سایپا در مسیر خلاقیت و نوآوری

صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار و سرمایه ساز دنیای امروز، در چارچوب مشتری مداری از یک سو نیازمند خلاقیت و نوآوری‌های به روز است و از سوی دیگر قیمت گذاری‌ها باید بر اساس توجه به توان مصرف کننده و هزینه‌های تولید باشد.

0

اقتصادخودرو-صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار و سرمایه ساز دنیای امروز، در چارچوب مشتری مداری از یک سو نیازمند خلاقیت و نوآوری‌های به روز است و از سوی دیگر قیمت گذاری‌ها باید بر اساس توجه به توان مصرف کننده و هزینه‌های تولید باشد. نگاهی به وضعیت صنعت خودرو در کشور نشان می‌دهد که برخلاف تصورات و ادعاهای مطرح شده مبنی بر این خودروسازان خصوصی حلقه ابتکار و خلاقیت و نیز مستقل از رفتارهای دستوری دولت می‌باشند، نگاهی واقع بینانه به وضعیت این خودروسازان حقایقی ورای این ادعاها را نشان می‌دهد، چنانکه از یک سو بخش عمده تولیدات این خودروسازان خودروهای مونتاژی است که خلاقیت در آن وجود ندارد و از سوی دیگر گزارش شورای رقابت از غیر عادلانه بودن و گران فروشی 100 تا 800 میلیونی این خودروسازان به اصطلاح رها از نظارت‌های دولتی می‌باشد.

سهم گروه مدیران خودرو از این بررسی‌ها هفت خودرو بود که قیمت محاسباتی سازمان حمایت با احتساب سود عادله ۱۷ درصدی به نرخ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برای خودروی تیگو ۷ پرو یک میلیارد و ۹۷ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان، چری آریزو ۶ بیش از یک میلیارد و ۲۴ میلیون تومان، چری آریزو ۵ بیش از ۷۳۵.۳ میلیون تومان، ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ دنده دستی ۴۸۴.۵ میلیون تومان، ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ۶۴۶.۵ میلیون تومان و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو حدود ۹۸۴ میلیون تومان بوده است.همه این خودروها رتبه شاخص G دریافت کردند و باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت به کاهش قیمت تمام شده این خودروها اقدام کنند.

در گروه کرمان موتور چهار خودرو مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب جک جی ۴ با قیمت ۵۵۲.۵ میلیون تومان حائز رتبه E، جک اس ۳ با قیمت ۶۳۲.۲ میلیون تومان رتبه E، جک اس ۵ با قیمت ۹۹۲.۱ میلیون تومان رتبه G و کی ۷ (JIAYUE X۷) با قیمت یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومانی حائز رتبه G شدند. در بین آنها دو خودروی جک اس ۵ و کی ۷ با دریافت رتبه E مشمول کاهش قیمت شدند.

شرکت فرداموتورز نیز با سه خودرو در این ارزیابی شرکت داشت که شامل دانگ فنگ SXS با قیمت ۶۴۵.۷ میلیون تومانی (رتبه شاخص F)، BS۱۱ (چانگان ALSVIN) با قیمت ۴۷۴ میلیون تومانی (رتبه شاخص F) و FCM T۵ با قیمت ۸۹۶.۸ میلیون تومانی (رتبه شاخص E) بود. هر سه خودروی تولیدی شرکت فردا موتورز باید تا زمان برگزاری دوره بعدی بازبینی قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، هزینه تمام شده تولید خودروهایشان را پایین بیاورند.

دایون Y۵ گروه ایلیا با قیمت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون تومانی رتبه شاخص F، دیگنیتی پرایم گروه بهمن با قیمت ۸۴۳.۱ میلیون تومانی رتبه F و فیدیلیتی گروه بهمن نیز با قیمت ۷۲۸.۶ میلیون تومانی رتبه شاخص E کسب کردند و هر سه این خودروها نیز مشمول کاهش قیمت شدند.

سایپا در مسیر خلاقیت و نوآوری

در نقطه مقابل هر چند خودروسازان دولتی همچون سایپا و ایران خودرو با مشکلات بسیاری همچون زیان انباشته و تامین منابع مالی مواجه هستند اما با توجه به اصل مشتری مداری و نیز مسئولیت پذیری بر اساس اصول نوآوری و به روز رسانی تولیدات و نیز توجه به ظرفیت‌های اقتصادی جامعه گام برداشته‌اند که تفاوت قیمت قابل توجه این خودروسازان با خودروسازان خصوصی نمودی از این رویکرد است. در همین حال در حوزه خلاقیت و نوآوری نیز می‌توان به دستاوردها و برنامه‌های آتی سایپا اشاره داشت که می‌تواند سهمی مهم در آینده بازار خودروی کشور داشته باشد.

