توافق تهران – بغداد برای مین زدایی و ایجاد شبکه ریلی

وزارت حمل و نقل عراق خبر داد

وزارت حمل و نقل عراق از توافقی برای پاکسازی مناطق مرزی بین دو کشور از لوث مین‌های کارگذاشته شده در جریان جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث صدام به ایران و ایجاد شبکه ریلی با جمهوری اسلامی خبر داد.

0

اقتصاد خودرو- وزارت حمل و نقل عراق از توافقی برای پاکسازی مناطق مرزی بین دو کشور از لوث مین‌های کارگذاشته شده در جریان جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث صدام به ایران و ایجاد شبکه ریلی با جمهوری اسلامی خبر داد.

 دفتر رسانه‌ای وزارت حمل و نقل این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقی با طرف ایرانی برای اجرای خط آهن برای جابجایی مسافران بین شهرهای بصره – شلمچه منعقد شده است.

وزارت حمل و نقل عراق در این بیانیه اضافه کرد: با طرف ایرانی توافق شد تا برای اجرای این طرح، مناطق مرزی بین دو کشور از لوث مین‌های کار گذاشته شده در زمان جنگ هشت‌ساله بین دو کشور پاکسازی شود.

در این بیانیه آمده است: مقرر شد طرح ایجاد پل متحرک بر روی «اروند رود» که قرار بود در این پروژه اجرایی شود، حذف شود.

وزارت حمل و نقل عراق با اشاره به اینکه پروژه ارتباط ریلی یاد شده فقط مربوط به جا به جایی مسافر بین دو کشور است، تصریح کرده، پروژه خط ریلی «شلمچه – بصره» یکی از پروژه‌های حیاتی است که دو کشور ایران و عراق را به هم پیوند می‌دهد و یکی از پروژه‌های راهبردی و آینده دار راه‌آهن می باشد که در چارچوب رویکرد حقیقی ارائه خدمات کاربردی همسطح با کشورهای توسعه یافته اجرا می‌شود.

به نوشته رسانه‌های عراق، راه‌آهن «شلمچه – بصره» که می‌تواند ایران را بصورت مستقیم به کربلای معلی متصل کند از لحاظ سفر زائران و تجاری برای هر دو کشور مهم است، اما این پروژه‌ها تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

این پروژه که در ماه‌های گذشته تعطیل شده بود پس از برگزاری دیدارهای وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل عراق و برگزاری کمیته مشترک اقتصادی دو کشور فعال شده و مدیر عامل راه آهن عراق از آغاز مجدد کار پروژه ریلی مشترک تهران – کربلا خبر داد.

در این پیوند، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی ایران ماه گذشته گفته بود که توافقات خوبی انجام شده و پروژه راه آهن شلمچه – بصره در بودجه عراق خواهد آمد.

بر این اساس، دولت عراق متعهد شد که برای اجرای این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی اختصاص دهد و بر تکمیل این پروژه در سال ۲۰۲۳ تاکید کرد.

سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن ایران نیز تاکید کرده که این خط ریلی می‌تواند به عنوان مسیری مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و زائران و مسافران عراقی به ایران در طول سال مورد استفاده قرار گیرد.

 

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkhodro.com/?p=39465

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.