آیا نامهربانی‌های مدیران‌خودرو پایان می‌یابد؟

این روزها خبری در حوزه خودرویی کشور منتشر شده است مبنی بر اینکه شرکت مدیران خودرو شرایط فروش 4 محصول برند MVM ویژه اسفند ماه به صورت نقد و اقساط اعلام کرده است.شرایط فروش محصولات ام وی ام از سه شنبه 15 اسفند ماه آغاز شد و ثبت نام تنها به صورت حضوری در نمایندگی ها و راس ساعت 9 صبح قابل انجام است.

0

اقتصاد خودرواین روزها خبری در حوزه خودرویی کشور منتشر شده است مبنی بر اینکه شرکت مدیران خودرو شرایط فروش 4 محصول برند MVM ویژه اسفند ماه به صورت نقد و اقساط اعلام کرده است.شرایط فروش محصولات ام وی ام از سه شنبه 15 اسفند ماه آغاز شد و ثبت نام تنها به صورت حضوری در نمایندگی ها و راس ساعت 9 صبح قابل انجام است.در این طرح فروش خودرو ام وی ام X22 پرو دنده دستی، آریزو 5 اسپورت، ام وی ام X33 کراس CVT و ام وی ام X55 پرو IE در به صورت نقد و اقساط قابل خرید هستند. مجموع ظرفیت فروش 4475 دستگاه اعلام شده است.

این خبر، خوش برای مصرف کننده و البته برای بخش خودروی کشور که می‌تواند تا حدودی بازار رقابت را تشدید نماید و خودروسازان خصوصی را نیز در چرخه بازار به نمایش گذارد، در حالی منتشر شده است که نگاهی به کارنامه این خودروساز خصوصی، این سوال را در ذهن مشتریان ایجاد کرده است که آیا نامهربانی‌های گذشته آن با مشتریان پایان می‌یابد و قیمت‌ها با تعادل و مطابق میل مشتریان و نهادهای نظارتی خواهد بود؟

دو ماه پیش بود که خبرگزاری‌ها اعلام کردند، برخی خودروسازان مونتاژی از جمله شرکت مدیران خودرو به خاطر گران فروشی محکوم به پرداخت ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه و بازگرداندن اضافه مبلغ دریافتی به مشتریان شدند.این خودروسازان مونتاژی با ترفندهای مختلف اقدام به گرانفروشی می‌کنند، این مونتاژکاران خودروها را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به مردم عرضه می‌کنند.این در حالی است که در طول سال، بارها مجوز گرانفروشی را از شورای رقابت گرفته‌اند ولی با این اوصاف راضی به قیمت‌های مصوب از سوی شورای رقابت نشده‌اند و در کنار آن نیز خودشان خودروها را با تعرفه‌ای بالاتر و تأخیر در تحویل به مشتریان می‌فروشند. طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی بیش از ۲ هزار پرونده شکایت از این خودروسازان مونتاژی ثبت شده است که رای تعداد زیادی از این پرونده‌ها قطعی شده است و برخی پرونده‌ها با اعتراض محکومان به تجدید نظر فرستاده شده‌اند.این مونتاژکاران در مرحله اول به خریدان یک قیمت را اعلام می‌کنند و سپس بعد از گذشت چند ماه قیمت‌های جدید را با بهانه‌های مختلف از مشتریان مطالبه می‌کنند یعنی رقمی بالاتر از قرارداد را عنوان می‌کنند.به عنوان مثال یکی از خریداران خودرو گفت: چندی پیش تیگو 7 پرو از شرکت مدیران خودرو خریداری کردم، مبلغی که به من اعلام کردند یک میلیارد و 667 میلیون و800 هزار تومان بوده ولی حدود 500 تا 600 میلیون تومان اضافه‌تر دریافت شده است. خریداران با تجمع خواستار بازگشت وجوه اضافه دریافتی طبق قیمت‌های مصوبه‌های ۵۴۳، ۵۶۶ و ۵۹۴ شورای رقابت شدند.

