واردات خودرو و آنچه این روزها در بازار می‌گذرد

قیمت‌های سر به فلکه کشیده خودرو که دیگر از هفته به روز و گاه به ساعت رسیده است این روزها در حالی دیگر خودروی زیر 200 میلیون تومان را می‌رود تا به رویا و آرزو مبدل سازد که در روزهای اخیر صحبت‌های جدیدی در باب واردات خودرو مطرح شده است.

1

اقتصاد خودرو-قیمت‌های سر به فلکه کشیده خودرو که دیگر از هفته به روز و گاه به ساعت رسیده است این روزها در حالی دیگر خودروی زیر 200 میلیون تومان را می‌رود تا به رویا و آرزو مبدل سازد که در روزهای اخیر صحبت‌های جدیدی در باب واردات خودرو مطرح شده است. مهمترین صحبت از سوی فاطمی امین وزیر صمت بوده است که با اعلام اینکه مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی خواهد شد، تاکید کرد «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد.هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»

وزیر صنعت گفته است: اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی است. در سال‌های پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی وارد می‌شد که بخش خاصی از آن بهره می‌بردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود و هم اینکه این نقیصه در کشور برطرف شود.  این سخنان در حالی از یک سو امید بخش شکسته شدن انحصار خودروسازان داخلی است که جمله تدوین و تصویب آیین نامه واردات خودرو ابهاماتی را در سریع بودن این طرح ایجاد کرده چرا که تجربه نشان داده آنچه به این مرحله می رسد معمولا چندین ماه زمان می برد که نتیجه آن نیز گرانی‌ها بیشتر در بخش مربوطه خواهد بود. این امر زمانی بیشتر نمود می یابد که در این ارتباط مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص پیش نویس واردات خودرو گفته است، به نظر می رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل های بسیاری صورت می گیرد.

علاوه بر این منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز اعلام کرده” برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند”.

وی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

در همین حال در باب کسری خودرو در بازار تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفته است: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ ۵۰۰هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مجموع این سخنان نشان می‌دهد همچنان واردات خودرو در ابهامات و چرخه زمان قرار دارد ، در حالی که واژه واردات بر اساس کسری تولید داخل این فضا را ایجاد می‌کند که خودروسازان با وعده تامین نیاز داخل عملا مانع واردات گردید و پرونده واردات به آخر سال کشیده شده و عملا مصوبه وزارت صمت اجرایی نگردد.

نکته آنکه واردات خودرو برای شکستن قیمت و انحصار باید بدون پیش شرط‌هایی مانند کسری نیاز داخل، صادرات قطعات و خودرو به خارج، محدودیت‌های ارزی و گمرکی و… باشد تا از تکرار سوء استفاده انحصارگرایان و آنچه دلالان می نامند جلوگیری گردد و این امر در میان خودروسازان و فعالان بازار خودرو ایجاد شود که عزم دولت برای شکستن وضعیت نابسامان کنونی جدی است تا شاید با این تلنگر تغییری در قیمت‌ها و کیفیت نابود تولیدات داخلی به سمت بهبود ایجاد شود.

 

کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=18919

 

توسط کامیار زین العابدینی
1 نظر
  1. […] حالی که طبق آن قانون، قرار بود تعرفه‌های واردات خودرو به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.