احتمال امضاء قرارداد همکاری بین ایران خودرو و سایپا با شرکای چینی

0

اقتصادخودرو-بر این اساس به احتمال زیاد قطعه‌سازان نیز در کنار این دو خودروساز با شرکای چینی قرار داد امضا خواهند کرد.این درحالیست که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند سه شرط را باید برای همکاری گسترده با چینی‌ها در نظر گرفت، در وهله اول آنان باید امکان استفاده ایران از کارشناسان خود را به خودروسازان ایرانی بدهند، تا از طریق آن‌ها زمینه انتقال دانش و تکنولوژی فراهم شود.
به بیان دیگر این نباشد که تنها بازار را در اختیار آن‌ها بگذاریم و همچنان مونتاژ کار باقی بمانیم. در وهله دوم نیز چین باید این تضمین را بدهد که ایران هاب تولید خودرو‌های چینی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و حداقل حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از تولیدات مشترک صادر شود.
به نوعی باید با آن‌ها شرط کرد که تیراژ می‌بایست بالا باشد، زیرا تولید اگر زیر ۳ میلیون دستگاه در سال باشد، فایده‌ای ای ندارد، زیرا سالیانه یک و نیم میلیون نیاز داخلی است و یک و نیم میلیون دستگاه باید صادر شود، در چنین شرایطی می‌توان از چینی‌ها بهره برد.
در وهله سوم نیز باید درصد مشخصی از بازار را به چینی‌ها اختصاص داد، در گذشته تجربه طرح فرانسوی‌ها باعث شد که ما به چنین تجربیاتی دست پیدا کنیم، تنها ۴۰ درصد از بازار را به چینی‌ها باید اختصاص دهیم، زیرا اگر دوباره مسئله پیش بیاید و آن‌ها خواستند ایران را ترک کنند، تجربه گذشته تکرار نشود.
از سوی دیگر ما در سال‌های تحریم در تولید برخی قطعات و محصولات به خودکفایی دست پیدا کرده و توسعه پلتفرم‌ها و محصولات مختلف را ادامه داده‌ایم، بنابراین این تجربیات نباید کنار گذاشته شود.
بلکه باید با قدرت ادامه نهضت داخلی‌سازی در کشور ادامه یابد، از سویی حضور چینی‌ها در کنار داخلی‌ها می‌تواند یک رقابت خوب ایجاد کند و صنعت خودرو را رقابت‌پذیر خواهد کرد، بنابراین باید این قرارداد‌هایی که احتمالاً بسته می‌شود با حساب و کتاب باشد، در غیر اینصورت صنعت خودروسازی در مسیر رشد قرار نمی‌گیرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10309

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.