استانداردسازی خودروها از کجا آغاز می شود؟

گلایه‌ها از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی در حالی ادامه دارد که یکی از مهمترین مباحث در تولید خودرو مسئله استاندارد و رعایت مؤلفه‌های مطرح در این زمینه است. در همین چارچوب اخیرا مهدی اسلام‌ پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که چرخه معیوب در فرآیند تولید خودرو باید اصلاح شود گفت: در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.

1

اقتصاد خودرو-گلایه‌ها از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی در حالی ادامه دارد که یکی از مهمترین مباحث در تولید خودرو مسئله استاندارد و رعایت مؤلفه‌های مطرح در این زمینه است. در همین چارچوب اخیرا مهدی اسلام‌ پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که چرخه معیوب در فرآیند تولید خودرو باید اصلاح شود گفت: در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.

اسلام پناه با اشاره به رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو که از دی ماه سال قبل کلید خورد افزود: در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم و شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند، از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده‌ ایجاد نشود.

وی افزود: در همین رویکرد ، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذ شده از خودروسازان گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند.

وی با تاکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می شوند و نمی توانند استانداردهای 85 گانه را پاس کنند به طور حتم از رده خارج می شوند. این سخنان امید بخش از سوی مسئولان حوزه استاندارد در حالی مطرح شده است که چند نکته در باب این مسئله مطرح است.

نخست آنکه آنچه از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد مطرح شده است در باب خودروهای تولید آینده می‌باشد که البته آن نیز مشخص نشده است که چه زمانی این استاندارد محوری آغاز خواهد شد. بویژه اینکه خودروسازان معمولا وعده‌هایشان اصلاح برای سالهای آینده است و عملا بازه زمانی ” حال حاضر” برایشان معنایی ندارد، مگر در یک مورد و آن هم دریافت هزینه‌های خودروهایی است که حداقل چهار تا 5 ماه بعد و در مواردی سالها بعد و حتی هستند مواردی که اصلا خودرو ادعایی پیش فروش شده به تولید نمی‌رسد که بخواهد تحویل داده شود و در نهایت نیز به خریدار پیشنهاد دریافت خودرویی دیگر را توصیه می‌کنند.

نکته دیگر آنکه خودروسازان معمولا دهها هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها دارند که هر از چند گاهی نیز در میان آمارهای تولیدی به بازار وارد می‌شوند. حال این سوال مطرح است که آیا این استاندارها شامل این خودروها نیز می‌شود یا اینکه آنها معاف از استانداردسازی هستند و با همان رویه قبلی به بازار خواهند آمد؟

نکته بعدی آن است که خودروسازان سالهاست که خودروهای بی کیفیت به بازار داده‌اند لذا قطع به یقین میلیون‌ها خودرو غیر استاندارد در خیابان‌های کشور در حال تردد هستند آیا سازمان استاندارد فکری هم برای استانداردسازی آن خودروها نیز کرده است و آیا قرار است مانند خودروسازان بزرگ جهان که برای رفع عیوب تولیداتشان فراخوان سراسری می‌دهند، خودروسازان نیز برای رفع این عیوب فراخوان سراسری بدهند؟

در این میان یک اصل مهم وجود دارد و آن وضعیت کیفیت قطعه های استفاده شده از سوی خودروسازان است. مسئولان خودروسازی و حتی وزارت صمت بارها اذعان کرده‌اند که قطعه سازان به بهانه مطالبات مالی، قطعات بی کیفیت تولید می‌کنند. حال این مسئله مطرح است که آیا این رویکرد نظارتی و استانداردی در قبال قطعه‌سازان نیز اجرا می‌شود و پس از سالها رانت و انحصارگرایی خودروسازان بزرگ که عملا رقابت در بازار قطعه سازی را به نابودی کشانده‌اند پایان می‌یابد؟

مسلما تا زمانی که قطعه استاندارد تولید نشود، خودرو مناسب نیز محقق نمی‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که سازمان استاندارد علاوه بر آنکه باید ابهام زمان و نحوه اجرای این استانداردهای جدیدرا مشخص سازد، این امر مطرح است که وضعت غیر استاندارد هزاران خودرو که تولید آنها از رده خارج می‌شود چیست؟ و آیا استانداردسازی تولید‌های گذشته صورت می‌گیرد یا نه؟ و اینکه سرنوشت قطعه‌های بی‌کیفیتی که در این سالها در خودروها به کار رفته اند و هر روز حادثه‌ای دلخراش را رقم می‌زنند چه می‌شود؟

 

*کامیار زین‌العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=16368

توسط کامیار زین العابدینی
1 نظر
  1. […] در آن سال ها و در ارتباط با بخش بدنه خودرو، اصلاً استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده وجود نداشت. به مرور زمان و با […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.