ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

صنعت خودروسازی یکی از مولفه‌های اقتصادی در دنیای امروز است، بگونه‌ای که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا در کنار تامین نیازهای داخلی در صحنه جهانی نیز ایفای نقش داشته و از سود سرشار این صنعت برخودار شوند. به عبارتی دیگر صنعت خودرو در دنیای امروز در کنار تولید یک کالای مصرفی برای عرصه داخلی، در صحنه جهانی به عنوان یک مولفه ارزآوری و نیز قدرت صنعتی کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

0

اقتصادخودرو-صنعت خودروسازی یکی از مولفه‌های اقتصادی در دنیای امروز است، بگونه‌ای که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا در کنار تامین نیازهای داخلی در صحنه جهانی نیز ایفای نقش داشته و از سود سرشار این صنعت برخودار شوند. به عبارتی دیگر صنعت خودرو در دنیای امروز در کنار تولید یک کالای مصرفی برای عرصه داخلی، در صحنه جهانی به عنوان یک مولفه ارزآوری و نیز قدرت صنعتی کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که در چند دهه اخیر ورود به این صنعت را تجربه کرده است و در جمع با سابقه‌های این صنعت به حساب می‌آید. شاید بتوان گفت که سیاست گذاری‌های نادرست، بی توجهی به تجاری سازی و برندسازی خودروسازان ایرانی، کمبود نقدینگی، کاستی‌ها در بخش قطعه سازی و بازاریابی جهانی، تحریم‌ها و گاه غفلت‌ها در باب جایگاه خودرو در تجارت جهانی و… موجب شده تا چنانکه باید و شاید در صحنه جهانی جایگاهی برای خودروسازان ایرانی مشاهده نشود.

در این میان البته نباید فراموش کرد که پایین بودن میزان تولید و هزینه‌های بالای تولید خودرو در ایران در این زمینه تاثیرات بسیاری داشته است بویژه اینکه مصرف کنندگان داخلی نیز از بحث کیفیت و قیمت خودرو گلایه‌هایی را مطرح می‌سازند.

با تمام این تفاسیر در طول سال 1401 دگرگونی‌های قابل توجهی در عرصه خودروسازی کشور مشاهده می‌شود که نمود آن را در رکوردشکنی‌ها و دستاوردهای ایران خودرو می‌توان مشاهده کرد. پس از بازدید سال گذشته رئیس جمهور از ایران خودرو و دستورات مطرح شده در باب دگرگونی در صنعت خودرو، اقدامات و گام‌های متعددی از سوی ایران خودرو برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

 

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

 

گروه صنعتی ایران‌خودرو، چهارم دی‌ماه موفق به عبور از رکورد مجموع عرضه خودرو در سال ۱۴۰۰ شد.براساس آمار منتشر شده، گروه صنعتی ایران خودرو در روز چهارم دی‌ماه موفق به ثبت عدد عرضه ۴۵۸ هزار و ۴۵۹ دستگاه و شکست رکورد عرضه سال گذشته در دو بخش سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین شد. این گروه صنعتی در سال گذشته ۴۵۸ هزار و ۲۰۸ دستگاه را به بازار عرضه کرده است که در ۹ ماهه امسال، با افزایش ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به عبور از مجموع عرضه سال گذشته شده است.

 

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

 

نکته قابل توجه آن است که این دستاورد ایران خودرو در حالی محقق شده که این گروه صنعتی هم زمان با شب یلدا از رکورد تولید سال گذشته نیز عبور کرده است. در سه ماهه پایانی سال نیز تولید و عرضه دست کم ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است که انتظار می‌رود، نیاز بازار و مشتریان واقعی محصولات ایران خودرو از طریق عرضه این تعداد تا پایان سال تامین شود.

این رکوردها در حالی ثبت می‌شود که در اوایل مهر ماه نیز ایران خودرو توانست، پایان دادن به خودروهای ناقص را محقق ساخته و تولید و فروش خود را به روز رسانی نماید.

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

گروه صنعتی ایران‌خودرو از اتمام خودروهای ناقص در این شرکت با پایان یافتن خودروهای ناقص سایت تبریز خبر داد و اعلام کرد که گروه صنعتی ایران‌خودرو با معضل خودرو ناقص برای همیشه خداحافظی کرد.در مرداد ماه بود که مدیرعامل شرکت ساپکو ضمن اشاره به تولید عبور مستقیم محصولات این گروه صنعتی، تاکید کرد تعداد خودروهای ناقص در ایران‌خودرو به‌زودی صفر خواهد شد.

عادل پیرمحمدی، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده طی ماه‌های گذشته که منجر به تولید عبور مستقیم و کاهش خودروهای ناقص از حدود ٨٣ هزار دستگاه به مرز ١١ هزار دستگاه رسیده (در اواسط مرداد ماه)، خاطر نشان کرده بود: در حالی که در سایت‌های خراسان، فارس، خزر و کرمانشاه، خودرو ناقص وجود ندارد، به‌ زودی این خودروها در سایت تهران نیز صفر می‌شود.

