تولید شاسی‌بلند آمریکایی با فن‌آوری آلمانی

فورد شاسی‌بلند الکتریکی جدیدی رونمایی کرده است که برای بازار اروپا طراحی شده و بر روی پلتفرم فولکس‌واگن ساخته می‌شود. این ماشین که نامش اکسپلورر (Explorer) یا جهانگرد است از اوایل سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد.

0

اقتصادخودرو-اکسپلورر نامی آشنا در محصولات فورد است و این کارخانه از دهه نود میلادی شاسی‌بلند بزرگی با همین نام در آمریکا و برخی بازارهای دیگر می‌فروشد. مدیران فورد می‌گویند استفاده از نام اکسپلورر برای مدل جدید اروپایی، سابقه و آمریکایی بودن ماشین را یادآوری می‌کند.

اقتصادخودرو

اما اکسپلورر اروپایی هیچ شباهتی به مدل آمریکایی ندارد. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که گروه فولکس‌واگن برای ماشین‌های الکتریکی خود ساخته است. فورد و فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که برای ساخت ماشین‌های الکتریکی همکاری می‌کنند و فورد از پلتفرم فولکس‌واگن برای ساخت چند مدل استفاده خواهد کرد. در عوض فولکس‌واگن از تجربه فورد برای ساخت وانت بهره خواهد گرفت.

طراحان فورد تلاش کرده‌اند تا ماشین تا جای ممکن با مدل‌های دیگری که از پلتفرم فولکس‌واگن استفاده می‌کنند متفاوت باشد. ظاهر اکسپلورر ساده است و طوری طراحی شده تا مقاومت کمتری در برابر جریان هوا داشته باشد و مسافت بیشتری با هر بار شارژ حرکت کند.

اقتصادخودرو

اکسپلورر در سه مدل مختلف عرضه می‌شود. قوی‌ترین مدل یک موتور در جلو و یک موتور در عقب دارد که در مجموع ۳۳۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. فورد درباره میزان حرکت ماشین با هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود بتواند تا ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. به گفته کارخانه باتری‌ها در کمتر از نیم ساعت از ده درصد تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود.

فورد به ارائه امکانات کاربردی در اکسپلورر توجه زیادی کرده است. نمایشگر ۱۵ اینچی روی داشبورد را می‌توان به صورت خوابیده یا ایستاده قرار داد تا زمانی که نیازی به آن نیست جلوی چشم راننده را نگیرد. فضای زیر این نمایشگر با خاموش شدن ماشین قفل می‌شود و برای گذاشتن لوازم با ارزش مانند کیف پول طراحی شده است. گنجایش کنسول وسط ۱۷ لیتر است و آنقدر بزرگ است که بتوان یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی را در آن جا داد.

اقتصادخودرو

اقتصادخودرو

از جمله فن‌آوری‌های ماشین سیستمی است که به طور خودکار با کمک دوربین و حس‌گر از ماشین جلو سبقت می‌گیرد. این سیستم هنوز کاملا خودران نیست و هنگام استفاده از آن راننده باید دستش روی فرمان و حواسش به جاده باشد.

قیمت پایه اکسپلورر ۴۵ هزار یورو (۴۸ هزار و ۵۰۰ دلار) است. نزدیک‌ترین رقیب این ماشین فولکس‌واگن ID. 4 است. جیپ اونجر، ماشین سال اروپا و نیسان آریا هم از دیگر رقیبان این ماشین هستند.

فورد علاوه بر مدل اکسپلورر، سال آینده یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک‌تر به نام پوما به بازار عرضه می‌کند. هر دو مدل قرار است در کارخانه فورد در شهر کلن آلمان تولید شود و فورد می‌خواهد در شش سال یک میلیون و دویست هزار دستگاه از آن‌ها تولید کند.

فورد هفته گذشته اعلام کرد که امسال در بخش خودروهای الکتریکی‌اش سه میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. این شرکت تنها یک مدل الکتریکی در محصولاتش دارد و فروش این مدل به اندازه‌ای نیست که سرمایه‌گذاری هنگفت کارخانه در ساخت ماشین‌های الکتریکی را جبران کند. دو شاسی‌بلند الکتریکی جدید در بازارهایی پرسود و پررونق فروخته می‌شود و فورد امیدوار است با آمدن آنها بتواند تا حدی این ضرر را جبران کند.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=37187

توسط آرش خضر حیدری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.