدید (یعنی از سال ۲۰۱۰ به بعد) و همچنین برخی خودروهای قدیمی با توجه به امکاناتی که روی آن نصب شده است نیاز به برق بیشتری دارند. باتوجه به آپشن و امکانات خودرو مانند ضبط‌صوت‌های جدید یا دوربین‌هایی که روی خودرو نصب می‌شود، سیستم دزدگیر و همچنین کامپیوتر خودرو، میزان مشخصی از آمپر مصرف می‌شود.»

این کارشناس برق خودرو با اشاره به خواب‌خودرو در شرایط شیوع کرونا تصریح کرد: «با توجه به شرایط پیش‌آمده، خودروهای فعلی  حدود دودهم تا نیم‌آمپر مصرف برق دارند. بنابراین وقتی خودرو بیش‌از ۵ روز روشن نشود، برق خودرو روبه‌افول می‌گذارد و باتری خودرو به‌تدریج تحلیل می‌رود.»

سعید منتظری ادامه داد: «اگر وسیله‌نقیله حدود ۱۵روز روشن نشود به‌طور کامل برق خودرو مصرف می‌شود. البته این مساله بستگی به نوع خودرو دارد. اما اگر وسیله‌ای به خودرو اضافه نشده باشد، ممکن است تا یک‌ماه برق خودرو تمام نشود.»

این کارشناس حوزه برق خودرو با اشاره به این موضوع که در بسیاری از مواقع باتری خودرویی که دشارژ شده است، تعویض می‌شود، توضیح داد: «خواب خودرو باعث دشارژ باتری می‌شود. بیشتر مواقع به پیشنهاد مالک، یا اشتباه تعمیرکار باتری دشارژ تعویض می‌شود. در صورتی که باتری دشارژ، می‌تواند به سیکل شارژ برگردد و بعد از یک روز دوباره نصب شود.»

این کارشناس باتری، با اشاره به اشتباه‌هایی که زمان خوابیدن باتری از سوی مالکان آن انجام می‌شود، اظهار کرد: «گاهی به صاحب خودرو پیشنهاد باتری‌به‌باتری کردن می‌دهند. این در حالی است که اگر این کار اشتباه انجام شود، باعث آسیب به کامیپوتر خودرو خواهد شد که این هزینه جداگانه‌ای تحمیل می‌کند. همچنین گاهی افراد کابل‌هایی خریداری می‌کنند که ۹۰درصد آنها  بی‌کیفیت و آسیب‌زا هستند.»

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی با توجه شیوع ویروس کرونا و خواب خودروها شاهد چنین مواردی هستیم. در مورد برخی  خودروهای ایرانی توصیه می‌کنیم اگر قرار است خودرو به مدت طولانی بخوابد، سرباتری منفی را باز کنند. همچنین می‌توان هر ۴ روز یک بار خودرو با به مدت ۱۰دقیقه روشن گذاشت.»

این کارشناس برق خودرو ادامه داد: «اگر هیچ‌یک کدام از کارهای قبلی را انجام نداده‌اید- با توجه به گران بودن قطعات برقی و الکترونیکی خودرو- بهتر است باتری باز و به یک باتری‌ساز سپرده شده تا ۲۴ ساعت شارژ شود. روش باتری به باتری برای خودرویی که برق آن کاملا مصرف شده، اقدام درستی نیست زیرا به دینام و کامپیوتر خودرو آسیب می‌زند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.