مقایسه دنا پلاس با جیلی GC6+ مشخصات فنی

0

اقتصاد خودرو-در این گزارش علاوه‌بر مقایسه دنا پلاس با جیلی GC6، با تاریخ و نحوه‌ی ورود آن‌ها به بازار ایران نیز آشنا شوید و برای انتخاب احتمالی یکی از آن‌ها دید بازتری داشته باشید.

معرفی دنا پلاس و جیلی GC6

مقایسه دنا پلاس با جیلی GC6 را با معرفی آن‌ها آغاز کنیم. دنا، محصول تقریبا تازه ‌وارد ایران خودرو، که پس از تلاش‌های متمادی و صرف هزینه‌های گزاف جهت تکمیل فرآیند تولید و عرضه به بازار راهی جاده‌های ایران شد، برخلاف انتظار ایران خودرو انتقادهای منفی بسیار زیادی را دریافت کرد. در واقع مشکل اصلی دنا در وهله اول، کمبود امکانات رفاهی و آپشن‌ بوده و اغلب خریداران نیز نارضایتی خود را از این بابت به زبان آوردند.

در همین میان ایران خودرو تصمیم گرفت یک فیس‌لیفت از این خودرو را با نام دنا پلاس معرفی کند که هدف آن جبران کمبودهای نمونه اولیه آن بود. اما می‌بایست اذعان داشت که دنا پلاس نیز به حد کافی انتظارات خریداران را برآورده نکرد و در حرکتی سوال برانگیز نیز ایران خودرو برخی آپشن‌های اضافه شده به دنا پلاس را در سال ۹۷ از آن حذف کرد.

دنا پلاس

اما جیلی GC6 یکی از تازه‌واردهای چینی که با دو تیپ الیت و اکسلنت در بازار ما شناخته می‌شود، یکی دیگر از خودروهای چینی است که این روزها با توجه به قیمت‌های نجومی خودروهای خارجی توانسته است طرفداران زیادی را برای خود دست‌وپا کند. تاریخ ورود این سدان جمع‌وجور چینی به بازارهای کشورمان به سال ۱۳۹۶ و توسط خودروسازان بم باز می‌گردد.

جیلی GC6

نمایندگی جیلی برای GC6 در ایران به‌منظور جبران کاستی‌های موجود در نمونه اولیه یعنی الیت تصمیم گرفت فیس‌لیفت جدیدی از آن را با نام اکسلنت با تغییراتی مثبت چه در ظاهر و چه در بخش فنی معرفی کند، که نمونه جدید توانست نسبت به مدل قبلی خود موفقیت بیشتری کسب کند. باید یادآور شویم که در ادامه، همان فیس‌لیفت جدید یعنی اکسلنت را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه طراحی دنا پلاس با جیلی GC6

در بخش داخلی و طراحی کابین، ایران خودرو تقریبا هیچ تغییر بزرگی را نسبت به دنا معمولی ایجاد نکرده است. همان نکاتی که در کابین دنا معمولی به‌عنوان خلاقیت طراح از آن یاد می‌شد در دنا پلاس نیز به چشم می‌خورد؛ به‌عنوان مثال تکه‌های بسیار کوچک چوب موجود در کابین که البته در زیبایی آن هم تاثیر شگرفی ندارند. نوع طراحی داشبورد دنا پلاس با جیلی GC6 از آن جهت متفاوت است که طراحان با این سبک از طراحی، فضای جلوی پای سرنشینان را به‌شدت کاهش داده‌اند که طبیعتا از راحتی آن‌ها کاسته‌اند. در کل نمی‌توان منکر برخی امکانات رفاهی جدید مانند مانیتور بزرگتر، کروز کنترل و دروبین عقب شد که فاکتورهایی مشتری‌پسند هستند، اما برای قیمت این سدان وطنی کماکان کافی نیستند.

کابین جیلی GC6

در مقابل، چینی‌ها در طراحی داشبورد و فرم صندلی‌های چرمی و حتی محل قرار دادن صفحه نمایش بهتر عمل کرده‌اند و نمای درونی آن چشم‌نوازتر است؛ به‌گونه‌ای که می‌توانید در این فیس‌لیفت جدید حس نشستن در یک خودروی مدرن را تجربه کنید. اما فراموش نکنید که در بسیاری از قسمت‌های کابین از پلاستیک خشک و با کیفیت پایین استفاده شده است. در مورد فضای سرنشینان جلو، حداقل جیلیGC6 از رقیب بهتر عمل کرده است و چه از لحاظ فضای جلوی پا و چه فاصله از سقف مشکلی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند.

