حذف قرعه کشی خودرو و اما و اگرهای آن

بی سر و سامانی بازار خودرو و البته افزایش قیمت سوال برانگیز قیمت کارخانه‌ای خودرو در حالی بر هزینه‌های مردم افزوده است که سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه از سال آینده قرعه کشی خودرو حذف می‌شود، اظهار داشت: دلیل اینکه از سال آینده قرعه کشی را حذف خواهیم کرد این است که امسال تقریباً یک و نیم میلیون تقاضای خودرو داریم، در حالی که تولید خودرو ۱ میلیون دستگاه است.

0

اقتصاد خودرو-بی سر و سامانی بازار خودرو و البته افزایش قیمت سوال برانگیز قیمت کارخانه‌ای خودرو در حالی بر هزینه‌های مردم افزوده است که سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه از سال آینده قرعه کشی خودرو حذف می‌شود، اظهار داشت: دلیل اینکه از سال آینده قرعه کشی را حذف خواهیم کرد این است که امسال تقریباً یک و نیم میلیون تقاضای خودرو داریم، در حالی که تولید خودرو ۱ میلیون دستگاه است. این اختلاف باعث کمبود ۵۰۰ هزاری عرضه خودرو شده است. وی افزود: طبق برنامه‌ای که ما برای افزایش تولید طراحی کرده‌ایم متناسب با تقاضا، عرضه بوجود خواهد آمد و با توجه به همین موضوع سال آینده قرعه کشی حذف می‌شود.این سخنان امید بخش برای بازار خودور در حالی مطرح می‌شود که چند نکته در این زمینه قابل توجه است. نخست آنکه میزان درخواست برای خودرو یک و نیم میلیون دستگاه عنوان شده است که نگاهی بر میزان ثبت نامی‌ها برای قرعه کشی‌ها آماری مغایر با این ادعا را نشان می دهد چنانکه مراسم قرعه کشی خودرو برای تعیین برندگان مرحله 26 فروش فوق العاده ایران خودرو، روز چهارشنبه 24 آذرماه و با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد. در این مرحله از فروش فوری ایران خودرو، بیش از 5 میلیون نفر برای ده هزار و پانصد خودرو ثبت نام کرده بودند.در همین حال مراسم قرعه کشی خودرو برای تعیین برندگان مرحله 16 فروش فوق العاده سایپا، روز یکشنبه 28 آذرماه و با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد. در این مرحله از فروش فوری سایپا، بیش از 614 هزار نفر برای 4 هزار خودرو ثبت نام کرده بودند. اگر این آمار در طول سال تقسیم گردد آماری چند میلیونی را نشان می‌دهد که با اعداد گفته شده از سوی وزیر همخوانی ندارد.

دوم آنکه خودروسازان همواره از بدهی‌ها و زیان ده بودن تولید می گویند و حتی افزایش قیمت های اخیر را نیز برابر با جبران بخشی از زیا‌ن‌های خود عنوان کرده اند. در این شرایط این سوال مطرح است که با کدام پشتوانه‌ای می‌توان تولید 500 هزار دستگاه در سال را محقق ساخت در حالی که خودروسازان عملا از ناتوانی در تامین منابع مالی برای تولید همان یک میلیون دستگاه سالیانه می‌گویند؟

سوم آنکه مشکل بازار خودرو تفاوت افسارگسیخته فاصله قیمت میان کارخانه و بازار است که با هر افزایش قیمتی بیشتر و بیشتر می‌شود. آنچه امروز مطالبه مردم است کاهش قیمت کارخانه و واقعی شدن قیمت‌هاست که زمینه ساز کاهش قیمت بازار خواهد شد و افزایش تولید 500 هزار دستگاه عملا نمی‌تواند ظرفیتی خاص برای قدرت خرید مردم ایجاد نماید.

بر این اساس می‌توان گفت که امید چندانی به ثمر بخش بودن برداشتن قرعه کشی و افزایش 500 هزار دستگاه تولید در سال برای سرو سامان دادن به بازار خودرو نمی‌توان داشت چنانکه پیش از این نیز تجربه دوران بدون قرعه کشی خودروسازان بوده و آنها بهانه‌هایی دیگر برای پایین بودن تعداد تولید و کیفیت و البته افزایش قیمت گاه و بی گاه خود داشته‌اند. آنچه در این میان شاید راهگشا باشد تغییر در روند مدیریت خودروسازان و پایان دادن به انصارطلبی‌هایی است که سایه امنی را برای دو خودور ساز ایجاد کرده و موجب شده تا همچنان به روند تولیدات بی کیفیت و البته افزایش قیمت‌های بی رویه و برهم زدهم بازار خودرو ادامه دهند.

 

*زهرا واثق‌نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9083

توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.