حواله‌داران شرکت مدیران‌خودرو سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه در مقابل ساختمان شورای رقابت تجمع کردند و خواستار بازگشت مبالغ اضافه‌ دریافتی توسط این خودروساز مونتاژی شدند. اعتراض‌کنندگان با در دست داشتن بنرهایی خواستار برخورد با شرکت مدیران خودرو و بازگرداندن مبالغ اضافی و غیرقانونی اخذ شده توسط این شرکت شدند.

چندی پیش بود که گزارشی بازار خودرو را تکان داد و آن گرانفروشی ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی خودروسازان خصوصی بود که نام مدیران خودرو در محصولات مختلف در آن به چشم می خورد. در حالی قیمت ۱۷ مدل خودروی مونتاژی با مصوبه شورای رقابت اعلام شد که این شرکت‌ها از سال گذشته قیمت‌های کارخانه را به ارقام بالاتری افزایش داده و فروختند که به نظر باید قیمت‌ها را برگردانند. در این میان نام مدل‌هایی همچونTiggo7pro،Tiggo8pro،Chery Arrizo 6 ،Chery Arrizo 5،MVM X22MT،MVM X22 pro، MVM X55 pro از مدیران خودرو به چشم می‌خورد.

البته این گران فروشی صرفا مربوط به حال نمی باشد بلکه در سال 1399 نیز ایسنا در دی ماه در گزارشی نوشت: بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی خودروها در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه‌ای آن‌ها، پایین‌تر است:

در گروه محصولات مدیران خودرو، MVM X۵۵ اتوماتیک اکسلنت اسپورت که با نرخ ۸۵۵ میلیون تومانی و MVM X۵۵ اتوماتیک اسپورت با نرخ ۸۴۰ میلیون تومان از سوی کارخانه قیمت‌گذاری شده‌اند در بازار آزاد به ترتیب ۴۰ و ۵۰ میلیون ارزان‌تر، تعیین قیمت شده‌اند و به ترتیب ۸۱۵  و ۷۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.MVM X۳۳  اسپورت که از سوی کارخانه ۵۶۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در بازار ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر و با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین مدل اتوماتیک آن ( MVM X۳۳  اسپورت اتوماتیک) با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان، ۲۷ میلیون تومان ارزان‌تر از کارخانه قیمت دارد.در گروه محصولات MVM X۲۲، مدل اتوماتیک لاکچری آن ۴۷۹ میلیون تومان توسط مدیران‌خودرو تعیین قیمت شده؛ در حالی در بازار آزاد ۳۴ میلیون تومان پایین‌تر و به قیمت ۴۴۵ میلیون تومان پیدا می‌شود.

در آخرین لیست قیمتی ارائه شده توسط این شرکت به ترتیب MVM X۲۲ دنده‌ای لاکچری  ۳۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و  MVM X۲۲ اکسلنت اسپورت نوع دنده‌ای آن ۴۱۰ میلیون تومان و اتوماتیک آن ۴۹۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که هریک از این خودروها به ترتیب در بازار آزاد ۳۶۵ میلیون تومان، ۳۸۵ میلیون تومان و ۴۶۰ میلیون تومان ارزان‌تر هستند که بدین ترتیب MVM X۲۲ دنده‌ای لاکچری ۲۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، MVM X۲۲ دنده‌ای ۲۵ میلیون تومان و MVM X۲۲ اتوماتیک ۳۷ میلیون تومان در کارخانه گران‌تر هستند. آخرین خودروی گران‌تر از بازار این شرکت  MVM ۳۱۵ پلاس اتوماتیک ۴۲۰ میلیون تومانی است که در بازار ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر قابل خریداری است؛ چراکه بازار قیمت این خودرو را ۳۹۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

جان کلام:

با توجه به این سوابق که شامل گران فروشی در روز روشن، نارضایتی مشتریان و اعلام جرم‌ گران فروشی از سوی نهادهای نظارتی می‌باشد، اکنون این سوال وجود دارد که آیا مسئولان مدیران خودرو در مسیر تعامل با بازار و مصرف کننده و پذیرش سقف‌های قیمتی گام بر می‌دارند یا اینکه در ماه‌های آینده باید در انتظار گزارش‌های جدید از گران فروشی و نارضایتی مردم از قیمت و کفیت و بدعهدی مدیران خودرو در اجرای تعهداتش باشیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=50094

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.