تاثير حداکثر 5 درصدی بر قيمت کالاها با افزايش نرخ کرايه

فعالان حوزه حمل و نقل می گویند: افزایش قیمت کرایه حمل بار و مسافر تاثیر زیادی بر قیمت نهایی کالاها ندارد.

0

 اقتصادخودرو-رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی بااعلام اینکه مصوبه افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل بار و مسافر خیلی تاثیری روی قیمت نهایی کالاها ندارد،گفت: افزایش کرایه نهایت به افزایش 3 تا 5 درصدی قیمت نهایی کالاها منجر می شود.
دبیر انجمن صنفی کامیون‌داران کشور نیز تاثیر افزایش 35 درصدی کرایه حمل بار بر قیمت تمام شده کالا را بسیار اندک عنوان کرد و افزود: افزایش 4 درصدی عوارض جاده‌ای 6 صدم درصد بر هزینه نهایی کالا اثر دارد بنابراین افزایش 35 درصدی نرخ کرایه حمل نیز 42 صدم درصد بر قیمت کالا می‌افزاید.
احمد کریمی افزود: افزایش قیمت کالاها به دلیل کرایه حمل، غیر قابل قبول است و نهادهای نظارتی باید با رصد بازار از افزایش بی رویه قیمت ها جلوگیری کنند.
رضا رستمی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی نیز تأثیر افزایش کرایه حمل بر قیمت نهایی کالا را کمتر از 6درصد عنوان کرد و گفت: از اردیبهشت سال گذشته کرایه حمل افزایشی نداشته است اما قیمت بسیاری از کالاها در همین مدت افزایش داشته‌ و این افزایش قیمت گاهی چند برابر بوده است.
بنابراین نباید افزایش کرایه حمل را عامل افزایش قیمت کالا بدانیم.
در ‌تفاهم اخیر معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت بلیت قطار، نرخ حمل‌ونقل مسافر، نرخ کرایه حمل بار و تعرفه‌های بندری بین 25 تا 45 درصد افزایش یافت.
بر این اساس نرخ حمل هر تن-کیلومتر حداکثر ۳۵ درصد نسبت به آخرین نرخ کرایه حمل کالا در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=16896

منبع صدا و سیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.