تست تصادف و چند نکته اساسی

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است تست تصادف را به سبک فناورانه و با علم روز در استاندارد‌های اجباری قلمداد کردیم و شرط ارتقای کیفیت خودرو می‌دانیم. خودروسازان متعهد به انجام اقداماتی شدند که تمام مسائل حوزه کیفیت خودرو را در بر خواهد گرفت.

0

اقتصادخودرو-مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است تست تصادف را به سبک فناورانه و با علم روز در استاندارد‌های اجباری قلمداد کردیم و شرط ارتقای کیفیت خودرو می‌دانیم. خودروسازان متعهد به انجام اقداماتی شدند که تمام مسائل حوزه کیفیت خودرو را در بر خواهد گرفت. ۱۵ بند در نظر گرفته شده که هر کدام زمان انجام خود را دارد. درج QR کد برای رهگیری یکی از این استاندارد‌ها بوده که در تولیدات جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت. در تست تصادف ابلاغ کردیم که برای تایید هر نوعی باید انجام شود و پیش بینی شده که در نیمه اول امسال این تست تصادف انجام شود، نظر مثبت وزیر صمت را هم دریافت کرده‌ایم.

۲۴ اسفند سال قبل سازمان استاندارد اعلام کرد که تمام خودرو‌های داخلی باید دوباره تست‌های دوره‌ای از جمله تست تصادف را داشته باشند. در این نامه ذکر شده است که تمام خودرو‌های داخلی با تیراژ بیش از ۵ هزار واحد تست‌های دوره‌ای را بگذراند که در این بین تست برخورد از روبه رو و برخورد جانبی هم ذکر شده است. بر اساس گزارش‌های منتشره ،شهریور ماه زمان تعیین شده برای خودروسازان برای اجرای تست تصادف می‌باشد.

این اقدام از سوی سازمان استاندارد به عنوان گامی مهم و موثر در ارتقای کیفیت خودروها در حالی مطرح شده است که در این زمینه توجه به چند نکته قابل توجه است. هر چند که تست تصادف از استاندارهای خودرویی می‌باشد اما تاکنون خودروسازان از اجرای آن خودداری کرده اند. سالهاست که خودرو سازان موظف به ساخت زمین مناسب تست با استانداردهای جهانی شده اند اما همواره به بهانه‌های مخنلف آن را به تاخیر انداخته‌اند و متاسفانه در این سالها نیز سازمان استاندارد و ناجا در برابر این تخلف چشم فرو بسته و در برابر وعده‌ها و استدالال‌های ظاهری خودروسازان کوتاه آمده اند.

به نظر می رسد با توجه به وضعیت نابسامان خودروسازان کشور در ساخت خودرو باکیفیت و البته گران که نمونه آن تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در بهبهان بدون باز شدن حتی یک کیسه هوا است، عقب نشینی نکردن استاندارد و ناجا از اصل تهیه مرکز تست توسط خودروسازان امری مهم در کاهش هزینه‌های مالی و انسانی ناشی از ساخت خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان است.

نکته مهم آنکه خودروسازان هر ساله چند دستگاه خودرو را به عنوان تست به خارج از کشور ارسال می کنند و با ادعای استاندارد بودن آنها صدها هزار تولید بی کیفیت خود را توجیه می کنند و جالب تر آنکه هزینه این ارسال به خارج چند دستگاه خودرو را به همه تولیدات خود تعمیم داده و هزینه را از مردم دریافت می‌کنند که با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه‌ای سنگین بر دوش مردم می‌شود. اجبار خودروسازان به ساخت مرکز تست در کنار بهبود کیفیت می‌تواند این هزینه سنگین را نیز از دوش مردم بردارد.

در این میان دو اصل می‌تواند مورد توجه قرار گیرد نخست آنکه مراکز نظارتی باید به این امر توجه داشته باشند که ادعای تست نباید به بهانه‌ای برای احتکار و انبار کردن خودروها توسط خودروسازان مبدل شود ،چنانکه سالهاست ادعای خودرو ناقص بهانه خاک خوردن هزاران دستگاه خودرو شده که البته به صورت ناگهانی با افزایش قیمت‌ها ،آن قطعه کمیاب یافت و خودروها با چند برابر قیمت راهی بازار می‌شوند که جای تامل دارد. با توجه به این تجربه به نظر می رسد که نهادهای نظارتی باید زمان بندی مشخصی برای این تست‌ها مصوب نمایند تا از تکرار سرنوشت خودورهای ناقص برای آنچه خودروهای در آستانه تست نامیده می‌شود جلوگیری گردد.

دوم آنکه مسئله استاندارد در کنار تست تصادف باید به عرصه قطعه سازی نیز برسد. قطعه سازان و خودروسازان با صدایی بلند رسما عنوان می‌کنند که قطعه‌های بی کیفیت تولید و در خودروها استفاده می‌کنند که بسیاری از آنها قطعات داخلی و فنی خودرو است و قطعا این قطعه‌ها در تست تصادف مورد آزمایش قرار نمی گیرند و عیوبشان مشخص نمی‌شود و ناگهان زمینه ساز آتش گرفتن و یا حادثه‌ای برای سرنشینان می‌شوند. رفتار تعجب برانگیز خودروسازان و قطعه سازان در قبال قطعه بی کیفیت این سوال را ایجاد می کند که آنانی که ارزشی برای جان مردم قائل نیستند و صرفا به دنبال منفعت مالی هستند چگونه می‌توانند در تست تصادف صداقت داشته باشند و به آنها اعتماد کرد؟

بر این اساس به نظر می رسد که هر چند ساخت مرکز تست تصادف از وظایف خودروسازان است اما نظارت و اجرای تست باید از سوی ساختاری ورای خودروسازان و قطعه سازان صورت گیرد تا حداقل در این مرحله بی کیفیتی خودروها مشخص و رفع عیب شود نه آنکه همچون قطعه‌های معیوب و بی کیفیت که عنوان می‌کنند که از قطعه بی کیفیت استفاده می کنیم و هیچ کس نیز حق اعتراض ندارد در تست تصادف نیز بگویند خودروها تست خوبی نداشته‌اند اما خودرو را به بازار می دهیم و کسی حق اعتراض و بازخواست خودروسازان را ندارد.

 

کامیار زین العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=19688

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.