نمای کابین دنا پلاس

اما مقایسه دنا پلاس با جیلی GC6 از نظر طراحی خارجی مانند بخش داخلی نیست، زیرا هردو سدان در این قسمت چندان خوب عمل نکرده‌اند. هر دو با هدف جبران کاستی‌های مدل‌های قبلی خود روانه‌ی بازار شده‌اند اما در واقعیت طراحان تغییر چشم‌گیری را ایجاد نکرده‌اند. دنا پلاس در تغییر طراحی خارجی تنها به تغییر فرم چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره و خطوط جانبی خودرو بسنده کرده است. البته بخش جلوی خودرو به مراتب از بخش عقب خودرو امیدوارکننده‌تر است.

نمای پشت دنا پلاس

در سوی دیگر نیز جیلی GC6، در بخش طراحی خارجی وضعیت چندان بهتری ندارد اما نسبت به مدل قبلی خود دچار تغییرات بسیار خوبی شده است که چهره‌ی آن‌را مدرن‌تر می‌کند. جیلی در نمای کناری جذابیت چندانی ندارد و بسیار ساده طراحی شده است اما در نمای جلو، فرم چراغ‌ها، سایز جلو پنجره و حتی طراحی جدید لوگوی جیلی به زیبایی این اکسلنت افزوده است. اما در حالت کلی نمی‌توان در این قسمت یکی را برتر از دیگری دانست زیرا هردو تلاش چندانی برای بهبود نمای ظاهری نداشته‌اند و در کل با توجه به قیمت این خودروها این نوع طراحی چندان قابل‌قبول نخواهد بود.

جیلی GC6

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس با جیلی GC6

در بخش مشخصات فنی دنا پلاس، باید اذعان کنیم که همان دنا پلاس معمولی، با کیفیت ساخت بهتر است. موتور۴ سیلندر EF7 با حجم ۱.۷ لیتری در آن کار گذاشته شده است و توان تولیدی آن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر دارد. بیشترین سرعت این خودروی وطنی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و صفر تا ۱۰۰ را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کند. در مدل مورد بحث ما دنده ۵ سرعته دستی وجود دارد، اما از یک مدل با دنده اتوماتیک نیز اخیرا رونمایی شده است.

در سوی دیگر جیلی GC6 را داریم که در فیس‌لیفت اکسلنت آن موتور ۴ سیلندر با حجم ۱.۵ لیتری قرار داده شده‌است. توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتنی از طریق گیربکس ۴ دنده اتوماتیک JATCO به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اما بیشترین سرعت این سدان چینی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و صفر تا ۱۰۰ را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کند.

مدل خودرو دنا پلاس  جیلی GC6
پیشرانه  ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور ۱.۷ لیتر ۱.۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر ۱۴۱ نیوتن بر متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۴ دنده اتوماتیک JATCO
مصرف سوخت(ترکیبی) ۷.۹ لیتر ۶ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه آپشن‌های رفاهی دنا پلاس با جیلیGC6

اما مقایسه میان آپشن‌های رفاهی در این خودروی چینی و سدان وطنی چندان کار سختی نیست زیرا که هر دو در این بخش چندان قوی عمل نکرده و آپشن‌های کمی دارند. از برجسته‌ترین آپشن‌های موجود در جیلیGC6 می‎توان به سانروف، صفحه‌ی لمسی ۸ اینچی، خروجی ۱۲ ولت و سیستم تهویه مطبوع برقی اشاره کرد. در سوی دیگر، محصول ایران خودرو شرایط چندان بهتری ندارد و از امکانات آن می‌توان به صفحه‌ی ۷ اینچی، سانروف(سفارشی) و دوربین عقب اشاره کرد. البته فهرست کامل آپشن‌ها در جدول زیر قابل مشاهده است و  شاید با اندک اختلاف دناپلاس برنده این قسمت باشد.

