توقف تولید خودرو‌های ناایمن در دستور کار وزارت صمت

وزیر صمت از آغاز روند توقف تولید خودرو‌های ناایمن خبر داد و گفت: رعایت استاندارد، ایمنی و کیفیت به ویژه در صنعت خودرو موضوعی است که به هیچ عنوان از آن کوتاه نمی‌آئیم.

0
۱۰ سال بعد از تولید تیبا و ۱۲ سال بعد از شروع تولید سمند، حالا این ۲ خودرو از روند چرخه تولید خارج شدند و آن طور که سرهنگ زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور می‌گوید: یکی از پیش شرط‌های شماره گذاری وسایل نقلیه تایید سازمان ملی استاندارد است.
به گزارش اقتصادخودرو،وی افزود: برابر ابلاغیه پنجم خردادماه ۱۴۰۱، ۲ خودرو سمند و تیبا از لیست تایید استاندارد حذف شدند و به همین علت شماره گذاری آن‌ها در حال حاضر متوقف است.
به گفته سرهنگ زارع، پلیس از توقف تولید خودرو‌های ناایمن استقبال و حتما از انجام این کار حمایت می‌کند.
معاون فنی مهندسی پلیس راهور می‌گوید: زمانی که خودرویی به لحاظ ناایمن بودن تایید نشود‏, باید از خط تولید خارج شود.
سوالی که پیش می‌آید این است که متولی نظارت بر کیفیت خودرو کیست؟ روال کار اینگونه است که ناظر سازمان ملی استاندارد خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودرو ساز می‌شود که به گفته آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو، سازمان ملی استاندارد و نحوه نظارت این نهاد یک اشکال اساسی دارد، اینکه عملیات نظارت توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.
موضوعی که حتی خود سازمان استاندارد هم تایید کرده و آقای پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد می‌گوید شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده از سازمان ملی استاندارد در واحد‌های خودروسازی حضور دارند.
همین موضع صدای نمایندگان مجلس را هم در آورد؛ آقای باقری بنابی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودروساز با شرکت‌های سازمان استاندارد قرارداد می‌بندد و یک رابطه مالی بین خودروساز و شرکت سازمان ملی استاندارد وجود دارد.
حالا آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد و آقای فاطمی امین وزیر صنعت در نشستی مشترک تصمیم گرفتند خودرو‌های ناایمن را از خط تولید خارج کنند.
آقای سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت از توقف تولید خودرو‌های ساینا، تیبا و سمند خبر داد و گفت: خودروی پژو ۴۰۵ هم در آینده نزدیک از خط تولید خارج می‌شود.
به گفته فاطمی امین‏‌, کیفیت یکی از پنج هدفی است که ما در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتاً این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد هم گفت: با وزارت صمت توافق کردیم که خودروساز‌ها با پیوست فنی و نظارت وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به تعهداتشان عمل کنند و جای نگرانی برای دارندگان خودرو‌های خارج از خط تولید نیست.
اسلام پناه افزود: در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی انجام شده، رفته رفته کیفیت تولیدات بهبود می‌یابد و نظر وزارت صمت به عنوان متولی تولید چه در خودرو و چه در زنجیره ارزش تامین خودرو بر این است که مجموعه این نظام را کیفی سازی کند، ارتقا دهد و رضایت مردم را کسب کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=25531

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.