تلفات جاده ای که نوروز را غم انگیز می کند

دو هفته تا پایان سال و آغاز تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی باقی است، تعطیلاتی که هر ساله شیرینی‌هایش با واژه‌ای به نام تصادفات جاده‌ای و افزایش آمار تلفات انسانی و خسارت‌های مالی سنگین تلخ می‌شود.

0

اقتصادخودرو-دو هفته تا پایان سال و آغاز تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی باقی است،تعطیلاتی که هر ساله شیرینی‌هایش با واژه‌ای به نام تصادفات جاده‌ای و افزایش آمار تلفات انسانی و خسارت‌های مالی سنگین تلخ می‌شود. گزارش‌ها و آمارها نشان می دهد که با توجه به افزایش آمار مسافرت‌ها در این ایام میزان تصادفات جاده‌ای افزایش می یابد.

پزشکی قانونی آمار اولیه جانباختگان تصادفات نوروزی را اعلام کرد که بر اساس آن بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادفات نوروز سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست داده‌اند. پزشکی قانونی اعلام کرد: بر اساس آمار اولیه جمع آوری شده توسط واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در طرح نوروزی ۱۴۰۱ یعنی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ، یکهزار و صد و یک  نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند. همچنین از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته اند.

تلفات جاده ای که نوروز را غم انگیز می کند

این آمارهای دلخراش در حالی منتشر می شود که در باب ریشه افزایش آمار تصادفات دیدگاه‌های متعددی مطرح می شود. برخی آن را ناشی از عوامل انسانی می‌دانند چنانکه پلیس راه نیز بارها اعلام کرده که اکثر تصادفات در آستانه ورودی به مقصد و به دلیل خواب آلود بودن راننده روی داده است. آشنا نبودن به شرایط جاده‌ای و عدم مهارت راننده از دیگر عوامل انسانی تاثیرگذار در این حوادث بوده است. برخی اما بر عامل جاده و علائم رانندگی تاکید دارند. هموار نبودن جاده‌ها و پیچ و خم‌های متعدد در برخی جاده‌ها در کنار فقدان علائم هشداری در برخی مسیرها در کنار کمبود نیروی پلیس راه به عنوان عامل بازدارنده در افزایش سرعت‌های غیر قانونی در چارچوب این عوامل شناخته می‌شود. تاثیرات جاده از جمله نبود گارد ریل بویژه در پیچ‌های خطرناک و دره‌ها در افزایش آمار تلفات جاده‌ای چنان است که طی سالهای اخیر یکی از مقصران در تصادفات وزارت راه عنوان شده اند که موظف به جبران بخشی از خسارت‌های وارده به افراد شده است.

 

در همین حال برخی بر این عقیده‌اند که کیفیت و ایمنی خودروها نیز از مباحث مهم در آمار تلفات جاده ای عنوان کرده‌اند. قدرت بدنه، کیفیت ترمزها، فعال بودن کیسه‌های هوا و… در کنار استحکام و دوام قطعه‌های به کار رفته در بخش‌های مختلف خودرو از عواملی است که در این زمینه تاثیرگذار می باشد. بسیاری بر این عقیده‌اند که ضعف در کیفیت خودورهای تولید داخل از جمله انجام نشدن تست‌های مقاومتی و ایمنی به طور کامل ، نبود نظارت بر بخش قطعه سازی و توجیه مسئولان این بخش با واژه زیان انباشته برای کیفیت پایین قطعه‌ها از جمله مباحث مطرح در این حوزه است. مسئله‌ای که نمونه آن را در تصادف زنجیره‌ای بهبهان می‌توان مشاهده کرد که از مجموع 59 خودرو، کیسه هوای هیچ کدام از آنها فعال نشده بود.

با توجه به این شرایط یکی از نکات مورد توجه و تاکید مردم در خرید خودرو در کنار مسئله قیمت، افزایش کیفیت خودرو است که در کنار افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌های خودرو، ایمنی لازم را برای سرنشینان آن به همراه خواهد داشت.

نکته قابل توجه آن است که از نظر جامعه نقش کیفیت خودرو در افزایش تلفات جاده‌ای بیش از دو اصل عامل انسانی و عوامل جاده‌ای است، حال آنکه آمارها حکایت از آن دارد که دلیل اصلی بسیاری از این تصادفات عامل انسانی در کنار مسائل جاده‌ای بوده است که البته نقش کیفیت خودرو را نیز نباید نادیده گرفت. در این میان برخی خودروسازان در ماه‌های اخیر به رغم زیان انباشته بسیار و هزینه‌های افزوده، تلاش نموده‌اند تا در چارچوب نهضت خودروسازی تجاری در مسیر ارتقای کیفیت تولیدات خود گام بردارند.

بر اساس آمارها و شواهد امر افزایش کیفیت خودروهای داخلی همچون شاهین و کوییک در سال های اخیر باعث ایجاد شرایط مناسبی در کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است چنانکه تست‌های صورت گرفته روی خودرویی همچون شاهین نشان می‌دهد که ارتقای صورت گرفته در این خودرو مولفه‌ای برای کاهش تلفات در تصادفات با این خودرو بوده است.

تلفات جاده ای که نوروز را غم انگیز می کند

آنچه از سوی این تولید گنندگان مورد تاکید قرار گرفته ،آن است که در کنار افزایش تیراژ و تحقق تعهدات در قبال مشتریان، اصل ارتقای کیفیت نیز مورد توجه باشد که در این چارچوب نیز همکاری با دانش بنیان‌ها در کنار کاهش زمان تسویه حساب با قطعه‌سازان جهت انگیزه سازی در میان قطعه‌سازان برای افزایش کیفیت محصولاتشان، افزایش تست‌ها و استانداردهای مورد نیاز در صنعت خودرو بر اساس استانداردهای جهانی در این چارچوب قابل توجه است.

آنچه در عملکرد خودروسازانی همچون سایپا مشاهده می‌شود آن است که در کنار تولید بیشتر و تجاری سازی بر اصل ارتقای کیفیت نیز تاکید شده است که به گفته مدیران این شرکت‌ها کاهش هزینه‌ها و زیان انباشته می‌تواند تسریع کننده این روند باشد که قطعا در کاهش آمار تلفات جاده‌ای تاثیر بسیار خواهد داشت، هر چند که نباید فراموش کرد که بسیاری از تصادفات جاده‌ای بر اثر عوامل انسانی و جاده‌ای بوده است که نیازمند توجه آن بخش‌ها به رفع موانع است. رویکردی که در کنار افزایش ایمنی خودروها می‌تواند در نهایت سفری آرام را برای شهروندان رقم بزند.

 

*زهرا واثق نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36664

منبع اقتصادخودرو
توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.