اتحادیه اروپا خودروسازان چینی را تهدید کرد

اتحادیه اروپا تهدید کرده در صورتی که مذاکراتش با چین به نتیجه نرسد، بر ماشین‌های الکتریکی چینی تا ۳۸ درصد تعرفه واردات وضع خواهد کرد. اتحادیه اروپا می‌گوید خودروسازان چینی یارانه دولتی دریافت می‌کنند و رقابت با آنها ناعادلانه است.

0

اقتصاد خودرو-چین در سال ۲۰۲۳ بزرگترین صادرکننده خودروهای برقی در جهان بود. بررسی اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» نشان داده که ارزش صادرات ماشین‌های الکتریکی چینی در سال ۲۰۲۳ با هفتاد درصد افزایش به بیش از ۳۴ میلیارد دلار رسیده است. اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مقصد صادرات ماشین‌های الکتریکی چینی است.

در حال حاضر تعرفه صادرات ماشین‌های چینی به اروپا ده درصد است و تعرفه‌های تنبیهی تازه به این رقم اضافه خواهد شد.

تعرفه‌هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده برای هر کارخانه متفاوت است. بیشترین تعرفه بر محصولات کارخانه SAIC اعمال شده که مالک کارخانه MG است. تعرفه محصولات این شرکت ۴۸ درصد افزایش خواهد یافت. تعرفه محصولات جیلی، مالک شرکت‌های لوتوس، ولوو و اسمارت ۳۰ درصد خواهد شد.

در صورتی که اتحادیه اروپا این تعرفه را وضع کند، شرکت تسلا هم ناچار است برای ماشین‌هایی که در کارخانه‌‌اش در چین می‌سازد و به اروپا صادر می‌کند تعرفه بپردازد.

چین این اقدام را محکوم کرده و اتحادیه اروپا را به نقض قوانین تجارت جهانی متهم کرده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت دریافت این تعرفه‌های اضافه، چین هم تلافی کند و بر صادرات ماشین‌های اروپایی به این کشور تعرفه وضع کند.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=53654

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.