تخلف در اجرای قانون طرح جایگزیی خودرو‌های فرسوده

­­طبق ماده ۱۰ تبصره ۵ قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید حداقل ۲۰ درصد از خودرو‌های عرضه شده در قرعه کشی به دارندگان خودرو‌های فرسوده اختصاص یابد؛ این قانون باید از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شد، اما در عمل اجرا نشد.

0
اقتصادخودرو-آقای مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو می‌گوید: از زمانی که قانون ساماندهی باید اجرایی می‌شد، خودروسازان این کار را انجام ندادند؛ در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ خودروسازان زیر بار اجرایی شدن این قانون نرفتند و عملا قرعه کشی برای محصولات خود انجام ندادند.
در شهریور ماه هم گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که دیگر محصولاتش را از طریق قرعه کشی نمی‌فروشد که ایران خودرو و گروه بهمن، این کار را تا بهمن سال گذشته انجام دادند.
سخنگوی وزارت صمت میزان ثبت نامی خودرو‌های فرسوده در طرح جایگزیی خودرو‌های فرسوده در قرعه کشی را ۲۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه اعلام کرد و آقای پناهی مدیر عملیات فروش ایران خودرو هم گفته بود بیش از ۲۱ هزار نفر منتخب طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده بودند که حدود ۵ هزار و ۹۰۰ نفر موفق شدند خودرو ثبت نام کنند.
اما آقای احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید: باید در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده، ۱۲۰ هزار خودرو برنده می‌شدند که ۸ هزار خودرو به مراکز اسقاط معرفی شدند.
به گفته احمدی؛ یکی از مشکلات در این حوزه این است که پالایش اطلاعات انجام نمی‌شد.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران­ به ازای هر خودرویی که وارد چرخه ­یا هر خودرویی که وارد کشور می‌شد، باید ­۴ تا ۸ خودرو فرسوده از چرخه خارج می‌شد.
احمدی افزود: بعد از سال ۹۳ آمار خروج خودرو‌های فرسوده کاهشی شد و اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد، به طوریکه تا سال گذشته، پیگیری‌های ویژه‌ای هم در این زمینه داشتیم؛ با توجه به اینکه واردات خودرو را نداشتیم، موضوع جایگزینی خودرو از اویل سال گذشته با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شد، اما با تاخیر، به طوری که از ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ این موضوع اجرایی شد که خودروساز مکلف شده بود ۱۰ درصد خودرو‌های پیش فروش شده را به مالکان خودرو‌های فرسوده ­تخصیص می‌داد.
وی اضافه کرد: ۲ ماه برای اسقاط و ارائه گواهی در نظر گرفته شد، مالک خودروی فرسوده باید در این دو ماه خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط دهد، و این مراکز عملیات اسقاط را انجام و حواله آن را تحویل خودروساز دهند که مالک خودروی فرسوده بتواند از­ طرح ­جایگزینی خودرو فرسوده استفاده کند.
احمدی با اشاره به اینکه بعد از این مدت، با توجه به اینکه تعداد برندگان ثبت نامی اعلام نشد، گفت: از ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، با توجه به تصویب قانون ساماندهی باید ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از زیر نظر بودن وزارت راه، تحت نظر وزارت صمت قرار می‌گرفت و باید برنامه ریزی ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شد، اما متاسفانه از ۱۰ بهمن سامانه ستاد حمل و نقل سوخت از دسترس خارج شد و با پیگیری‌های ما­ اعلام کردند با توجه به تصویب قانون ساماندهی، دیگر نمی‌توانند خدمات ارائه دهند و این موضوع باعث شد که بیشتر مالکان خودروی فرسوده ضرر کنند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: موضوع دیگر این بود که غیر از طرح جایگزینی، مراکز با هزینه شخصی، خرید خودروی فرسوده را انجام می‌دهند؛ وقتی خودروی فرسوده از چرخه خارج می‌شود، یک گواهی ارائه می‌شد که این گواهی در بحث شماره گذاری تخصیص پیدا می‌کند، اما اکنون سایت مراکز انتقال گواهی به تولیدکننده بسته و موجب شده سرمایه مراکز اسقاط مسدود شود و هیچ خریدی نمی‌توانند انجام دهند.
احمدی اضافه کرد: طرح جایگزینی، طرح خاصی بود که اتفاق افتاد، اما تداوم نداشت؛ متاسفانه اکنون ۴ دوره است که اسامی برندگان خودرو‌های فرسوده اعلام نمی‌شود و پیگیری‌هایی که انجام شده، می‌گویند اسامی به ستاد حمل و نقل سوخت داده شده، اما ستاد این اسامی را اعلام نکرده است.
بر این اساس؛ این چالش‌ها در کاهش اسقاط خودرو طی سال‌های اخیر باعث افزایش آلودگی هوا و البته مصرف سوخت خودرو‌ها شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=38051

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.