هجوم مسافران به اتوبوس‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری

0

اقتصادخودرو-حیدر نوروزی درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبات و پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ممنوعیت‌های تردد بین‌شهری و سفرهای جاده‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی،  اظهار کرد: از لحظه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت‌های جدید را ابلاغ کرد، در سطح استان و به همه شهرستان‌ها اعلام آماده باش کامل کردیم و بر این اساس همه ورودی و خروجی‌های استان تهران را با کمک راهداران کنترل می‌کنیم که البته متولی اصلی آن پلیس راه است.

وی افزود: همچنین تیم‌های نظارت در پایانه‌های چهارگانه استان تهران مستقر شده و بر اجرای دقیق و درست پروتکل‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای نظارت می‌کنند. اما همواره در ایام تعطیلات و به ویژه در روزهایی که خودورهای شخصی حق ورود و خروج ندارند، بیشترین فشار به حمل و نقل عمومی وارد می‌شود.  در همین راستا بر اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی از محدودیت پذیرش مسافر تا ارائه بسته‌های بهداشتی به مسافران و غیره نظارت کردیم و ناظران بدون اعمال این ضوابط اجازه خروج هیچ وسیله نقلیه‌ای را از ترمینال‌ها ندادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران ادامه داد: از دو روز گذشته تا کنون حجم عظیمی از مسافران به لحاظ جلوگیری از تردد سواری‌های شخصی به اتوبوس‌ها هجوم آوردند و در این شرایط برخی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل تخلفاتی در زمینه پذیرش مسافر داشتند که با ان‌ها برخورد شده و تا کنون بیش از یکصد پرونده در این زمینه تشکیل شده است. چرا که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده در اتوبوس‌های بین‌شهری تنها یک بلیت باید در هر ردیف فروخته شود و فاصله‌گذاری اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که حداکثر ۷۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌های بین شهری پر شود.

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۷۸۰۰ شکایت را از شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای پیگیری کرده و به نتیجه رساندیم، اعلام کرد: با وجود ابلاغ این پروتکل‌ها شاهد بودیم که برخی از رانندگان اتوبوس در خارج از محوطه پایانه مسافری، بیش از ظرفیت مجاز اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مسافر سوار کردند. با این تخلفات در داخل پایانه برخورد کردیم و جلوی آن را گرفتیم اما اگر این تخلف در خارج از پایانه‌ها صورت گیرد باید پلیس راه با آن برخورد کند. با این وجود در خروجی‌های تهران پرسنل سازمان راهداری در حال نظارت بر اتوبوس‌های بین‌شهری برای جلوگیری از بروز این تخلف هستند.

وی با بیان اینکه تخلفات ثبت شده در قالب یکصد پرونده در کمیسیون ماده ۱۲ مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با راننده و شرکت متخلف برخورد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که پروتکلی زیر پا گذاشته شود. بر اساس ارزریابی‌های صورت گرفته روزانه حدود ۵۰۰۰ اتوبوس در استان تهران تردد می‌کنند و اکثرا آن‌ها در این دو روز حداکثر ظرفیت ۷۰ درصدی خود را تکمیل کردند. در حالت کلی روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی رضایتمند است و هم اکنون وضعیت در ترمینال‌های جنوب، غرب و بیهقی نسبتا آرام شده و در پایانه مسافری شرق تهران همچنان قدری ازدحام وجود دارد اما به زودی پیک رفت مسافران تمام می‌شود و در روزهای پایانی ممنوعیت شاهد پیک بازگشت مسافران هستیم.

 

*زهرا واثق نیا

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=5489

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.