خصوصی سازی غول های جاده مخصوص؛شاید وقتی دیگر

اقتصاد خودرو بررسی کرد

در حالی که بسیاری منتظر هستند که به سرعت تکلیف خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ کشور مشخص شود،حال به نظر می رسد که این مساله به این زودی ها قابل تحقق نیست و برای خصوصی سازی غول های جاده مخصوص؛شاید وقتی دیگر مناسب ترین گزینه باشد.

0

به گزارش اقتصاد خودرو،یکی از اصلی ترین مشکلاتی که طی سال های اخیر گریبان صنعت خودروسازی را گرفته است،تسلط دولت بر آنان است.این مهم در حالی به گلوگاه این صنعت بدل شده است که دولت در مجموع 22درصد سهام این دو خودروساز بزرگ را در اختیار دارد.اما با همین سهم عملا حمکرانی می کند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان این صنعت حضور دولت را دلیل اصلی عدم پیشرفت و توسعه آنها می دانند.به همین علت طی سالیان اخیر و در دولت های مختلف واگذاری این دو خودروساز به عنوان راه حل نهایی برای برون از وضعیت نابسامانی که دارند مطرح بوده و هست.اما هر بار و بنا به دلایل گوناگون تاکنون این امر میسر نشده است.با این حال به نظر می رسید که این مهم در دولت سیزدهم به طور جدی پیگیری شود.با این حال آنچه که اکنون بر اساس گفته های سازمان بورس می توان استنباط کرد این است که به زودی ها نمی توان شاهد واگذاری غول های جاده مخصوص و خصوصی سازی آنها بود.چرا که به زبان ساده سهام آنها گرو گذاشته شده است.

سهام خودروسازان در گرو

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی ، ۲۲ درصد سهام دولت در خودروسازی وثیقه گذاری شده و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد.

حسین قربانزاده با اشاره به اینکه 5 درصد از سهام ایران خودرو و 17 درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد می افزاید: ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد پس ابتدا باید این سهام از وثیقه خارج شود تا امکان واگذاری و شیوه آن مشخص شود.

واگذاری بلوکی سهام دولتی خودروسازان

وی می گوید: نظر ما بعنوان نظر تخصصی و کارشناسی این است که هم بلوک دولت و هم بلوکی که نهادهای عمومی و غیردولتی مثل صندوق بازنشستگی که حدود 8 درصد از سهام ایران خودرو را دارند یا نهادهای دیگر و هم سهام این 2 شرکت خودروساز (سایپا بیش از 30 درصد و ایران خودرو بیش از 20 درصد سهام تودلی) دارند می‌توانند در قالب بلوک 40 درصدی و با ترکیب سهام مستقیم دولت و سهام نهادهای عمومی غیردولتی که می‌توانند به سهام نهادهای دولت خود را برسانند، این قابلیت را دارند در مزایده شرکت کنند و شرکت و یا مجموعه‌ای که تخصص این کار (خودروسازی) دارد که بلوک‌ها را خریداری کند.

راه حل خروج صنعت خودروسازی از بحران

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار می کند: راه حل خروج صنعت خودروسازی از بحران کنونی که با آن درگیر است حتماً واگذاری است. البته به نحو شایسته‌ای که در آن ملاحظاتی مثل حذف قیمت گذاری دستوری، حذف اجباری کارگران مازادی که وجود دارند و مناسبات دیگری که اختلال در بازار تلقی شود باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید می کند: اما نظر کارشناسی این است که تا زمانی که سهام ایران خودرو و سایپا وثیقه است نمی‌توان در مورد واگذاری آن‌ها نظر داد.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=11292

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.