پس از آن، آمار ارائه شده از سوی ایران‌خودرو از وضعیت خودروهای ناقص تا پایان هفته منتج به ۲۱ مرداد ماه نشان می‌داد که خودروهای ناقص در سایت مرکزی به کمتر از ۲۰۰ دستگاه رسیده و سایت تبریز به عنوان آخرین سایت، در حال تکمیل و جمع‌آوری خودروهای ناقص بود. بدین ترتیب صرفا حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو سورن تولیدی سایت تبریز در حال تکمیل و تجاری‌سازی بود که وعده شد به‌ زودی این سایت نیز خودرو ناقصی نخواهد داشت.

گفتنی است طبق آمار، در سال ۱۴۰۰ گروه صنعتی ایران‌خودرو تعداد ۹۹ هزار و ۳۳۷ دستگاه خودروهای ناقص داشته که بالغ بر ۴۴ هزار دستگاه آن متعلق به سایت تهران بوده است.

 

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

 

در نهایت ایران‌خودرو ۱۰ مهرماه را روزی مهم و تاریخی در حافظه صنعت خودرو کشور و گروه صنعتی ایران‌خودرو خوانده و اعلام کرده است: با همت و مجاهدت مجموعه کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو و زنجیره تامین امروز (۱۰ مهر ماه) نقطه پایانی بر خودروهای ناقص گذاشته شد و به این ترتیب دیگر خودرو ناقصی در هیچیک از سایت‌های تولیدی این گروه صنعتی در سطح کشور وجود ندارد.

یکی از دلایل اصلی زمان‌بر بودن تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص نیز اهمیت بالای حفظ شرایط کیفی خودرو و حساسیت بالای ایران‌خودرو در تحویل خودروی با کیفیت و بدون ایراد به مشتریان بوده که در این فرآیند نظارت‌های کیفی دقیق و بالایی صورت گرفته است. در این میان ایجاد هماهنگی و همگرایی بیشتر میان قطعه سازان و خودروساز از مولفه های مهم در تحقق این امر بوده و خواهد بود.

 

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

 

یکی از چالشهای صنعت خودرو در ایران، مسئله قطعه سازان است که همواره از منابع مالی گلایه داشته و مدعی بوده‌اند که به دلیل ضعف مالی و خوش حساب نبودن خودروسازان توان تولید کالای با کیفیت و البته با تیراژ بالا را ندارند. آنچه می‌توان به عنوان یکی از مولفه‌های مهم ایران خودرو در پایان دادن به خودروهای ناقص و افزایش تولید دانست ارتباط های جدید و منسجم با قطعه سازان و تامین نیازهای مالی آنهاست. رویه ای که به گفته برخی کارشناسان در صورت کاهش زیان مالی خودروساز و ارائه مشوق‌ها برای قطعه ساز می‌تواند روندی به رو به رشد داشته باشد.

آنچه در این میان در باب رکوردهای ایران خودور مورد توجه است تحقق این مهم در شرایط تحریم می‌باشد. تحریم‌ها از یک سو بر تامین قطعه‌های مورد نیاز تاثیر گذار بوده و از سوی دیگر تحریم‌ها بر قیمت ارز و مراودات بانکی اثر گذاشته که در نهایت هزینه‌های بسیاری را به خودرو ساز تحمیل می‌کند.

ایران خودرو توانسته است در شرایط تحریمی در کنار اجرای تعهدات خود به مشتریان در جهت خنثی سازی تحریم‌ها نیز ایفای نقش داشته باشد، در حالی که حمایت از قطعه سازان و نیز همکاری با دانش بنیان‌ها زمینه ساز صرفه جویی‌های قابل توجه ارزی برای کشور نیز شده است. ایران خودرو در جمع معدود شرکت‌های خودروسازی است که با رویکرد دانش بنیانی برای بهبود کیفیت و افزایش تولید و خودکفایی در قطعه سازی گام برداشته و توانسته نتایج مطلوبی کسب نماید.

 

ایران خودرو و رکوردهایی که در شرایط تحریم جا به جا شد

 

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که آینده بازار خودرو با تعهد پذیری‌ها و توسعه توان تولید و تجاری سازی خودروسازانی همچون ایران خودرو و به ویژه مدیریت بازار توسط متولیان امر از جمله در قالب عرضه خودرو در بورس کالا، مقابله با دلال بازی‌های بازار خودرو که گاه حباب قیمتی چند صد میلیونی را رقم می‌زند، توسعه همکاری دانش بنیان‌ها با خودروسازان می‌تواند نوید بخش آینده ای بهتر برای صنعت خودروی کشور و حتی ورود آن به عرصه رقابت جهانی باشد. چنانکه اکنون نیز شرکت‌هایی مانند ایران خودرو توانسته‌اند به توافقاتی با برخی شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های روسی برای تولید مشترک دست یابند که می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران در صنعت خودروی جهانی کمک شایانی نماید.

 

*کامیار زین العابدینی ملک میان

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=34024

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.