احیای برجام؛ کلید بازگشت رونق به صنعت خودرو

0

اقتصادخودرو-بر این اساس،با احیای برجام بخشی از تحریم ها به دلیل این که در ردیف دستورات ترامپ بوده به حالت عادی باز می گردد و بخشی که به کنگره مربوط می شود به طور قطع طی زمان برطرف خواهد شد، بنابراین باید رفع تحریم‌ها که منجر به بهبود وضعیت صنعت خودرو می شود را به فال نیک گرفت.
اما آن چه مسلم است احتیاط شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری برای حضور در ایران است، چرا که حتی در صورت به نتیجه رسیدن برجام باید دوره راستی آزمایی را طی کنند تا نتیجه توافق ها مشخص شود، سپس نسبت به احیای پروژه های قبلی خود در ایران اقدام کنند که شاید دو سال زمان ببرد.
برخی از شرکت‌ها نظیر رنو، سیتروئن و پژو پروژه هایی در ایران داشتند که برای پیگیری دوباره به دنبال ثباتی هستند تا نسبت به بازگشت دوباره اقدام کنند، این زمان می تواند برای ایران مناسب باشد تا نسبت به انجام برنامه ریزی های لازم اقدام کند تا دوباره گرفتار چیدن صنعت خودرو در سبد فرانسوی ها نشود.
بنابراین این برنامه‌ریزی باید بر محور فعالیت بر روی پلتفرم های داخلی باشد تا دست کم 50 درصد از تولیدات داخلی بر روی پلتفرم های داخلی به تولید رسیده و تنها 50 درصد ظرفیت خودرو با همکاری شرکت‌های خارجی پیش برود.
در عین حال این میزان همکاری با خارجی ها محدود به چند شرکت خارجی نشود، بلکه با تقسیم بندی درست فضای رقابتی بین آن ها ایجاد کنیم، تا با تلاش بر روی پلتفرم های داخلی فضای رقابتی ایجاد و در عین حال ظرفیتی برای شرکت های خارجی در نظر بگیریم تا پیش‌بینی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سند چشم انداز محقق شود.
این در حالیست که در قراردادهای خودروسازان ایرانی‌ها با شرکای خارجی هیچ زمانی به صادرات به عنوان یک بند اجرایی عمل نشد، در عین حال اتصال قطعه‌سازان ایرانی به خارجی ها و انتقال دانش فنی به کشور نیز محقق نشد، بنابراین تحقق این دو امر در مذاکره با شرکت های خودروساز خارجی مزیت رقابتی به شمار می رود که نشان می‌دهد نیازی به اجبار در پذیرفتن شرایط نیست.
از سویی در حال حاضر صنعت خودرو دارای زنجیره تامین وسیعی است که هرچند نیازمند توسعه و بهبود است اما در عین حال در کنار خدمات پس از فروش قوی، به مزیتی برای صنعت خودرو تبدیل شده است که باید از آن‌ها در بازار منطقه‌ای استفاده کرد.

 

*زهرا واثق‌نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10987

توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.