آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت

سخنگوی وزارت صمت از آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت خبر داد.

0

به گزارش “اقتصادخودرو” از وزارت صمت؛ آقای امید قالیباف با اعلام خبر آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت، گفت: هدف از واردات خودرو، تنظیم بازار خودرو‌های مورد تقاضای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین، انتقال فناوری و ایجاد رقابت است و حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین می‌شود و نقد‌هایی که مبنای تعیین حقوق ورودی را درآمدزایی دولت عنوان می‌کنند وارد نیست.

سخنگوی وزارت صمت گفت: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاست گذاری تجاری است و عوامل تعیین کننده آن از جمله درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیط زیست یا برخی اقشار هدف است و ربطی به تامین کسری بودجه ندارد.

امید قالیباف در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودرو‌های وارداتی افزود: قرار نیست تعرفه واردات خودرو با هدف تامین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود بلکه هدف حمایت از دهک‌های متوسط و کم درآمد برای خرید خودرو است.

وی ادامه داد: معنی تعرفه‌گذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا، ایجاد هرج و مرج تعرفه‌ای و فضای غیر شفاف برای واردکنندگان نیست و این موضوع به زودی در آیین نامه اجرایی شفاف‌سازی می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو روند روبه رشدی داشته است، تصریح کرد: اجرای ۹ طرح تحولی صنعت خودروسازی، ثبات‌بخشی به تولید و اصلاح سازوکار‌ها و تأمین قطعات را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت است. طبق اطلاعات کدال در ۵ ماه امسال شاهد رشد ۲۴ درصدی تولید ایرانخودرو و ۳ درصدی سایپا بوده‌ایم.

وی افزود: صدور ۲۳۰ میلیون کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که باعث می‌شود جلوی عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار گرفته شو، از دیگر اقدامات تحولی وزارت صمت در این حوزه می‌باشد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=28313

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.