بررسی گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت

0

اقتصادخودرو-گروه خودرویی در هفته‌ای که گذشت، باز هم در مجموع روند نزولی‌ را همگام با کلیت بازار سهام در پیش گرفت و بازدهی منفی را رقم زد. این درحالیست که سهام‌داران در بورس کاملا سردرگم شده‌اند و در حالی که در 10 ماهه امسال بازار کاملا نزولی شده، بازهم مردم نگران افت بیشتر شاخص کل بورس هستند، همین مسئله باعث شده که شاخص کل بورس کف ۶ ماهه خود را بشکند و ریزش‌ها ادامه داشته باشد.
هرچند بورس در آخرین روز از داد و ستدهای هفته گذشته با توجه به اعتراضات سهام‌داران و نمیچه حمایت دولت، سبزپوش شد، اما به نظر می‌رسد، برای ادامه این روند، باید، محرک‌های بیشتری به بازار تزریق شود، تا خیال سهام‌داران حداقل از یک رشد کوتاه مدت و جبران ضرر این چند وقته جمع شود.
این در حالیست که گروه خودرویی در هفته گذشته تا حدودی لیدری بازار سرمایه را از دست داد، حال باید دید در هفته آتی که ممکن است، بورس وضعیت نوسانی به خود بگیرد، شرکت‌های جاده مخصوص و در راس آن‌ها نماد خودرو می‌تواند دوباره رهبری بازار را بر عهده بگیرد و با رشد احتمالی خود، بازار سهام را نیز با خودش همراه سازد یا اینکه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

خودرو و بازهم بازدهی منفی

نماد خودرو به مانند هفته گدشته عملکرد نزولی از خود بر جای گذاشت و در پایان هفته سهام‌داران این شرکت با زیان مواجه شدند، این درحالیست که گزارش‌های عملکرد 9 شرکت‌های بورسی منتشر شده، ایران خودرو گزارش خوبی را روانه کدال کرده، بر این اساس ایران خودرو در دوره 10 ماهه منتهی به دی ماه 1400 از فروش محصولات خود 54.522 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که از این مبلغ 9.787 میلیارد تومان آن مربوط به دی ماه است.
همچنین مبلغ فروش این شرکت در مدت 10 ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 69 درصد افزایش داشته است. با توجه به این عملکرد، سهام‌داران ایران خودرو انتظار رشد ارزش برای این سهام را دارند، اما این نماد در ۶ ماهه افتی ۵ درصدی داشته و در یک ساله هم نزدیک به ۲۰ درصد بازدهی منفی داشته است.

خساپا همچنان دنباله‌روی خودرو

نماد سایپا نیز به مانند رقیب سنتی خود، در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را طی کرد، این در حالیست که خساپا نیز گزارش پر و پیمانی را منتشر کرده است. بر این اساس، خساپا در دوره 10 ماهه منتهی به دی ماه 1400 از فروش محصولات خود 27.897 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که از این مبلغ 5.237 میلیارد تومان آن مربوط به دی ماه است. از سویی درآمد سایپا در مدت 10 ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 150 درصد افزایش داشته است.
خاور و خکاوه؛ تبدیل زیان به سود
طی چند وقت اخیر دو نماد ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل، عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های مادر خود داشتند، این نیز به خاطر خروج از زیاندهی این دو شرکت است، در حالیکه دو نماد خساپا و خودرو با زیان انباشته بیشتر در نه ماهه امسال روبرو بودند، اما دو دیزلی‌ساز آن‌ها با سودسازی مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار گرفتند.
بر این اساس، سایپا دیزل در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 423 ریال سود محقق کرده، این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل نماد خکاوه به ازای هر سهم مبلغ 904 ریال زیان محقق کرده بود.از سویی سود خالص نماد خکاوه در این مدت بالغ بر 111.5 میلیارد تومان بوده، اما در مقابل در مدت مشابه سال قبل مبلغ سایپا دیزل 238.2 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده بود.
همچنین ایران خودرو دیزل در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 150 ریال سود محقق کرده، این درحالیست که در مدت مشابه سال قبل نماد خاور به ازای هر سهم مبلغ 1,116 ریال زیان محقق کرده بود. بر این اساس سود خالص، نماد خاور در این مدت بالغ بر 544.1 میلیارد تومان بوده است، در سوی مقابل ولی نماد خاور در مدت مشابه سال قبل مبلغ 557 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده بود.
با توجه به چنین عملکرد مناسبی از سوی این دو شرکت، آن‌ها می‌توانند در آینده نزدیک تقاضای بازگشت به تابلوی اصلی بورس یا فرابورس را بدهند و از بازار پایه خارج شوند، زیرا در حال حاضر آن‌ها به عملکرد تولید و فروش خود سروسامان مناسبی داده‌اند و توانسته‌‌اند، از زیاندهی خارج شوند. حال باید دید این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

سقوط آزاد خنصیر

نماد مهندسی نصیر ماشین که طی چند وقت اخیر به عنوان پرطرفدارترین نماد قطعه‌ساز بورس در بین اهالی بازار سهام شناخته می‌شود، این روزها حال و روز خوشی ندارد، به طوریکه در هفته‌ای که گذشت سهام‌داران خود را با زیان سنگینی روبرو کرد، حال باید دید که نماد خنصیر چه زمانی روند نزولی خود را خواهد شکست و تغییر وضعیت خواهد داد.
این در حالیست که از لحاظ عملکرد نیز نماد خنصیر مسیر نزول را طی کرده است. بر این اساس مهندسی نصیر ماشین در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 117 ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل78 درصد کاهش داشته است. همچنین سود عملیاتی خنصیر در این مدت بالغ بر 6.3 میلیارد تومان بوده که با افت 51 درصدی روبرو بوده است.

 

ادامه ریزش خبنیان

بر اساس این گزارش، بنیان دیزل بعد از بازگشت از بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس که بیش از 17 هزار درصد بود، همچنان مسیر نزول را طی می‌کند و علیرغم حجم‌های سنگینی که خبنیان در روزهای گذشته خورد، اما این نماد با صف فروش به کار خود در هفته‌ای که گذشت پایان داد، اما به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو این نماد می‌تواند تغییر وضعیت دهد و دوباره مسیر رشد را در پیش بگیرد.
این در حالیست که بنیان دیزل در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 30 آذر ماه 1400 به ازای هر سهم 4 ریال سود محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش 98 درصدی روبرو بوده است. اما سود خالص نماد خبنیان در این مدت بالغ بر 3.9 میلیارد تومان بوده که رشد 171 درصدی را به ثبت رسانده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=10523

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.