خودروسازان پیش فروش می کنند اما پول مطالبات را نمی دهند

0

اقتصادخودرو-مازیار بیگلو که در حضور برخی مدیران خودروساز،نمایندگان مجلس،نمایندگان دولت ، جمعی از قطعه سازان و رئیس جدید سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سخن می گفت با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو می‌تواند این امید را در قطعه سازان ایجاد کند تا خودروسازان با کاهش زیان، مطالبات آنها را پرداخت کنند،ادامه داد: شرایط کاری برای قطعه سازی با وجود تحریم‌ها سخت شده است و در تلاش هستیم از محل جبران زیان خودروسازان، مطالبات قطعه سازان را دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: وضعیت مطالبات و عدم پرداخت توسط خودروسازان باعث شده قطعه سازان زیان زیادی داشته باشند؛ این بین برخی شانه خالی کرده اند گرانی خودرو را گردن قطعه‌ساز انداخته اند.

بیگلو ادامه داد: بسیاری از مواد اولیه بسیار گران شده اند؛ فولاد، پتروشیمی، مس و بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در ایران بالاتر از نرخ جهانی قیمت دارند و باعث شده زیان قطعه‌سازان روز به روز بیشتر شود.

 

خودرو فقط قیمت و کیفیت نیست

سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز در ادامه این گردهمایی با اشاره به اینکه صنعت خودرو و قطعه بحث کیفیت و قیمت نیست گفت: بلکه از جمله بزرگ‌ترین سرمایه گذاری های کشور بود که اگر درست هدایت می شد شاهد مشکلات کنونی در آن نبودیم.

فرهاد بهنیا در ادامه با بیان اینکه ایران از نظر آلایندگی و ترافیک در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، گفت: ۹۶ درصد از خودروها روزانه در صف پارک هستند و این وضعیت ترافیکی کشور باعث شده رتبه بندی ایران در صف پارک رتبه اول باشد.

وی ادامه داد: مصرف سوخت و هزینه‌های این خودروها بالاست و اگر جلوی رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در ۱۴۰۴ به بیش از ۸ میلیون دستگاه و زیان سالانه آنها به بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

سخنگوی انجمن قطعه سازان گفت: در کشورمان به موضوع خودروهای فرسوده توجه نمی شود و به فراموشی سپرده شده اند؛ ‌ مصرف متوسط ۶۵/ ۶ لیتری بنزین بیش از حد نرمال در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش توسط این خودروها که تعدادشان امروز بیش از سه میلیون دستگاه است، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و سالانه هزینه‌های زیادی روی دست دولت می‌گذارد.

بهنیا اظهار کرد: هزینه ای که برای خودروهای فرسوده می شود بسیار بالاست و مطابق آمارها سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت خودروهای فرسوده توسط دولت هزینه می‌شود و زیان سالانه بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی به بار خواهد آورد.

وی گفت: این‌ روزها بحث قیمت گذاری خودرو مطرح شده است اما موضوع فرسودگی خودروها، آلودگی هوا و سایر مخاطرات ناشی از آن به فراموشی سپرده شده است و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

 

میرسلیم: خودرو کالای سرمایه ای نیست

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه در کشورمان خودرو یک کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود که هیچ کجای دنیا اینگونه نیست در خصوص صنعت سازی گفت: قطعه سازی نوین ۲۰ سالی است که در کشور شروع شده و اولین قطعه برای پیکان ساخته شد.

مصطفی میر سلیم ادامه داد : ساپکو شروع صنعت قطعه سازی نوین است که از سال ۷۲ راه اندازی شد؛ اکنون خودرو ملی داریم و روی قوای محرکه و طراحی بدنه خودرو کار‌های خوبی انجام شده است.

وی گفت: صنعت خودرو در کشور زنده است؛ موضوع قیمت خودرو در کشور مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

زمانی برای جلوگیری از زیان خودروگفتند  باید در بورس عرضه شود، خودرویی که در هیچ کجای دنیا کالای سرمایه‌ای نیست را چرا باید در بورس عرضه کرد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید به فکر طراحی، ساخت و تولید خودرو باشیم؛ محصولات ایرانی داریم و بسیاری از قطعات خودرو‌های داخلی، داخلی سازی شده است.قطعه سازان باید روی نیروی انسانی و تجهیزات به روز سرمایه گذاری کند تا رشد کند.

