ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

صنعت خودروی کشور با مجموعه‌ای از فراز و فرودها در حالی به حیات خود ادامه می‌دهد که روند تحولات، گاه امیدها و گاه ناامیدی‌هایی را در میان مصرف کنندگان و متولیان امر ایجاد می‌کند،بویژه برخی مسائل همچون ناترازی قیمت بازار و کارخانه و نیز افزایش قیمت ارز شوک‌های ناگهانی به این صنعت وارد می سازد که البته شرایط تحریم را نیز باید به آن افزود.

0

اقتصادخودروصنعت خودروی کشور با مجموعه‌ای از فراز و فرودها در حالی به حیات خود ادامه می‌دهد که روند تحولات، گاه امیدها و گاه ناامیدی‌هایی را در میان مصرف کنندگان و متولیان امر ایجاد می‌کند.بویژه برخی مسائل همچون ناترازی قیمت بازار و کارخانه و نیز افزایش قیمت ارز شوک‌های ناگهانی به این صنعت وارد می سازد که البته شرایط تحریم را نیز باید به آن افزود. با این وجود خودروسازان توانسته‌اند گام‌های موثری برای حفظ و توسعه این صنعت بردارند و نیازهای کشور را تا حدود زیادی تامین نمایند. نمود این امر را در اقدامات سایپا در کاهش وابستگی به خارج با تکیه بر قطعه سازان و متخصصان داخلی می‌توان مشاهده کرد که نه تنها نیاز جامعه بلکه در عرصه حمل و نقل عمومی نیز می‌توانند ایفای نقش داشته باشند. یکی از نمودهای این اقدامات از سوی سایپا را در محصولاتی همچون ساینا اس می‌توان مشاهده کرد.

ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

اولین مدل خودرو ساینا در سال ۹۵ معرفی شد و چهار سال بعد اولین فیس لیفت آن با اسم ساینا S رونمایی شد. هر چند ظاهر خودروی جدید تفاوت‌هایی با مدل معمولی دارد. ساینا S از نظر ظاهری خودرو کاملا جدیدی نیست و در اصل فیس لیفت ساینا EX و SX محسوب می‌شود که باعث شده این سدان کوچک ظاهر بهتری نسبت به مدل اولیه پیدا کند.

جلوپنجره با طرح لانه زنبوری و نوار کرومی که دور آن را گرفته، به همراه سپر دو رنگ و گرافیک جدید چراغ‌ها، به‌روزرسانی‌های جلو ساینا S هستند و چراغ‌های روز در کنار مه‌شکن‌ها قرار گرفته است.نمای جانبی فیس لیفت ساینا هیچ فرقی با تیپ‌ها و مدل‌های قبلی نداشته و همان ظاهر را حفظ کرده است.

ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

بیشترین تغییرات در بخش عقب ساینا S دیده می‌شود. صندوق عقب، چراغ‌ها و سپر از نو طراحی شده تا بتوانند عرض خودرو را پوشش دهند. سنسور عقب، دی لایت، چراغ بدرقه، فرمان دی کات، شارژر USB و آینه بغل برقی از امکانات جدید این خودرو است. اما در بخش عقب ساینا S، می‌توانیم یک طراحی کاملاً تازه از گروه خودروسازی سایپا را مشاهده کنیم. صندوق عقب، چراغ‌های دو سمت و همین طور سپر ساینا S، کاملاً متمایز از چیزی هستند که در دو خودروی ساینا SX و ساینا EX دیدیم. چراغ‌ها از صندوق شروع شده و به دو بخش کناری امتداد پیدا کرده‌اند. پلاک روی صندوق قرار گرفته و مدل فرورفتگی درب صندوق نیز در جای خود متمایز به نظر می‌رسد.این خودرو با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، یک خودروی شهری مناسب به نظر می‌رسد. حداکثر قدرت آن به ۸۷ اسب بخار رسیده و حداکثر گشتاور معادل ۱۲۸ نیوتن متر دارد.

ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

جعبه دنده ۵ سرعته دستی این خودرو متناظر با عملکرد خودروهای ساینا SX و ساینا EX عمل کرده و گزارش مشتریان حاکی از آن است که دنده‌های این مدل نیز روان و خواب در حین رانندگی عمل می‌کنند.

حداکثر سرعت ساینا S، معادل ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت بوده و این خودروی گروه خودروسازی سایپا، می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ را ظرف مدت ۱۲.۸ ثانیه طی کند. مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ساینا S نیز مطلوب به نظر می‌رسد و این خودرو به دلیل وجه تمایز آلایندگی خود با مدل‌های قبلی ساینا، توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورد. این مولفه ای مهم در مصرف بهینه سوخت و البته رفع آلایندگی هواست که این روزها یکی از چالشهای اصلی کشور را تشکیل می دهد.

ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

نکته مهم در باب این خودرو که با توجه به افزایش های بی رویه قیمت انواع خودرو در بازار می رود تا به یکی از خودروهای مورد توجه سرمایه‌های خرد مبدل گردد آن است که این خودرو به دلیل مشخصات و قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تامین نیاز خودروهای حمل و نقل مسافری یا همان تاکسی مبدل گردد. نگاهی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بیانگر آن است که از یک سو ظرفیت خودرویی در این عرصه محدود می‌باشد و عملا جوابگوی حجم زیاد مسافر نیست که این امر اجبار مردم برای استفاده از وسایل شخصی را افزایش داده است.

از سوی دیگر فرسودگی ناوگان تاکسیرانی کشور موجب شده تا هم تشدید آلودگی آلاینده‌ها را رقم زند و هم مشکلاتی را برای صاحبان تاکسی‌ها فراهم سازد. نکته مهم آن است که قیمت بالای خودرو نیز بر این امر دامن زده و عملا تاکسی داران توان تغییر خودروی خود را ندارند. در این میان خودرویی مانند ساینا اس، با قابلیت ها و ظرفیت‌های موجود از جمله قیمت به نسبت مناسب نسبت به سایر خودروها این قابلیت را دارد که به عنوان یک گزینه موفق و مهم در نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری به کار گرفته شود.

ساینا S، خودرویی که می‌تواند محور حمل و نقل عمومی شود

از یک سو این خودرو می‌تواند از نظر کیفیت و کارکرد رضایت تاکسی داران را فراهم سازد و از سوی دیگر از نظر قیمتی می‌تواند گزینه ای مطلوب برای این قشر از جامعه باشد. رویکرد متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به بهره گیری از ساینا اس، در حوزه تاکسیرانی می‌تواند هم از حجم نیازهای کشور به تاکسی بکاهد و از سوی دیگر زمینه ساز تمایل رانندگان به تغییر خودروهای فرسوده با این خودرو گردد. تجاری سازی و افزایش میزان تولید ساینا اس با حمایت‌های مالی و کاهش بدهی‌ها و مشکلات اقتصادی سایپا در کنار افزایش استانداردها و مشخصات فنی و امکانات این خودرو بر اساس معیارهای جهانی می‌تواند مولفه‌ای راهبردی باشد برای تحقق مطالبه مردم جهت برخوردار شدن از حمل و نقلی ایمن و آسان، در حالی که خواست تاکسی داران برای برخورداری از خودوریی با قیمت و کارکرد مناسب را فراهم می‌سازد.

 

*کامیار زین العابدینی ملک میان

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=34165

منبع اقتصادخودرو
توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.