دنا پلاس
مدل خودرو  دنا پلاس  جیلیGC6
چراغ چراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژنی در جلو چراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژنی در جلو
سیستم های مالتی مدیا  سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB
صفحه ی نمایش  ۷ اینچی لمسی ۸ اینچی لمسی
آینه آینه‌های جانبی برقی آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن
تهویه مطبوع سیستم تهویه اتوماتیک سیستم تهویه دستی
صندلی  ۵ صندلی،صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته ۵صندلی با روکش چرمی، تغییر ۴ حالته دستی صندلی راننده و سرنشین جلو
شیشه  شیشه‌های برقی شیشه‌های برقی، سانروف
سایر امکانات باز کردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم عیب‌یاب هوشمند کامپیوتر سفری، خروجی ۱۲ ولت، تریم دو رنگ

مقایسه ایمنی دنا پلاس با جیلیGC6

اما نوبت به مقایسه یکی از بخش‌های جالب در مورد خودروهای چینی و ایرانی می‌رسد، یعنی ایمنی خودروها. بخشی که هیچکدام در آن بر دیگری برتری ندارند و در واقع حرفی هم برای گفتن ندارند. البته ایران‎خودرو سعی کرده‌است در مدل پلاس با افزودن کیسه‌های هوای جانبی(که البته از سال ۹۷ به عنوان آپشن استاندارد حذف شد) یا دوربین عقب، ایمنی این خودرو را افزایش دهد اما کماکان ضعف‌های آن برای گرفتن نمرات قابل‎قبول ایمنی کافی نیستند.

جیلی GC6از طرف دیگر رقیب چینی نیز وضعیتی مشابه دارد و در موسسات معتبر بین‌المللی مدرکی دال‎بر تست این خودرو و کسب نمرات قابل‎قبول وجود ندارد. اما در مورد جیلی GC6 گفته می‌شود که ۵ ستاره ایمنی را از موسسه چینی CNCAP دریافت کرده است که البته با استانداردهای موسسات بین‌المللی تفاوت‌های بسیاری دارد. در واقع تا زمانی‎که مدارک معتبر برای تست ایمنی این خودروها در دسترس نباشد، نمی‌شود با اطمینان از ایمنی آن‌ها صحبت کرد.

مدل خودرو  دنا پلاس جیلیGC6
تجهیزات ایمنی و حفاظت سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سنسور هشدار در عقب
کیسه هوا  ۴ کیسه هوا (البته کیسه‌های جانبی جلو سفارشی هستند) ۲ کیسه هوا
سیستم ترمز  ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز پشت دیسکی ترمز EBD،ABS

مقایسه رانندگی دنا پلاس با جیلیGC6

در مورد رفتار دنا پلاس در جاده باید بگوییم که تفاوتی با دنای معمولی ندارد و سواری تقریبا نرمی را تجربه خواهید کرد که اگر ایران خودرو در زمینه‌ی ارتقاء انتقال قدرت پیشرانه نیز اندکی تلاش کند کیفیت سواری پلاس بهتر خواهد شد. اما دنا پلاس در جاده‌های ناهموار، پیچ‌ها و سرعت‌های بالا خودروی قابل اتکایی نیست و بیشتر جهت استفاده‌های روزمره و درون شهری می‌توانید روی آن حساب کنید. با رقیب دنا پلاس یعنی جیلی CG6 نیز سواری نرمی را تجربه می‌کنید و عایق‌بندی مناسب کابین مانع از نفوذ زیاد صدا به درون آن می‌شود. از دیگر نکات مثبت برای خودرویی در این رنج، ترمزهای مناسب و تعویض دنده‌های نسبتا خوب آن است. در مجموع در این بخش با اندکی اختلاف جیلی GC6 می‌تواند برنده باشد.

بررسی شرایط بازار

دنا پلاس

در مورد این‌که شرایط بازار در حال‎حاضر به نفع کدام‎یک از این دو سدان است باید بگوییم که در بسیاری از قسمت‌ها هردو خودرو یکسان هستند اما در حال حاضر طرفداران جیلی از دنا پلاس بیشتر است؛ که آن هم به احتمال زیاد به‌دلیل استهلاک کمتر، مصرف سوخت پایین‌تر و کیفیت سواری بهتر است. اما در زمینه خدمات پس‎از فروش، گارانتی و حتی بازار دست‎دوم شرایط دنا پلاس از جیلی بهتر است.

جمع‌بندی مقایسه دنا پلاس با جیلی GC6

اما کلام آخر این‎که شما با دو خودرو مواجه هستید که تقریبا در بسیاری از فاکتورها با یکدیگر برابری می‌کنند و انتخاب یکی از آن‌ها با در نظر گرفتن تفاوت‌های اندک، سلیقه‌ی شما و انتظار شما از خودرو، صورت خواهد گرفت. جیلی سواری نرم‌تر، مصرف سوخت کمتر و طراحی بهتری دارد اما در سوی دیگر خودروی وطنی خدمات پس از فروش بهتر، گارانتی بهتر و آپشن‌های بیشتری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.