 

پیرمحمدی :حال مردم با رشد اقتصادی بهتر می شود

مدیرعامل شرکت ساپکو نیز که از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود با اشاره به اینکه در کل دنیا ویترین صنعت هر کشوری، صنعت خودروسازی است؛ کشور ژاپن را با سوزوکی، المان را با بنز و بی ام و و فرانسه را با رنو می شناسیم. اینکه اکنون در کشور صنعت خودرو را خراب می‌کند، به ضرر کشور است

عادل پیرمحمدی بیان کرد: حال مردم با رشد اقتصادی بهتر می شود ، رشد اقتصادی حاصل تولید و اشتغال است.

این فعال صنعت خودروسازی ادامه داد: دی سی موتور یکی‌ از قطعات مورد استفاده در خودرو است که آن را وارد می‌کنیم؛ در گذشته ۵۰ درصد آن از خارج می شد و اکنون به ۲۰ درصد رسیده است، در این قطعه مسی وجود دارد که باعث می شود وارداتی شود اگر به دانش ساخت آن مس برسیم، به زودی آن را کامل ساخت داخل خواهیم کرد.

وی افزود : ۲۳ صنعت مادر، به صنعت خودرو سرویس می دهند. ۹۲ درصد ورق های فعلی را از فولاد داخلی استفاده می‌کنیم.قیمت تمام شده محصول ۶۵ درصد آن مواد اولیه است؛ قیمت این ۶۵ درصد دست خودروساز نیست، اکنون قیمت فولاد در بورس، آلومینیوم از بورس بسیاری از مواد اولیه در بورس قیمت گذاری می شود که آن را بالاتر از نرخ جهانی خریداری می کنیم.

مدیرعامل ساپکو اضافه کرد: از سهم ۲ هزار دلاری که به ازای واردات قطعه صورت می‌گیرد سهم قطعه‌ساز و خودروساز ۳۲ درصد است.۳۳ درصد واردات نیز مربوط به قطعات الکترونیک است؛ برای صنعت الکترونیک کاری در کشور انجام نشده است.

پیرمحمدی ادامه داد: یکی‌ از صنایعی که خودروسازی به آن‌ نیازمند است پتروشیمی است که اکنون در بسیاری از قطعات آن وارداتی است؛ فوم صندلی در کشور ساخته نمی شود، این اتفاق باید در صنعت خودرو رخ دهد.

 

تالارپشتی :چرا مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: خودروساز ، مطالبات قطعه‌ساز را پرداخت نمی‌کند

رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز به عنوان آخرین سخنران این گردهمایی باعالم کرد:خودروسازان باید پاسخگو باشند چرا با وجود پیش فروش محصول، مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند.

اکبری تالارپشتی ، گفت: چطور خودرو پیش فروش می‌کنید، پول نقد را از خریدار می‌گیرید، اما مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنید، این سوالی است که خودروساز باید پاسخ دهد.

وی ادامه داد: خودروسازان هر روز پیش فروش می‌کنند بعد ادعای زیان دارند؛ چرا با وجود اینکه دولت سهم در خودروسازی دارد، درخواست کمک نمی‌کنید و به سراغ مجلس می‌آیید؟

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: ساختار خودروسازی باید رقابتی شود. باید کار تخصصی صورت گیرد، کنسرسیوم تشکیل و کار حرفه‌ای انجام شود.

وی بیان کرد: هر تولیدی برای ارتقا باید صادرات داشته باشد، اگر قطعه سازان می‌خواهند پایه خودروسازی باشند باید صادرات داشته باشند؛ باید با فرمول به روز دنیا حرکت کرد.

این عضو خانه ملت افزود: باید بازار خودرو رقابتی شود؛ نباید خودروسازی حیاط خلوت دولت شود. باید توانمندی فرزندان این سرزمین تکیه کرد، باید به دنبال اشتغال زایی باشیم.  باید با شرکت‌های دانش بنیان قرار داد بست و به فکر راه اندازی شرکت‌های تعطیل بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=9205

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.