تاثیر تحریم ها بر قیمت خودرو

0

اقتصاد خودرو – دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در حالی آغاز شده است که خروجی مثبت این مذاکرات می تواند در کوتاه و بلند مدت اثر مثبتی بر بازار و صنعت خودروی کشور داشته باشد.بنابراین شاید بررسی تاثیر تحریم ها بر قیمت خودرو در شرایط فعلی خالی از فایده نباشد.

هر چند برخی بنا به دلایل عنوان می کنند که تحریم ها بی اثر بوده اما در واقعیت این گونه نبوده است. در این میان تحریم کنندگان از یک سو نتوانسته اند به اهداف سیاسی تحریم ها دست پیدا کنند اما این سکه روی دیگر نیز دارد و تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد و صنعت ایران از این جریان یک طرفه است.

یکی از اصلی ترین بخش هایی که طی این دوران لطمه دید،صنعت خودروسازی کشور بود. چرا که پسا برجام فرصتی برای ورود مجدد برخی شرکای قدیمی و همچنین حضور برخی شرکای جدید شده بود. بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی پیرو فضای پر امیدی که به وجود آمده در پی تولید محصولات جدید بودند.محصولاتی که می توانست بار دیگر رقابت،تنوع و افزایش تولید را به همراه داشته باشد.در این شرایط تمام وجوه این صنعت یعنی تولیدکننده مواد اولیه ؛ قطعه سازان ، خودروسازان از این امر نفع می بردند. نفعی که یک سوی آن می توانست ریشه های نارضایتی را رفته رفته خشک و از سوی دیگر اهداف صادراتی را محقق کند.ضمن اینکه این رقابت می توانست باعث افزایش توان تولید کنندگان بزرگ و کوچک شده و برای حضور در عرصه های داخلی و خارجی نیازی به حمایت نداشته باشند.

به همین علت بود که بسیاری از تولید کنندگان در گرمای بازار خودرو اقدام به پیش فروش محصولات خود کردند. پیش فروش هایی که به دلیل ارائه روش ها و قیمت و مدل های مناسب با اقبال مردم همراه شد.از سوی دیگر خودروسازان در پی فضای به وجود آمده سعی در افزایش سرمایه گذاری ها و سفارش گذاری ها کرده و بیش از پیش درگیر مساله تولید و تجهیز خطوط و همچنین تامین قطعات بودند. بسیاری از آنان نه تنها به دنبال تولید و فروش محصولات حاضر بودند بلکه رایزنی هایی به منظور تولید محصولات جدید نیز در دست داشتند. اما این روز خوش ،شب تلخی در پی داشت. چرا که در سال 97 صنعت خودروی کشور به طور مستقیم با تحریم ها مواجه شد. شدت تهدید این تحریم نیز طوری بود که به سرعت شرکا ایران را ترک کردند. در این میان خودروسازان ماندند و مردم و تعداد زیادی حواله های معوق. به بیان ساده موجودی انبار آنان کفاف پیش فروش ها و تقاضاها را نمی داند.البته با توجه به فعالیت های انجام شده این مساله در سال 97 چندان به چشم نیامد اما سال بعد آغاز ماجرایی تلخ بود.ماجرایی که یک سوی آن باز هم مردم بودند که به دنبال حقوق خود بودند و سوی دیگرش خودروسازانی که نمی توانستند از پس تعهدات خود بربیایند.

در این بین خودروسازان بزرگ با توجه به زیرساخت ها و بنیه و ساختار بهتری که داشتند توانستند با سرعت بیشتری به مدار تولید بازگردند.اما تولید کنندگان بخش خصوصی که گویا برای دولتمردان اهمیت جاده مخصوصی ها را نداشتند به شدت با مشکلات عدیده مواجه شدند.این مشکلات به نحوی بودند که هم اکنون برخی از آنها تعطیل شده اند.به بیان ساده این تعطیلی موجب شده است که از یک سو نیروی کار آنها بیکار شوند،سرمایه گذاری ها بلااستفاده بمانند و مردم نیز همچنان دستشان از داشتن خودرو کوتاه بماند. برخی دیگر نیز به تازگی توانسته اند نفسی تازه کرده و آرام آرام به جریان تولید بازگردند. در این میان اما نکته بسیار قابل تامل هزینه هایی است که این تحریم ها به صنعت خودروی کشور و در نمایی کلی و باز به زندگی مردم تحمیل کرد.

این تحریم ها باعث شده اند که ارتباط مستقیم با بسیاری از کشورها از بین برود.این مساله باعث شده است که نقل وانتقال مالی هم از راه عادی انجام نشود.بنابراین تولید کنندگان برای سفارش گذاری مواد اولیه و قطعاتی که ساخت داخل ندارد مجبور هستند که از راه های مختلفی اقدام به دور زدن تحریم ها کنند. معنی ساده دور زدن یعنی افزایش هزینه ها.در واقع برای سفارش گذاری دیگر مانند گذشته نمی توانند به صورت اعتباری خرید کنند.بنابراین باید از مسیرهای مختلف برای رساندن منابع مالی اقدام کنند.طولانی شدن این مسیر و تبدیل چندباره پول به واحدهای مختلف هزینه زا است. در همین حال انتقال سفارش نیز مشکل دیگری است که باید با آن دست وپنجه نرم کنند.چرا که نمی توانند به صورت مستقیم سفارش را به کشور وارد کنند. بنابراین چاره باز هم دور زدن تحریم و افزایش هزینه هاست. به نظر بررسی تاثیر این دو عامل به تنهایی کافی است تا به اثرات تحریم بر صنعت خودروسازی کشور پی ببریم.بنابراین پیش از هر چیز باید اعتراف کرد که تحریم ها به شدت صنعت خودروسازی را آزار داده است.بنابراین طبیعی است که نتیجه مذاکرات برای بسیاری از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 

*کامیار زین العابدینی

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9245

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.