الزامات بروز آوری قیمت‌های محصولات خودروسازان

صنعت خودروسازی کشور یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد و حتی سیاست کشور است بویژه اینکه از یک سو سهمی مهم در اشتغال زایی دارد و از سوی دیگر در حفظ ارز در کشور نقشی موثر را ایفا می کند هر چند که برخی خودروسازان خصوصی همچنان در روند قدیمی واردات قطعات و مونتاژ کاری قرار دارند که ارزبری قابل توجه دارند اما بخش های دیگر خودروسازی توانسته دستاوردهای بسیاری در حوزه خودکفایی زنجیره تامین داشته باشد.

0

اقتصاد خودرو-یکی از مباحث همیشگی مطرح در صنعت خودروسازی کشور را مسئله زیان انباشته تشکیل می‌دهد که بر اثر عوامل متعددی رقم زده می شود. در این راستا گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان زیان‌دهی خودروسازان به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.ایران خودرو تا آذرماه امسال ۱۰۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است؛ همچنین شرکت سایپا هم در همین بازه زمانی ۴۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است که مانند ایران خودرو بیش از ۲ برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد.

هر چند که مسائلی همچون پایین بود تیراژ تولید و نیز هزینه‌های بالای تولید در این زمینه نقش آفرینی دارند اما نباید نقش عواملی دیگر که بیشتر به زنجیره تامین مربوط می‌شود را نادیده گرفت. بخش مهمی از هزینه‌های خودروسازان را تامین قطعه تشکیل می‌دهد در حالی که قطعه سازان بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل زیان انباشته از کیفیت محصولات خود کاسته‌اند خودروسازان برتر کشور همچون ایران خودرو تلاش نموده‌اند تا با کم کردن فاصله زمان پرداختی به قطعه سازان انگیزه‌ها را در این صنف برای تولید قطعه‌های باکیفیت‌‌تر بیشتر سازند. نکته دیگر آنکه افزایش قیمت ارز به دلیل برخی التهابات منطقه ای و جو روانی ایجاد شده در اقتصاد نابسامان کشور، بار دیگر مولفه‌ای شد تا در آستانه پایان سال خودروسازان با سردرگمی قیمت گذاری مواجه شود بویژه آنکه خودروسازی همچون ایران خودرو با تصمیم یکباره سازمان استاندارد مبنی بر توقف تولید پژو پارس که از برندهای اصلی این خودروساز است مواجه شد که البته در نهایت توانست این خودرو را در چرخه تولید حفظ نماید.

مسئله مهم دیگر عملکردهای فولادی‌هاست. در حالی که بخش عمده‌ای از زنجیره تامین خودروسازان وابسته به صنایع فولادی است تامین فولاد با قیمت‌های مناسب امری ضروری برای خودروسازان است حال آنکه در اقدامی سوال برانگیز فولادی‌ها در بورس قيمت محصولات خود را با قيمت روز جهاني و به دلار تعيين مي كنند و سودهاي كلاني را نصيب خود كرده اند، اما توليدكننده محصول نهايي به دليل سركوب قيمت متحمل زيان بالايي شده است. به عبارتی دیگر فولادی‌ها از مولفه‌ای به نام بورس و ادعای لزوم قیمت گذاری جهانی در کنار سودهای کلان، نقشی مخرب را در صنایع و اقتصاد ایران همچون پتروشیمی‌ها در پیش گرفته‌اند و به مولفه‌ای مهم در افزایش تورم از جمله در صنایع بزرگ همچون خودروسازی مبدل شده اند.

در همین حال باید در نظر داشت که هزینه‌های تولید از جمله حقوق کارگران، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و… عملا برای سال آتی با افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌های زنجیره تامین عملا هزینه‌های تولید خودروسازان افزایش یافته که نتیجه نیز افزوده شدن بر ارقام زیان انباشته خواهد بود.

بر این اساس بروزآوري قيمت كارخانه اي محصولات خودروسازان با توجه به افزايش نهاده هاي توليدي در سال گذشته و همچنين در سال جاري به منظور جلوگيري از افزايش زيان دهي توليد در سالي كه جهش توليد در اين حوزه هدفگذاري شده است امری ضروری می‌نماید. این مسئله قطعا می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر ارتقای کیفیت محصولات خودروسازان نیز داشته باشد که نتیجه آن را نیز در کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، افزایش عمر محصولات، رضایت بیشتر و هزینه‌های کمتر مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد و حتی با افزایش میزان تولید مسئله بر زمین مانده خودروهای فرسوده را نیز می‌تواند مورد توجه قرار دهد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50914

منبع اقتصادخودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.