توصیه‌ هایی برای استفاده بهینه از باتری و دینام خودرو

0

اقتصاد خودرو-استفاده از باتری مناسب، توجه ‌به‌ نوع شارژ دینام و بررسی مداوم آن باعث می‌شود تا نه تنها خودرو با مشکل روشن نشدن مواجه نشود، بلکه قسمت‌های دیگر مانند ای‌سی‌یو و ایربگ و… نیز بدون مشکل کار کنند.

در همین زمینه احسان حسن‌نیا، کارشناس برق خودرو گفت: «تمام خودروها نیازمند بررسی مداوم باتری و دینام هستند. این کار در خودروهای لوکس باید با دقت بیشتری انجام شود.»

وی با اشاره به موارد ساده‌ای که رعایت آن می‌تواند مشکلات پیچیده‌ای را از پیش روی صاحبان خودرو بردارد، اظهار کرد: « نخستین موردی که رعایت آن بسیار ضروری است، استفاده از باتری‌های استاندارد با ظرفیت و حجم مشخص است تا آمپراژ آن جوابگوی آپشن‌هایی باشد که در خودرو قرار دارند.»

احسان حسن‌نیا در ادامه با بیان اینکه موضوع مهم دیگری که باید به‌آن‌توجه کرد، شارژ دینام است، افزود: «رانندگان باید از نوسانی بودن شارژ دینام خودرویشان مطمئن شوند. برای این کار، باید آمپرمتر یا ولت‌متر را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و به صورت مستمر قرار دهند تا از میزان شارژ ۱۳ تا ۱۳.۵ ولت اطمینان حاصل کنند. این کار باعث افزایش عمر باتری می‌شود.»

این کارشناس برق خودرو با بیان این‌که درباره افزایش عمر باتری آموزش‌های لازم به رانندگان ارائه نمی‌شود، تاکید کرد: «رانندگان باید علاوه‌بر رسیدگی و بررسی مستمر سیستم برق خودرو؛ موارد دیگری را نیز برای افزایش عمر باتری خودرویشان رعایت کنند. ازجمله این اقدامات؛ خاموشی چراغ‌های جلو چند دقیقه قبل از خاموش کردن کامل خودرو است.»

وی افزود: «لامپ‌های جلو؛ هالوژن و رشته‌ای هستند که هر کدام از آنها ۵۵ وات مصرف انرژی دارد. بستن آنها پیش‌از خاموش کردن خودرو، باعث می‌شود شارژ باتری به حالت پایدار برسد.»

حسن‌نیا همچنین ادامه داد: «ضمن اینکه خاموش کردن کولر یا بخاری و همچنین بالا بردن شیشه‌های خودرو پیش از خاموش کردن، ضروری است. استراحت دادن به دینام پیش از خاموش کردن خودرو نکته بسیار مهمی است اما متاسفانه بسیاری آن را رعایت نمی‌کنند.»

این کارشناس برق خودرو در خصوص روشن کردن خودرو در زمستان و هوای سرد توصیه کرد: «در فصول سرد، خودرو قبل حرکت باید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه درجا کار کند. چون استارت اولیه آمپر بسیاری بالایی مصرف می‌کند، به‌ همین ‌دلیل باید خودرو درجا کار کند تا آمپر استفاده شده را برگرداند. همچنین توصیه می‌شود اگر قصد حرکت دادن خودرو را ندارید، حتما به مدت ۱۵ دقیقه اصطلاحا استارت درجا بزنید تا به‌ این ‌ترتیب باتری خودرویتان سالم بماند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.