خودروسازان و تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین

خودروسازان همواره بر این ادعایند که با داشتن بخش قابل توجهی از صنعت کشور و نیز شاغلان بسیار نقشی مهم را در پیشرفت کشور ایفا می کنند و لذا همواره باید مورد حمایت قرار گیرند.

0

اقتصادخودرو-خودروسازان همواره بر این ادعایند که با داشتن بخش قابل توجهی از صنعت کشور و نیز شاغلان بسیار نقشی مهم را در پیشرفت کشور ایفا می کنند و لذا همواره باید مورد حمایت قرار گیرند. البته آنها همزمان با این مسئله خواستار خصوصی شدن و عدم دخالت دولت ها در امورشان از جمله در حوزه قیمت گذاری نیز می شوند که عملا با شعار لزوم حمایت دولت مغایرت دارد. سال 1401 در حالی آغاز گردیده است که طبق سنوات گذشته رهبر معظم انقلاب شعاری را به عنوان چراغ راه سال کشور مطرح نموده اند. شعارهایی که به حق اگر به درستی از سوی دولتمردان و بزرگان عرصه اقتصادی و اداری کشور اجرایی و مورد توجه قرار گرفته بود اکنون بسیاری از مشکلات کشور رفع شده بود.

نکته قابل توجه آن است که رهبر انقلاب سال جدید را سال تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری کرده اند که بیانگر توجه ایشان به مسئله اقتصاد کشور و معیشت مردم است چنانکه ایشان در سخنان نوروزی خود نیز تلخ ترین مسئله سال 1400 را مسئله معشت مردم و تورم و گرانی عنوان نمودند.

رهبر انقلاب سال جدید را نیز در حالی با عنوان اقتصادی نام گذاری کرده اند که این نامگذاری چند ویژگی دارد نخست آنکه بر اصل تولید تاکید دارند یعنی آنکه چون سالهای گذشته مهمترین مولفه برای خروج کشور از چالش اقتصادی ،تولید و رفع موانع تولید است. چرا که وقتی تولید صورت می گیرد عملا چرخ اقتصاد کشور می گردد و نتیجه آن نیز رونق و رفع تورم و افزایش قدرت خرید مردم است. دوم آنکه ایشان بر اصل دانش بنیان بودن و توجه به دانش بنیان و مراکز علمی تاکید دارند و این یعنی آنکه باید به جای انجام امور بدون برنامه و غیرعلمی و هزینه آور به سمت بهره گیری از دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان پیش رفت. سوم آنکه تولید باید به اشتغال زایی منجر شود ، اشتغالزایی که کارآمد بوده و بتواند اشتغالی پایدار را به همراه داشته باشد.

نگاهی به وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نشان می دهد اولا خودروسازان طی سالهای گذشته تقریبا در جمع آن دسته از ساختارهایی بوده اند که در عمل اقدامی در جهت شعارهای سال صورت نداده اند ،چنانکه نه رونق تولیدی  و نه مانع زدایی داشته اند و نه در مجموع دردی از درد اقتصاد کشور درمان کرده اند.چنانکه امروز صنعت خودرو از یک سو زیان ده ترین صنعت است و از سوی دیگر قیمت های بی رویه آن عملا کاهش تولید و هزینه آور شدن آن برای مردم را رقم زده است .به عبارتی دیگر صنعت خودرو و البته قطعه سازی کشور کارکردی منفی در عرصه اقتصاد وتحقق شعارهای سال داشته است. اکنون نیز بر اساس شعار سال ،کارنامه خودروسازان نشان می دهد نه تنها هیچ نشانی از دانش بنیان بودن در این صنعت دیده نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان خود را محور تولید دانسته و حاضر به بهره گیری از ظرفیت هیچ دانش بنیانی نمی باشند که نتیجه آن نیز وضعیت نابسامان و تولید خودروهای بی کیفیت است که هر ساله هزاران نفر را قربانی می سازد. در همین حال دانش بنیان نبودن صنعت خودرو زمینه ساز افزایش هزینه ها و در نهایت گرانی افسار گسیخته در این صنعت بوده است و در نتیجه وضعیت پایین بودن تولید و در نهایت زیان ده بودن این صنایع را رقم زده است.

ثانیا نکته دیگر در شعار سال مسئله اشتغال زایی است.هر چند که خودروسازان و قطعه سازان ادعا دارند که دارای شاغلان بسیاری بوده و به همین دلیل هم باید مورد حمایت دولت قرار گیرند. اما نگاهی واقع بینانه به عملکرد خودروسازان و قطعه سازان بزرگ نشان می دهد که هر چند که در جذب مدیرانی که حقوق های تامل برانگیز می گیرند کارکردهای قابل توجهی داشته اند اما در حوزه اشتغال زایی به خاطر انحصاری که میان خودروسازان و قطعه سازان بزرگ ایجاد شده است ،خودروسازان و قطعه سازان کوچکتر نتوانسته اند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند که این خود در حوزه اشتغال زایی مانع از اشتغالهای جدید شده است، به عبارتی دیگر آنها در ظاهر اشتغال آفرین و در عمل ضد اشتغال بوده اند.

با توجه به آنچه ذکر شده می توان گفت که قطعه سازان و خودروسازان می توانند نقشی مهم در تحقق شعار سال داشته باشند، هر چند که تجربه نشان داده است که هر چند در ظاهر شعار کار کرد در این عرصه را سر می دهند اما در عمل همواره مانع از تحقق شعار سال بوده اند شاید امسال تغییری در رفتار آنها ایجاد شود برای یک بار هم که شده در جهت شعار سال گام بردارند و امسال از دانش بنیان ها برای تولید و اشتغال زایی بهره بگیرند که در کنار افزایش کیفیت تولیداتشان به کاهش قیمت نیز دست یابند و پس از چند دهه تغییری در رفتار آنها ایجاد و در مسیر خواست مردم گام بردارند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=13217

توسط کامیار زین العابدینی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.