اعتراض حق نمایندگان است اما دلیل منطقی می خواهد

0

اقتصادخودرو-به نظر می رسد که خودرو این روزها به یک ماشین رای برای برخی نمایندگان مجلس تبدیل شده است.حتی اگر موضوع،مساله ای باشد که یک اجماع روی آن وجود داشته باشد، مانند افزایش قیمت خودرو. با این باید دید که آیا اعتراض به این موضوع واقعا از چارچوبی منطقی پیروی می کند یا صرفا برای نشان دادن یک وجه مردم دوست از نمایندگان است.

در واقع پس از صدور مجوز افزایش قیمت، موج جدید انتقادها نسبت به این موضوع باعث احضار وزیر صمت به کمیسیون صنعت شد. پرسش اصلی این است که چرا نمایندگان مجلس به شدت به مساله افزایش قیمت ها پرداخته و اظهار ناراحتی می کنند. مگر غیر از این است که ریشه زیان 200 هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی ریشه در قیمت گذاری دستوری دارد. البته در این میان قصد دفاع از عملکرد خودروسازان و چشم پوشی نسبت به ضعف های آنان در میان نیست بلکه صحبت از دفاع در خصوص یک رفتار درست از سوی وزیر صمت است.

طی سال های اخیر فاصله قیمت و کارخانه باعث شده است که از یک سو بنیه و توان مالی خودروسازان تحلیل برود و از سوی دیگر با نفوذ وگسترش دستهای دلالان در بازار خودرو، مردم هزینه بالایی برای خودرودار شدن بدهند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ کشور همچنان درگیر بسیاری از مشکلات و چالش هایی هستند که طی تحریم به آنها تحمیل کرده است. در این میان توان تامین نقدینگی با تکیه بر قیت گذاری دستوری تبدیل به دست اندازی بزرگی شده بود که مانع ادامه حرکت خودروسازان به صورت عادی شده بود.حال این که این مساله بهانه بوده و یا اصل ماجرا با اصرار بر قیمت گذاری دستوری همیشه پنهان می ماند. اما نباید از میزان بدهی 85 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان غافل بود.در این میان پرسش هایی زیادی وجود دارد،اما آنچه که تمام این پرسش ها فعلا به محاق برده شرایطی است که خودروسازان آن را به جای دیگر و نهادی فراقانونی گره می زنند.

در این میان اما مشخص نیست که پس از صدرو مجوز افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در اواسط آذر ماه چرا بسیاری از نمایندگان مجلس برافروخته شده،وزیر صمت را احضار کرده و دنبال استیضاح او هستند. آیا فقط گرانی خودرو برای مردم مهم است؟آیا گرانی بدیهیات اولیه زندگی مردم مانند مسکن اصلا محلی از اعراب برای آنها ندارد و تنها خودرو نباید گران شود؟آیا این نمایندگان محترم جسارت و جرئت دارند که این گونه تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم، مس، پتروشیمی را به باد انتقاد بگیرند و بازخواست کنند؟ این در حالی است که یکی از اصلی ترین دلایل گرانی خودرو افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی مواد اولیه است.

از سوی دیگر اگر خودرو و قیمت آن بر زندگی مردم این قدر تاثیر دارد،آیا افزایش قیمت گوشت،حبوبات،لبنیات و سایر مایحتاج اصلی ،بی تاثیر است؟آیا این فقط خودرو است که تراز زندگی مردم را به هم می ریزد یا گرانی های مداوم مواد غذایی؟ در این میان مشخص نیست که وقتی برنج ایرانی از سفره بسیاری از خانوارها حذف شده و یا در حال حذف است،چرا توان آنها برای خودروسازان مصرف می شود. این در حالی است که هزینه هایی که در صنعت خودرو پرداخته می شود،از جیب مردم است.دراین میان به نظرمی رسد که برخی از نمایندگان محترم مجلس یازدهم بیشتر دنبال گرم کردن کانون تبلیغاتی دور بعد و نشان دادن پیگر بودن خواسته های رای دهندگان خود هستند. اما به نظر می رسد که آنها می توانند به راحتی با شناختی که از حوزه انتخابیه خود دارند،به دور از هیاهوی سیاسی و جناحی ،شفاف دلایل و چرایی لازم بودن این افزایش قیمت را توضیح داده و تشریح کنند.در این صورت به نظر می رسد که آنها نی توانند به راحتی به سایر وظایف محوله بپردازند و در حوزه ای که تخصص ندارند اظهار نظر نکنند.در واقع اعتراض حق نمایندگان است اما دلیل منطقی می خواهد.

 

*کامیار زین العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9504

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.