بررسی معاملات گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت

0

اقتصادخودرو-طی هفته گذشته تمامی نمادهای خودروساز و برخی از قطعه‌سازان مسیر رو به رشدی را پشت سر گذاشته‌اند و سهام‌داران آن‌ها توانسته‌اند به سودهای خوبی دست پیدا کنند، به نظر می‌رسد این روند به صورت تدریجی و آهسته تا پایان سال ادامه پیدا کند.
اگر در این حین نیز خبر توافق هسته‌ای منتشر شود، بدون شک صنعت خودرو بیشترین بهره را از آن خواهد برد و سهام این گروه در بورس و فرابورس با رشدهای بالا مواجه خواهند شد، حال باید دید این مسئله چه زمانی محقق خواهد شد. در کنار صنعت خودرو ،شرکت‌های قطعه‌سازی نیز در بازار سهام طی این چند روز عملکرد خوبی را از خود برجای گذاشته اند، در این خصوص قطعه‌سازان کوچک با بازدهی بسیار مناسبی روبرو بوده‌اند.

واگذاری سهام محرک جدید رشد گروه خودرویی

نمادهای گروه خودرویی در روز دوشنبه با یک خبر بار دیگر صف خرید بستند. در این رابطه ‌رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی خبر از واگذاری بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا‌ به صورت بلوکی داد.حسین قربان‌ زاده با بیان اینکه رد دیون‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در واگذاری‌ها دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: برنامه داریم پنج درصد ایران‌ خودرو و 17 درصد سایپا، یک بلوک شده و واگذار شود. بر این اساس، روز دوشنبه، نمادهای ایران خودرو و سایپا، صف‌های خرید میلیونی تشکیل دادند و به دنبال آن‌ها نیز تمامی نمادهای گروه خودرویی سبزپوش شدند، تا بدین ترتیب در این روز نمادهای این صنعت بورسی با رشد قابل توجه به کار خود پایان دادند.

معاملات پر حجم دو نماد خودروساز

در معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز، روز؛ روز نمادهای شرکتهای جاده مخصوصی بود، چرا که این گروه بسیار پرتقاضا بود، به طوریکه 3.4 میلیارد سهم خودرویی به ارزش 722 میلیارد تومان معامله شد که به نوعی یک آمار بسیار مناسب برای این صنعت بورسی بعد از مدت‌ها بود، این در حالیست که ایران خودرو و سایپا هر کدام بالای یک میلیارد حجم خوردند که این می‌تواند نویدبخش فرا رسیدن روزهای خوب برای نمادهای گروه خودرویی باشد، در صورتیکه برجام نیز دوباره احیا شود و تحریم‌های صنعت خودرو نیز برداشته شود، به طور قطع، گروه خودرویی به لیدر بلامنازع بورس تهران تبدیل خواهد شد. حال باید دید که این روند معاملات پر حجم شرکت‌های جاده مخصوص در هفته آینده نیز باز هم تکرار خواهد شد.

زامیاد و افزایش سود

به غیر از ایران خودرو و سایپا که در هفته گذشته بهترین عملکرد را بین خودروسازان بورسی داشتند، شرکت زامیاد نیز به نسبت بازدهی مناسبی را نصیب سهام‌داران خود کرد، این در حالیست که نماد خزامیا در دوره 9 منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 17 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل1600 درصد افزایش داشته است. از سویی سود خالص این خودروساز در این مدت بالغ بر 9.3 میلیارد تومان که با رشد 1.359 درصدی روبرو بوده است.
همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ 30 دی ماه 1400،جمع درآمدها (فروش محصولات) زامیاد بالغ بر 4.915 میلیارد تومان بوده، این در حالیست که جمع درآمدهای این خودروساز در دوره مشابه سال قبل برابر با 2.635 میلیارد تومان بوده که 86.5 درصد افزایش یافته است.

پارس خودرو و کاهش زیان

پارس‌خودرو نیز به مانند دیگر خودروسازان توانست بازدهی خوبی را برای سهام‌داران خودرو محقق ساخت. بر این اساس، نماد خپارس در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 55 ریال زیان محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 89.9 درصد کاهش داشته است.
از سویی از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ 30 دی ماه 1400،جمع درآمدها (فروش محصولات) پارس خودرو بالغ بر 6,599 میلیارد تومان بوده است. همچنین جمع درآمدهای نماد خپارس در دوره مشابه سال قبل برابر با 2.633 میلیارد تومان بوده که 150.5 درصد افزایش یافته است.

بازدهی 20 درصدی ختور

رادیاتور ایران در هفته‌ای که گذشته بیشترین بازدهی، حدود 20 درصد را نصیب سهام‌داران خود کرد. نماد ختور در این بین بهترین عملکرد را میان شرکت‌های قطعه‌سازی حاضر در بورس به ثبت رساند. در همین رابطه رادیاتور ایران در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 471 ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 29.4 درصد افزایش داشته است. همچنین درآمدهای عملیاتی نماد ختور در این مدت بالغ بر 643.4 میلیارد تومان بوده که رشد 72 درصدی را رقم زده است.
همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ 30 دی ماه 1400، رادیاتور ایران مبلغ 37.5 میلیارد تومان صادرات انجام داده، این در حالیست که در دوره مشابه سال قبل این مقدار برابر با 25.5 میلیارد تومان بوده که 47 درصد افزایش یافته است.

بازدهی مناسب خکمک

کمک فنر ایندامین دیگر قطعه‌سازی بود که در هفته جاری توانست بازدهی قابل قبولی را نصیب سهام‌داران خود کند. از سویی کمک فنر ایندامین در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 2 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 33 درصد کاهش داشته، اما در طرف مقابل درآمدهای عملیاتی نماد خکمک بالغ بر 468.3 میلیارد تومان بوده که رشد 31 درصدی را به ثبت رساند.
همچنین از ابتدای سال مالی تا پایان تاریخ 30 دی ماه 1400،جمع درآمدها (فروش محصولات) کمک فنر ایندامین 489 میلیارد تومان شده، این در حالیست که جمع درآمدهای این شرکت در دوره مشابه سال قبل برابر با 447.8 میلیارد تومان بوده که 9 درصد با افزایش روبرو بوده است.

الزامات رشد پایدار بورس

برای رشد مستمر بازار اولا باید اعتماد از دست رفته سهام‌داران برگردانده شود، تا تحت تاثیر آن با ورود نقدینگی به بازار، حجم و ارزش معاملات بالا رفته و رشد بورس تضمین شود، در غیر این صورت، شاهد یک سیکل بزرگ صعودی در بورس نخواهیم بود، از سوی دیگر اگر وضع فعلی ادامه پیدا کند، رویکرد‌های محافظه کارانه از سوی سهام‌داران که باعث خروج نقدینگی از بورس می‌شود، ادامه‌دار خواهد بود، هر چه ممکن است با توجه به نزول شدید شاخص کل، قیمت‌ها با افزایش روبرو شوند، اما این موضوع به صورت مقطعی و نوسانی خواهد بود. حال باید دید در ادامه چه اتفاقاتی در بورس رخ خواهد داد.

 

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10760

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.