افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمک تعاونی‌ها

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است یکی از مهمترین مزایای تعاونی‌ها برای کشاورزان و روستائیان بازارسازی برای عرضه محصولات مختلف کشاورزی است به طوری که طی سالیان اخیر تعاونی‌ها تولید توانسته‌اند نقش بی بدیلی را در این زمینه انجام دهند.

0

به گزارش اقتصادخودرو، مهدی سروی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص نقش تعاونی ها در اقتصاد کشور  اظهار کرد: تعاونی ها از دهه 60 تاکنون نقش بی بدیلی را در توسعه اقتصادی کشور خصوصا بخش کشاورزی ایفا کرده اند.

وی افزود: اوج نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به جنگ تحمیلی بر می‌گردد که این نهادها با مشارکت انقلابی مردم توانستند بسیاری از بحران های اقتصادی را با موفقیت پشت سر بگذارند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشارکت مردم می‌توان از تامین ارزان قیمت میوه و محصولات کشاورزی و کاهش شدید هزینه های تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد به طوری که همواره تعاونی‌ها با توجه به عضویت کشاورزان در آنها از شهرهای بزرگ تا دورترین مناطق کشور و روستاهای دور افتاده توانسته اند بهترین خدمات را به اعضای خود و مردم جامعه برسانند.
سروی گفت: به همین دلیل کشاورزان و روستائیان سراسر کشور می توانند با عضویت در تعاونی‌های تولیدی که قدمتشان به قبل از انقلاب نیز بر می‌گردد از خدمات بهره‌مند شوند و نقش بیشتری در پیشبرد اقتصاد کشور ایفا کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین عرصه ها اقتصادی، افزایش تولید محصولات کشاورزی بوده است به طوری که طی این سالها میزان تولید محصولات کشاورزی به 120 تا 130 میلیون تن رسیده است که این امر توانسته ارزآوری زیادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اذعان داشت: این ارزآوری در حالی صورت گرفته که کشورمان طی سالهای اخیر با تحریم های بی سابقه ای روبرو شده است و از آنجایی که محصولات کشاورزی به سختی قابل تحریم هستند و یا به اصطلاح تحریم ناپذیرند توانسته اند در این جنگ اقتصادی یکی از مفیدترین بخش ها در کنار بخش نفت و پتروشیمی برای کشورمان باشند.
سروی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دولت سیزدهم باید توجه بیشتری به نقش تعاونی ها در اقتصاد کشور داشته باشد به طوری که باید این تعاونی‌ها بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی ایفا کنند چون آنها در سراسر کشور در دست مردم هستند.
وی افزود: از طرف دیگر تصدی‌گری دولتی که به عنوان سمی در همه دولتها بوده باید برون سپاری شده و عمدتا باید دولت ها تصدی گری را به تعاونی ها تولید واگذار کند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: اگر این امر به عنوان فرهنگی در کشور پیاده شود شاهد آن خواهیم بود که هزینه های تولید محصولات کشاورزی به دلیل از سرگیری مبادلات بین استانی کالاها و این محصولات کشاورزی کاسته خواهد شد.
سروی در ادامه به مشکلات بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از مزارع کشور به صورت خرده مالکی اداره می شود و سن باغات و حتی کشاورزان نیز بالاتر رفته، از طرف دیگر جوانان نیز اشتیاق چندانی به کشاورزی ندارند به همین دلیل به نظر می رسد تعاونی ها تولید می توانند با جذب جوانان روستایی و روی آوردن به کشاورزی قراردادی سهم زیادی را در تولید محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی ایفا کنند تا هم اشتغالزایی در مناطق روستایی را افزایش دهند و هم با کاهش مهاجرت روستایی شاهد مشکلات اجتماعی پیرامون شهرها بزرگ نباشیم.
وی افزود: با این حال خود تعاونی ها نیز باید با توجه به پیشرفت علم و دانش بنیان شدن بسیاری از خدمات کشاورزی، باید خود را وفق داده تا بتوانند به سمت دانش محور شدن بروند. از این طریق می‌توانیم شاهد آن باشیم که محصولات کشاورزی بیشتری به بازارهای جهانی رفته و تراز تجاری ایران را نیز به طرز قابل توجهی مثبت کنیم.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی کشورمان با بحران کم آبی و خشکسالی به دلیل سوء مدیریت منابع آبی روبروست به همین دلیل تعاونی‌های تولید که در سالیان گذشته نیز در زمان وقوع بحرانها از جمله سرمازدگی درختان و محصولات کشاورزی و خشکسالی از کشاورزان و روستائیان خرید تضمینی و حمایتی کرده‌اند می‌توانند در سال جاری نیز کمک ویژه‌ای به آنها کنند.
وی افزود: بیش از 60 درصد بذرهای مورد نیاز کشاورزان توسط تعاونی‌های تولید تامین می‌شود و این تعاونی‌ها همواره به کشاورزان نهاده‌های کشاورزی را اعطا می‌کند تا بتوانند تولید بیشتری را برای اقتصاد کشورمان رقم زنند.
سروی در ادامه اذعان داشت: بلاشک یکی از مهمترین مزایای تعاونی ها برای کشاورزان و روستائیان بازارسازی برای عرضه محصولات مختلف کشاورزی است به طوری که طی سالیان اخیر تعاونی‌ها تولید توانسته‌اند نقش بی بدیلی را در این زمینه انجام دهند و علاوه بر رساندن محصولات کشاورزی به بازار داخل، بازار همسایگان خصوصا عراق افغانستان، روسیه و عمان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را مملو از کالاها و محصولات کشاورزی ایرانی کنند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید دلالانی که در بخش کشاورزی به دنبال سودجویی از کشاورزان هستند را حذف کنیم، اظهار کرد: این مهم زمانی محقق می‌شود که تعاونی‌ها در زمان کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان بوده و از آنها حمایت کنند و از طرف دیگر با تامین نهاده آنها از طرفی و ارائه جدیدترین متد و روشهای کشاورزی به افزایش تولید محصولات کشاورزی آنها کمک کنند.
وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در نزدیکی مناطق کشاورزی کشورمان نیز می‌تواند سبب کاهش دورریز محصولات کشاورزی شود و از این طریق سود کشاورزان نیز افزایش یابد با این حال هنوز کشورمان در این زمینه نتوانسته آن چنان که باید و شاید موفق عمل کند.
سروی با بیان اینکه با افزایش تورم در طی یک دهه گذشته بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند، گفت: باید به سمت کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی برویم تا از این طریق بتوانیم امنیت غذایی کشورمان را تامین کنیم که این مهم با حضور پررنگ تعاونی ها تولید و حذف دلالان امکان پذیر است.
وی در پایان اظهار کرد: دولت می تواند برای توسعه کشاورزی و اشتغالزایی در مناطق روستایی الگوی کشت را با توجه به اقلیم‌های موجود در سراسر کشور به مرحله اجرا برساند که این مهم بدون شک از طریق تعاونی ها تولید موجود در بخش های مختلف می تواند به سرانجام برسد.

لینک کوتاه خبر:https://eghtesadkhodro.com/?p=17848

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.