۴۵ درصد از خودرو‌های سنگین در تست‌های ترمز معاینه فنی رد می‌شوند

0

 اقتصادخودرو-فرهاد صالحیان مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در  برنامه روی خط خبر شبکه خبر درباره شرایط معاینه فنی خودرو‌های سنگین با بیان اینکه  ۱۶۷ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد، گفت:  در ۵ ساله آینده یعنی در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵، ۱۱ هزار مراکز معاینه فنی خودرو سنگین اضافه می‌کنیم.

او ادامه داد: براساس شاخص‌های بار، تعداد کامیون ملکی و ماشین‌ها و بارنامه‌های صادر شده از استان، تعداد مراکز معاینه فنی تعیین و ارزیابی می‌شوند و ما تقاضا‌های لازم برای هر استان را تهیه می‌کنیم و در مورد سهمیه هر استان فراخوان می‌دهیم.

صالحیان بیان کرد: هر مرکز معاینه فنی خودرو ۵ هزار متر مربع زمین ملکی می‌خواهد و در این مراکز معاینه فنی دستگاه‌های تست ترمز، سیستم لغزش، تست‌های چراغ و تست‌های ظاهری خودرو‌ها بررسی می‌شود.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه خودرو‌های سنگین زیر ۱۰ سال هر ۶ ماه یک بار و خودرو‌های بالای ۱۰ سال هر ۳ ماه یک بار معاینه فنی می‌شوند، افزود: خودرو‌های  با عمر  زیر ۱۰ سالانه  ۲ مرتبه معاینه فنی باید بدهند و این مصوبه هیئت وزیران است که پیش از این  اعلام شده بود که خودرو‌های بالای ۱۰ سال هر ۴ ماه یک بار باید تست معاینه فنی دهند که با بررسی‌های انجام شده اعلام کردیم که به دلیل نظارت و دقت بیشتر این خودرو‌ها باید هر ۳ ماه یک بار معاینه فنی انجام شود و در صورتی که خودرویی  انجام ندهد به هیچ عنوان بارنامه و یا صورت وضعیت ارائه نمی‌دهیم.

صالحیان بیان کرد: به طور تقریبی برای  ۲ میلیون وسیله نقلیه در سال معاینه فنی صادر می‌شود که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است و به طور میانگین ۳۰ درصد ماشین‌های که بار اول وارد مراکز معاینه فنی می‌شوند در تست‌های انجام شده رد می‌شوند.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در تست‌هایی که انجام می‌شود به طور معمول  تست ترمز مهم‌ترین معقوله است، افزود: در این مراکز  تست‌های لغزشی  مهم است و در تمامی بررسی‌ها  تست آلایندگی و روشنایی، شیشه، لاستیک و غلظت دود  تمامی خودرو‌ها بررسی می‌شود.

صالحیان با بیان اینکه  تست ترمز مهم‌ترین مقوله‌ای است که  ما به صورت آنلاین رصد کنیم، افزود:  سیستم اپلیکیشن نظارت و روند مشاهده  ۱۶۷ مرکز  را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، به طوری که وقتی پلاک ماشینی که معاینه فنی شده و رد شده در صورتی که در مرکز معاینه فنی دیگر وارد شده آلارم داده می‌شود.

او اظهار کرد: بسیاری از خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی به دلیل تست ترمز رد می‌شوند و اگر این خودرو در مرکز معاینه فنی دیگری وارد شده نتایج قبلی تست به آن‌ها اعلام می‌شود و بنابراین در این مراکز کوچک‌ترین تخلفات از جمله تست‌های ترمز بررسی می‌شود و ما با مراکزی که تخلفی داشته باشند، برخورد خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه  آمار رد شدن تست‌ها  به دلیل نظارت و ارزیابی خود است، گفت:  بیشترین  میزان رد شدن تست‌های خودرو‌ها مربوط به استان تهران است که حدود ۴۵ درصد از خودرو‌های سنگینی که وارد این مراکز  شده رد می‌شوند.

صالحیان تصریح کرد: به تبع استان‌های دیگر در رتبه‌های بالاتری قرار دارند به طوری که استان زنجان و البرز و قم ۴۵ تا ۶۵ درصد ردی را داشته‌ایم؛ و اعدادی که نظارت دقیق تری دارند میزان ردی آن‌ها کمتر است.

او افزود: در تصادف خبرنگاران در ارومیه و اتوبوس سرباز معلمان در استان یزد شتاب ترمز ما بین ۴۰ تا ۴۵ بوده، اگر این عدد ۴۵ را برسانیم به ۸۰ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی در معاینه فنی رد می‌شوند.

مدیر کل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد:  ۲۲  آیتم و چک لیست در این بخش  داریم و مدیر فنی شرکت قبل از آنکه بارنامه  و اسناد حمل را بگیرد  باید  صورت وضعیت  و چک  لیست را پر کند که این بخش هم مورد تائید ما قرار گرفته است.

صالحیان بیان کرد: سیستم ترمز لاستیک، چراغ، سیستم  گرمایشی و سرمایشی را به صورت کامل بررسی می‌کنیم؛ و برخی از موارد هم توسط مدیران بخش بررسی می‌شود به طور معمول هم یک معاینه فنی هم توسط این مدیران بررسی می‌شود.

او در پایان اظهار کرد: اخیرا هم در اقدامی که صورت می‌گیرد خود اظهاری هم توسط مدیران ناوگان حمل و نقل  عمومی از جمله سالم بودن سیستم‌های ترمز و چراغ‌ها و همچنین سیستم‌های داخل خودرو هم بررسی می‌شود، اما در نهایت اگر خودرویی در این بخش‌ها مورد تایید قرار نگیرد به صورت کامل رد می‌شود.

 

*زهرا واثق نیا

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=5260

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.