خودرو به اشتباه تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت:مسئله‌ای که در بازار خودرو آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است، زیرا عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

0

اقتصادخودرو-آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصمیمات موثر و بسیار خوبی برای بخش صنعت، معدن و تجارت گرفته شده است و نکات مدنظر وزارت صمت در لایحه گنجانده شد.

وی افزود: خوشبختانه در تداوم رشد تولید مرکز آمار دو روز پیش آمار‌های رشد اقتصادی برای ۶ ماهه اول سال جاری منتشر کرد و جالب توجه است که بخش صنعت در ۶ ماهه اول سال جاری ۴/۹ درصد رشد داشته است همانطور که می‌دانید سال ۹۷ و ۹۸ بخش صنعت رشد منفی داشته است و در سال ۹۹ هم ۰/۹ یعنی کمتر از یک درصد رشد داشت و همچنین سال ۱۴۰۰ به مقدار ۳/۵ درصد رشد داشت و امسال رشد ۴/۹ درصد صنعت بسیار امیداوار کننده است، زیرا که اشتغال کشور و به نوعی توزیع درآمد بهترین آن از طریق صنعت و معدن صورت می‌گیرد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: آمار شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است یعنی ۵ ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید کشور را دارا هستند رشد‌های ۶ و بیشتر از ۶ درصدی دارند و در مجموع داده‌ها نشان دهنده حرکت تولید و صنعت است.

فاطمی امین وضعیت بازار خودرو را تشریح کرد: مسئله‌ای که در دو سه ماه گذشته در بازار خودرو آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است و این قیمت‌ها از روش ابتدایی که بالارفتن قیمت قطعات بود، نیست و از مسیر دیگری است، زیرا عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند یک راه این است که خودرو خریداری کنند پس زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند به مراتب قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد و بالعکس اگر قیمت دلار کاهش یابد بواسطه آن قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر به دو سال گذشته نگاهی بیندازیم دقیقا قیمت‌های بازار، نه قیمت تولیده کنند‌ها و کارخانه‌ها با قیمت ارز کاهش و افزایش یافته است و راه حل آن متوازن کردن عرضه و تقاضا در وهله نخست است و از آنجایی که آمار تولید خودرو مشخص است خوشبختانه تولید خودرو بسیار مناسب بوده است.

فاطمی امین در ادامه گفت: آبان ماه امسال ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو از سواری، وانت، کامیون تا اتوبوس تولید شده که در ۵ سال اخیر بی سابقه بوده است و تولید خودروسازان مجموعا ماهانه هرکدام بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا کرده است و خودروسازان تا آذرماه توانسته اند به میزان تولیدات سال گذشته، تولید خودرو داشته باشند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو اظهار داشت: چهار سال و سالی  ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری بازار داشتیم یعنی تقاضای حول و حوش یک میلیون و پانصدهزار دستگاه است، اما از سال ۹۷ تا امسال زیر ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شده است پس با تقاضای انباشته روبرو بوده ایم و طبیعتا تقاضای انباشته زمان لازم دارد تا رفع شود و دو مسیر بیشتر ندارد افزایش تولید یا واردات.

وی افزود: تولید خودرو افزایش بسیار زیادی داشته است و واردات نیز از سوم آبان ماه نهایی شد یعنی آئین نامه واردات خودرو شهریورماه در دولت مصوب شد و مجلس شواری اسلامی چند ایراد گرفت و ایرادات مجلس سوم آبان نهایی شد و از زمانی که آئین نامه نهایی شده دو ماه می‌گذرد و همین روز‌ها است که نخستین گروه خودرو‌های وارداتی، وارد کمرگ شوند.

فاطمی امین در پایان گفت: برنامه گسترده عرضه خودرو‌های وارداتی را پیش بینی کرده ایم و شرکت‌هایی که عهده دار واردات خودرو‌ها بودند اوایل کار را جدی نمی‌گرفتند یعنی تا دو سه هفته پیش فکر نمی‌کردند که اجرایی شود، زیرا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ به طول انجامید تا عملیاتی شود، اما امسال دوماهه در حال اجراست این در حالی است که پیچیدگی واردات بسیار زیاد شده است به طور مثال طبق قانون الزام شده واردکنندگان باید انتقال فناوری هم بدهند.

 

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=33800

منبع صداوسیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.