اولویت‌هایی که مدیرعامل جدید ایران خودرو می‌تواند به سرانجام برساند

مدیریت از مولفه‌های مهم در تحقق اهداف در زندگی فردی و جمعی است. بر همین اساس است که کارنامه و سوابق افراد، شرکت‌ها و موسسات و در کلان‌تر دولت‌ها و کشورها را وجود مدیرانی کارآمد تشکیل می‌دهد.

0

اقتصادخودرو-مدیریت از مولفه‌های مهم در تحقق اهداف در زندگی فردی و جمعی است. بر همین اساس است که کارنامه و سوابق افراد، شرکت‌ها و موسسات و در کلان‌تر دولت‌ها و کشورها را وجود مدیرانی کارآمد تشکیل می‌دهد.

در این چارچوب نیز شرکت خودروسازی ایران خودرو همواره بر آن بوده تا در عرصه مدیریتی حداکثر دقت نظر داشته باشد که نتیجه آن نیز دستاوردهایی است که این شرکت در طول حیات خود به آن دست یافته است هر چند که گاه عوامل جانبی همچون زیان‌های انباشته، نبود امکانات و قطعه‌ بویژه در شرایط تحریم و گاه مداخلات دولت‌ها موجب محقق نشدن اهداف مدیریتی ایران خودرو شده است اما در مجموع سوابق و کارنامه مدیران این شرکت گواهی بر دیدگاه ریزبینانه و منطقی مدیران ارشد آن می‌باشد.

عظیمی در حالی به جای خطیبی سکان دار  مدیریت ایران خودرو شده است که شاید اصلی ترین و مهمترین وظیفه و کارکرد وی در دوران تصدی این مسئولیت می‌تواند احیای جایگاه ایران خودرو نزد افکار عمومی باشد. جایگاهی که به دلیل چند مولفه با چالشهایی مواجه شده است که احیای آنها قطعا می‌تواند در افزایش اقبال مردمی به تولیدات این شرکت و حتی ارتقای جایگاه آن از عرصه داخلی به فرامرزی تاثیر بسیار داشته باشد.

نخستین مسئله در این حوزه توجه به اصل مشتری مداری بر اساس قوانین و ضوابط بدون ورود به مقوله رابطه و بده و بستان‌هایی است که خدشه دار کننده اعتماد عمومی می‌شود. عرضه خودرو در زمان مقرر و آن هم از مبادی قانونی همچون سامانه یکپارچه یا بورس و ترک فعل‌هایی که گاه برخی خودروسازان گرفتار آنها هستند در این چارچوب تعریف گردد.

دوم آنکه یکی از چالشهای عرصه خودروسازی کشور را متناسب نبودن ظرفیت‌های تولیدی به میزان نیاز بازار تشکیل می‌دهد. مقوله ای که در کنار قیمت موجب شده تا عملا اصل از رده خارج شدن خودروهای فرسود به حاشیه رفته که در کنار هزینه‌های بسیار برای مردم پیامدهای زیست محیطی بسیاری نیز به همراه داشته است. بر اساس آمارهای منتشره میزان تولیدت تمام خودروسازان در کشور چنان است که آماری تقریبا یک میلیون خودرو کسری در بازار سالیانه مشهود است که راه مقابله با آن در کنار واردات خودرو، افزایش تولید است که در کنار منابع مالی نیازمند برنامه‌ای مدون برای افزایش تیراژ می‌باشد. این امر قطعا نیازمند مدیریتی است که بتواند منابع بر زمین مانده را در کنار منابع جدید در این مسیر هدایت نماید و عظیمی در ادامه مسیر مدیران پیشین ایران خودرو می تواند این امر را محقق سازد.