هم اکنون سایپا با ۸ محصول جدید سواری شاهین CVT، شاهین پلاس، کادیلا (ال ۹۰ ایرانی)، سهند، اطلس، آریا، پاژ و سیَلک نشان می دهد که در حال ایفای نقش جدید است. نقشی که نه تنها باعث افزایش تولید خواهد شد، بلکه با افزایش تنوع در کلاس های مختلف بازار، رقابت را شدید تر خواهد کرد. بنابراین می توان سایپا را پرچم‌دار محصولات بومی جدید دانست که تلاش دارد تا فضای رقابتی سالمی را محقق سازد.

 

نگاهی بر خلاقیت‌های روز

نگاهی به کارنامه آتی سایپا نشان می‌دهد که این خودروساز برنامه‌ای بلند مدت و اجرایی را در نوآوری و خلاقیت محصولات داخلی و بومی تدوین کرده و برای تحقق آن بارها بر همگرایی و تعامل با جامعه نخبگانی و دانش بنیان‌ها تاکید کرده است.

آریا یکی از این خودروهای در دست اقدام است که با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم سوخت تحت لیسانس میتسوبیشی به بازار عرضه خواهد شد که حدود 150 اسب بخار قدرت دارد.این خودرو با قوای محرکه جدید هم‌اکنون در حال آزمایش است و گفته شده طی سال جاری به بازار عرضه می شود.

نسخه اتوماتیک شاهین از دیگر محصولات جدید سایپاست.شاهین اتوماتیک به یک گیربکس CVT مجهز خواهد بود که از نوع هفت سرعته مجازی است و مدرن‌تر از گیربکس CVT کوییک خواهد بود.ویژگی مهم شاهین پلاس تجهیز به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 است که 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به‌تازگی خط تولید این پیشرانه در مگا موتور افتتاح شده است. شاهین پلاس در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد که دومی به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE مجهز می‌شود.

سایپا در مسیر خلاقیت و نوآوری

سهند، نسخه‌ای بروز شده از ساینا با تغییراتی بزرگ در داخل و خارج است که در چارچوب ارتقای کیفیت و نیز نوآوری و نسل نوین خودروها به مرحله تولید می‌رسد. در همین راستا نیز اطلس نسخه‌ای کاملاً بروز شده از کوییک است که تغییرات بزرگی را در بیرون، داخل و پیشرانه داشته است.

سایپا کادیلا که هم‌زمان با شاهین پلاس در اواخر فروردین امسال رونمایی شد، نسخه بومی رنو تندر 90 محسوب می‌شود که تغییرات بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده است. این خودرو در نسخه‌های دستی و اتوماتیک با گیربکس شش سرعته DAE تولید خواهد شد.

سایپا در مسیر خلاقیت و نوآوری

اما دامنه خلاقیت‌ها و ابتکارات سایپا به همین جا ختم نمی‌شود بلکه نوآوری به عرصه خودرویی به نام سیلک نیز می‌رسد این خودرو نسخه بومی از کراس‌اوور سیتروئن C3 XR است که در ایران با نام سیلک تولید خواهد شد. در نهایت آنکه سایپا پاژ خودروی اقتصادی سایپا است که بر اساس پلت‌فرم رنو کوئید ساخته شده و قرار است به‌طور مشترک توسط سایپا و ایران‌خودرو در تیراژ انبوه تولید شود.

سایپا در مسیر خلاقیت و نوآوری

مجموع این محصولات البته چنانکه مسئولان این خودرو ساز گفته اند تا گام ابتدایی در اجرای تعهدات سایپا در عرصه شکوفایی و خلاقیت و توجه به سلایق مخاطب است. روندی که موجب شده تا سایپا بتواند در مسیر نه صرفا یک تولید کننده بلکه یک صادر کننده محصولات نیز قرار گیرد. روندی که می تواند تحولی مهم در صنعت خودروی کشور ایجاد نماید. رویه‌ای که نشانگر آن است که مدیریت صحیح و تخصصی در عرصه خودروسازی می‌تواند در ساختار به نسبت دولتی نیز اجرایی شود و خصوصی سازی با آن تجربه‌ای که خودروسازان خصوصی رقم زده‌اند که امروز محصولات آنها با 100 تا 800 میلیون تومان گرانتر از قیمت واقعی از سوی تولید کننده عرضه می‌شود راهگشای صنعت خودروی کشور نخواهد بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=38399

منبع اقتصادخودرو
توسط حمیدرضا تشکری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.