ایران خودرو نمادی از صنعت خودروسازی ایران در عمان

صنعت خودرو در دنیای امروز نه صرفا به عنوان تولید یک کالای مصرفی در داخل کشورها بلکه به عنوان بخشی از مولفه‌های مهم اقتصاد بین‌الملل، مراودات منطقه و جهانی کشورها، نمادی از ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشورها و حتی نقشی آفرینی در حوزه دیپلماسی می‌باشد.

0

اقتصادخودرو-صنعت خودرو در دنیای امروز نه صرفا به عنوان تولید یک کالای مصرفی در داخل کشورها بلکه به عنوان بخشی از مولفه‌های مهم اقتصاد بین‌الملل، مراودات منطقه و جهانی کشورها، نمادی از ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشورها و حتی نقشی آفرینی در حوزه دیپلماسی می‌باشد. در عصر حاضر این امر حقیقتی انکار ناپذیر است که صنایع خودروسازی از پیچیده‌ترین صنایع فنی و مهندسی می‌باشد که کوچکترین خطایی در آن می تواند به فاجعه ای انسانی مبدل گردد. لذا از یک سو مصرف کنندگان خودرو به دنبال بهره گیری از خودرویی ایمن بر اساس استاندارهای مطلوب جهانی هستند و از سوی دیگر دولت‌ها نیز توجه به تولید خودروی باکیفیت و البته متناسب با ظرفیت‌های مالی مردمانشان را در دستور کار دارند. بر همین اساس صنعت خودرو به تجارتی بین‌المللی مبدل شده است که هر روز خبری جدید از دستاوردهای خودروسازان و طراحان و متخصصان فعال در این حوزه منتشر می‌شود و کشوری که سهم بیشتری از این اخبار را به خود اختصاص دهد می تواند سهم بیشتری از بازار هزاران میلیارد دلاری خودور را کسب نماید. در همین حال صنعت خودرو و تجارت جهانی آن به بخشی از قدرت نرم و دیپلماسی عمومی کشورها مبدل شده است بگونه‌ای که از آن با عنوان نوعی ” برندسازی” بهره می‌گیرند تا نام کشورشان را در عرصه جهانی بر سر زبان‌ها اندازند و در عین حال در مراودات سیاسی و اقتصادی از آن به عنوان یکی از مولفه‌های ارتباطی از جمله افزایش تعاملات اقتصادی بهره گیرند.

رشد ۵۸ درصدی تولید در گروه صنعتی ایران خودرو

با توجه به این مولفه‌ها صنعت خودروسازی نه یک امر صرف خصوصی برای کسب درآمد شخصی بلکه در کلان امری ملی است که باید در مسیر اهداف و منافع ملی تعریف و اهداف طراحی شده‌اش مورد پیگیری قرار گیرد. قطعا آن دسته از خودروسازانی که با نام خصوصی بودن به طور میانگین  100 تا 800 میلیون تومان گران فروشی کارخانه‌ای دارند و اکنون نیز در برابر قیمت گذاری شورای رقابت و بازگرداندن خسارت‌های وارده به مردم و تعدیل قیمت‌هایشان به قیمت‌های واقعی سنگ اندازی کرده و با حاشیه سازی به دنبال مختومه سازی پرونده فساد و زیاده خواری خود هستند نمی توانند به عنوان خودروسازانی با نگاه ملی معرفی گردند. در دنیای امروز صنعت خودرو، آن دسته خودروسازانی می‌توانند ادامه حیات داشته و مورد توجه جهانی قرار گیرند که نگاه مشتری مدارانه و اولویت دادن به منافع و اهداف ملی به جای سود شخصی را در دستور کار داشته باشند که مصوبه اخیر شورای رقابت نشان داد که خودروسازان خصوصی نتوانسته‌اند چنین دیدگاهی را در خود ایجاد نمایند.

در این میان اما برخی خودروسازان به رغم هزینه‌ها و مشکلات فراوان مالی و تحریم‌ها تلاش نموده‌اند تا در کنار اجرای تعهدات خود به مردم، در مسیر منافع ملی و برندینگ جهانی گام بردارند هر چند که به دلیل مشکلات پیش رو در ابتدای راه قرار دارند اما روندی قابل تامل را به ثبت رسانده‌اند. روندی که نه تنها آمارهای متقاضیان محصولات این خودورسازان در فروش یک پارچه بیانگر ارتقای کیفیت و رضایت نسبی مردم از عملکردهایشان است بلکه مورد توجه طرف‌های خارجی نیز قرار گرفته‌اند که مسیر را برای ورود صنعت خودروی کشور به عرصه صادرات و فرا سرزمینی مهیا می‌سازد.

نمود عینی این وضعیت را در عملکردهای ماه‌های اخیر ایران خودرو می‌توان مشاهده کرد. آمارها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از ثبت نام کنندگان و متقاضیان در سامانه یکپارچه را محصولات ایران خودرو تشکیل می‌دهد که از یک سو نشات گرفته از تنوع و قابلیت‌های محصولات این خودروساز است و از سوی دیگر کیفیت رو به بهبود این محصولات و تعهدپذیری بیشتر در قبال مشریان در این روند تاثیر گذار بوده است.