سوم آنکه از ویژگی‌های کارخانه‌ها و خودروسازان بزرگ جهان نوآوری در ارائه طرح‌های جدید است که می تواند بازارهای جدیدی را برای خودروسازان فراهم سازد. این تنوع در کنار مناسب بودن قیمت، مولفه‌ای است که می تواند اقبال مردم به یک خودروساز را بیشتر یا کمتر سازد. چنانکه از نکات برتری ایران خودرو نسبت به سایر خودروسازان در کشور تاکنون همین تنوع محصول بوده که نیازمند تقویت می باشد. چنانکه مدیران ایران خودرو مطرح کرده اند با توجه به اين كه در سال هاي اخير مشكلات زيادي در خصوص توسعه محصول به دليل تحريم هاي بين المللي وجود داشت و با رفتن شركاي خارجي سهم برند داخلي افزايش يافته است، تمركز اصلي اين حوزه به طراحي و توسعه معطوف شده و ادامه مسير توسط مديرعامل جديد با موفقيت همراه خواهد بود. زيرساخت ها در اين حوزه فراهم است و تيم طراحي و تحقيقات ايران خودرو مي تواند دستاوردهاي مناسبي را با مديريت عظيمي رقم بزند. ارائه امکانات جدید و نیز توجه به ذائقه مصرف کننده با توجه به تنوع گسترده خودرو در عرصه جهانی مقوله‌ای است که مدیریت جدید ایران خودرو می‌تواند به عنوان یک مولفه مهم به آن توجه داشته باشد.

نکته پایانی آنکه از مهمترین دغدغه های مردم را کیفیت خودروهای تولید داخل تشکیل می‌دهد. شواهد نشان می‌ دهد که خودروسازان به دلیل مباحثی همچون زیان انباشته، پایین بودن کیفیت قطعه ها، تحریم‌ها و… تاکنون نتوانسته‌اند رویکرد چندانی به این مقوله داشته باشند، هر چند که شرکت‌هایی مانند ایران خودرو نسبت به سایر خودروسازان گام‌های موثرتری در این زمینه برداشته است. به هر تقدیر ضعف‌های انکار ناپذیر کیفیت خودروهای داخلی موجب نارضایتی مردم و در نهایت کمبود اقبال جهانی به تولیدات ایرانی می باشد هر چند که عملکردهای موفق ایران خودرو تا حدودی این مسئله را ترمیم کرده است که اقبال مردم به محصولات ایران خودرو در سامانه‌های ثبت خودرو در کنار توافقات با برخی کشورها همچون روسیه نمودی عینی از حرکت قابل توجه است.

در یک سال اخیر تا حدودی سير تحول در اين بخش از سوی خودروسازانی همچون ایران خودرو آغاز شده و مي تواند با تكميل رويكردها و بسيج نيروها و امكانات در زنجيره ارزش توليد، دستاوردهاي قابل توجهي رقم بخورد كه در نهايت رضايت مشتريان را به دنبال داشته باشد و سال 1402 را مي تواند سال ثبت ركوردهاي متعدد در حوزه كيفيت قرار دهد. مقوله‌ای که در مرحله نخست می‌تواند با تولید خودروهای باکیفیت همراه باشد و در مرحله بعد نیز همچون خودروسازان بزرگ جهان، خودروهای قدیمی فراخوان عمومی شده تا رفع ایراد شده یا با محصولات جدید جایگزین گردد.

به هر تقدیر عظیمی با سوابق کاری و تجربه‌ای قابل توجه به عنوان مدیریت جدید ایران خودرو مسئولیتی سنگین برای جلب رضایت مشتری و احیای اعتبار آن در پیش دارد که تحقق آنها در کنار افزایش مشتریان ایران خودرو می تواند رفع نیازهای خودرویی کشور و حتی نقش‌آفرینی خودروسازی ایران در عرصه جهانی را به همراه داشته باشد. مدیریتی که می‌تواند ضمن تحول در صنعت خودروی کشور، اراده صنعت ایران برای مقابله با تحریم‌ها و حتی ایفای نقش در صحنه جهانی را به نمایش گذارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=36912

منبع اقتصادخودرو
توسط حمیدرضا تشکری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.