اثرگذاری احیای برجام بر صنعت خودرو

هر چند نمی توان انتظار داشت که همانند دوره های گذشته با احیای برجام شاهد سرمایه گذاری های شرکای خارجی در ایران باشیم اما بدون تردید می توان شاهد اثر گذاری احیای برجام بر صنعت خودروسازی کشور باشیم.

0

به گزارش اقتصاد خودرو، طی دورانی که صنعت خودروسازی ایران تحریم شده است از یک سو شاهد تاثیرات و افزایش هزینه های تولید خودرو در کشور هستیم و از سوی دیگر شاهد سوء استفاده برخی شرکای باقی مانده تجاری . در واقع دور بودن و عدم اثر گذاری ایران در اقتصاد جهانی و همچنین بازار خودرو باعث شده است به راحتی بسیاری از کشورها با تحریم ایران یا موافقت کنند و یا کنار بیایند.چرا که چیز زیادی از دست نمی دهند. این یک سوی داستان است که چندان برای ایران صفحات خوبی را رقم نزده است. در مقابل برخی کشور ها طی این مدت حسابی از نمد تحریم ها برای خود کلاه دوخته اند؛کلاهی که از واسطه گری به دست آورده اند

اما در صورت احیای برجام و عادی شدن روابط اقتصادی سیاسی با سایر کشورهای جهان، دیگر نیازی به واسطه ها نیست. دیگر یک کالای استراتژیک و با استفاده فراوان در صنعت خودرو مثل فولاد تنی ۵۸۰ دلار فروخته نمی شود که از آن سو تجار ترکیه با ۱۷۰ درصد سود آن را صادر کنند. دیگر نیاز نخواهد بود که برای خرید تهاتر کرده و خام فروشی با قیمت های نازل را ادامه بدهیم. شرکت ها به طور مستقیم با طرف های قرار داد، وارد داد و ستد می شوند. مسیر و هزینه حمل و نقل کوتاه تر و ارزان تر خواهد شد.سرعت تامین خطوط تولید بالاتر خواهد رفت.گردش چرخ کارخانه سرعت خواهند گرفت.نیروی کاری بیشتری جذب خواهد.هزینه تمام شده به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.در این میان از یک سو قدرت پول کشور بالا می رود و از سوی دیگر با کاهش قیمت تمام ، طور طبیعی قیمت های بازار نیز شکسته خواهد.تقاضاهای کاذب از بین رفته،شرایط عادی و در نهایت نارضایتی عمومی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.البته احیای برجام مواهبی دیگری نیز در پی دارد که به طور جدا گانه قابل بررسی است. اما همین مورد هم بیانگر تاثیر مستقیم و غیر قابل انکار برجام در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهد بود.

از سوی دیگر در صورت ادامه دار بودن توافق و بازگشت ثبات به این صنعت می توان شاهد سرمایه گذاری های مجدد در این صنعت نیز بود.به شرطی که طرف های خارجی با دریافت شواهدی مثبت بدانند که می توانند علاوه بر کسب سود به یک سرمایه گذاری بلند مدت فکر کنند.چرا که ایران دارای مزیت های بسیاری خوب و تاثیر گذاری در زمینه تولید است و تنها در این میان عوامل خارجی مانع از شکل گیری یک نظام اقتصادی با ثبات شده است.اما با احیای برجام و تضمین اجرایی بودن آن،از یک سو با دست واسطه ها قطع خواهد شد و از سوی دیگر گذشت زمان طرف های خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران وسوسه خواهد کرد.

 

*آرش خضر حیدری‌وار

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11284

توسط آرش حیدری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.