این جایگاه مردمی زمینه ساز توجه طرف‌های خارجی به ایران خودرو و تمایل به همکاری مشترک و برخوردار شدن از محصولات این خودروساز شده است.

قیس بن محمدالیوسف وزیر صنعت، تجارت و‌ توسعه سرمایه گذاری عمان که در صدر هیاتی از سه بخش دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و شورای تجارت عمان به ایران سفر کرده بود، در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با بیان این که دولت و ملت عمان برای جمهوری اسلامی ایران احترام زیادی قایل هستند، ضمن قدردانی از مدیرعامل ایران خودرو برای آغاز همکاری های راهبردی با این کشور، گفت: برای این که جدیت خود را برای همکاری و تسریع در امضای تفاهم نامه نشان دهیم، اتاق بازرگانی عمان هزینه این امر را برعهده خواهد گرفت و مسوولیت مسایل فنی برعهده ایران خودرو باشد.

ایران خودرو نمادی از صنعت خودروسازی ایران در عمان

وی گفت: کارگروه مشترکی را برای بررسی موضوع تشکیل می دهیم تا با نهایی کردن مسایل مختلف بتوانیم ظرف چند ماه آینده نقشه راه مشخصی را تدوین کنیم که مورد تایید طرفین باشد.وی با اشاره به این که امروز علاوه بر آشنایی با ایران خودرو، تیم های فنی از عمان و ایران خودرو، بررسی ها و ارزیابی های لازم را در زمینه همکاری های مشترک در دستور کار قرار می‌دهد، تصریح کرد: بازار عمان بسیار گسترده است و ظرفیت‌های بالایی برای همکاری دارد؛ بنابراین می‌توانیم همکاری مشترکی را در زمینه‌های تولید، توزیع خودرو و قطعات را مورد بررسی قرار دهیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست با بیان این که اراده ایران خودرو برای همکاری با عمان جدی است، از تشکیل کارگروه ویژه تنظیم تفاهم نامه همکاری برای راه اندازی خط تولید محصولات ایران خودرو در این کشور خبر داد. علیمردان عظیمی  گفت: مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو بهترین و بزرگ ترین مرکز تحقیقات موتور در ایران است که توانمندی بسیار بالایی دارد و می تواند پاسخ گوی انواع نیازهای خودروهای صادراتی باشد.

آنچه در توافقات صورت گرفته میان طرف عمانی و ایران خودرو باید مورد توجه قرار گیرد مسئله چرایی رویکردی عمان به ظرفیت‌های ایران خودرو است. در دنیای امروز که خودروسازان بی شماری در آن حضور دارند کشورها بدون هیچ محدودیتی به دنبال همکاری با خودروسازانی می‌روند که بتوانند بهترین محصولات را به آنها ارائه نمایند تا در کنار ارتقای صنایع کشورشان، رضایت مصرف کننده را نیز جلب نمایند. عمان از آن دسته کشورهایی است که دولتمردانش توجهی خاص به این مسئله دارند بویژه اینکه جایگاه جهانی عمان چنان است که تقریبا تمام کشورها با آن رابطه‌ای حسنه داشته و هیچ محدودیتی برای همکاری با شرکت های خودروسازی ندارد. با توجه به این حقیقت رویکرد و اقبال عمان به همکاری با ایران خودرو و برخوردار شدن از تجربه و دانش فنی و محصولات آن نمی تواند در چارچوب مراودات سیاسی و بهره گیری ایران خودرو از حمایت های دولت تعریف گردد بلکه این ظرفیت‌های ایران خودرو بوده است که به مولفه‌ای برای توسعه مناسبات دو کشور مبدل شده است.

نگاهی به کارنامه ایران خودرو نشانگر تلاش این خودروساز برای طراحی‌ها و الگوسازی‌های نوین با تکیه بر دانش بنیان‌ها و ظرفیت های فنی و مهندسی خویش است و از سوی دیگر این خودروساز تلاش نموده تا تمامی استانداردهای 85 گانه تولید را اجرایی سازد. این امر در کنار تکیه بر متخصصان داخلی در قالب همکاری با شرکت‌های معتبر جهانی در حوزه کیفیت و استانداردسازی صنعت خودرو، صورت گرفته است. روندی که زمینه ساز ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز شده است که از یک سو نتیجه آن را در اقبال مردم به این خودروساز و از سوی دیگر موفقیت‌های فرامرزی آن می‌توان مشاهده کرد.

توافقات ایران و طرف عمانی را می توان نوید بخش آینده ای روشن تر برای صنعت خودرو کشور دانست که با ابتکار عمل‌ها و همت خودروسازانی همچون ایران خودرو ریل گذاری شده و با افزایش ظرفیت‌های مالی و تقویت بخش‌های مختلف طراحی، تولید و خدمات پس از فروش می‌تواند حرف‌های بسیاری برای حضور در بازار جهانی خودرو داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=38419

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.