رونمایی از محصولات جدید، بهبود صنعت خودرو یا بهانه‌ای برای جمع آوری نقدینگی؟

نگاهی به کارنامه خودروسازان از ایران خودرو و سایپا گرفته تا پارس خودرو و… نشان می‌دهد که به طور معمول آنها سالیانه از رونمایی محصولات جدیدی سخن می‌گویند که به گفته آنها زمینه ساز تحول در صنعت خودرو خواهد شد.

0

اقتصاد خودرو-نگاهی به کارنامه خودروسازان از ایران خودرو و سایپا گرفته تا پارس خودرو و… نشان می‌دهد که به طور معمول آنها سالیانه از رونمایی محصولات جدیدی سخن می‌گویند که به گفته آنها زمینه ساز تحول در صنعت خودرو خواهد شد.

 روزی که ایران خودرو می‌خواست پیکان را از خط تولید خارج سازد مدعی ورود به دنیای جدید صنعت خودرو شد و تا به امروز نیز مدل‌های مختلفی از خودرو را رونمایی کرده و مدعی شده است که تحولاتی بزرگ در صنعت خودرو در راه است. البته سایر خودروسازان نیز این رویه را داشته‌اند چنانکه سایپا و پارس خودرو نیز از روند عقب نمانده و هر روز وعده تولید خودرویی به روز و با خصوصیات  روز دنیا را سر داده‌اند.

نکته دیگر در صنعت خودرو کشور آن است که خودروسازان همواره تولیدات خود را با خودروهای مشابه خارجی مقایسه و خود را همتراز با آنها معرفی می‌کنند و البته همزمان نیز مدعی هستند که قیمت تولید آنها بسیار پایین تر از خودروهای مشابه خارجی است چنانکه اخیرا مدیران سایپا عنوان کردند که تیبا بسیار ارزان‌تر از ماشینهای مشابه خارجی است.

نکته دیگر در عرصه خودرسازان کشور که به امری همیشگی در میان آنها رایج شده است بیان خصوصیات و ویژگی‌های انحصاری محصولاتشان است.

نکته قابل توجه دیگر در صنعت خودرو کشور، تجاری شدن سریع محصولات در قالب پیش فروش و کسب بازار است بگونه‌ای که در همان زمان افتتاح خط تولید، خودروسازان از پیش فروش محصولات و البته خوش عهدی در تحویل محصولاتشان می‌گویند.

 

مسیری که همه می‌پیمایند

 نکته قابل توجه آن است که موارد ذکر شد در تمام خودروسازان داخلی با کمی تفاوت اجرا می‌شود و تقریبا رویه‌ای مشابه را در آنها می‌توان مشاهده کرد یعنی آنکه همه آنها بر ساخت خودروهای جدید و به روز و با استانداردهای بین‌المللی تاکید دارند، همه آنها محصولاتشان را قابل رقابت با خودروهای مشابه خارجی می‌دانند، همه آنها از مناسب بودن و حتی پایین تر از استانداردهای جهانی بودن قیمت محصولاتشان می‌گویند، همه آنها ویژگی‌های انحصاری بیشماری برای محصولاتشان هنگام افتتاح خط تولید بر می‌شمارند، همه آنها در همان ابتدای طراحی خودرو اقدام به پیش فروش خودرو نموده و البته تعهد زبانی به متعهد بودن به تحویل خودرو در زمان مقرر را تکرار می‌کنند.

مجموع این رفتارها از سوی تمامی خودروسازان داخلی در حالی صورت می‌گیرد که این سوال در اذهان عمومی باقی است که خودروهای بی کیفیتی که در یک تصادف( 59 خودرو) کیسه‌های هوایشان باز نمی‌شود و در هر تصادفی تلفات جانی و خسارت‌های مالی سنگینی رقم می‌خورد ساخت کدام خودروساز است؟

کدام خودروساز است که پس از گذشت ماه‌ها از زمان تعهد تحویل همچنان از تحویل خودرو خودداری می‌کند در حالی که هزاران خودرو در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و زمانی که افزایش قیمت داده می شود به ناگاه خودروها روانه باز می‌شوند؟

کدام خودروساز است که هر روز کیفیت محصولاتش پایین تر می‌آید و نه تنها قابل رقابت با خودرو مشابه خارجی نمی‌باشد بلکه حتی با تولیدات گذشته خود نیز قابل مقایسه نیست و کیفیت تولید جدید از تولید قدیم پایین تر است؟

و در آخر اینکه پیش فروش محصولاتی که تازه وارد خط تولید شده است برای کسب درآمد و انباشت سرمایه کدام خودروساز صورت می‌گیرد که با وعده تحویل فوری سرمایه مردم را جمع کرده و زمان تحویل خبری از آماده بودن خودرو نیست؟

شاید آنچه امروز در بازار خودرو مشاهده می‌شود ساخته خودروسازان نامرئی است که به نام خودروسازان اسم و رسم دار داخلی شبانه خودرو تولید و روانه بازار می‌کنند تا به بدنام کردن خودروسازان داخلی بپردازند، چنانکه پس از گذشت ماه‌ها از تصادف بهبهان مسئولان امر عنوان کردند که باز نشدن کیسه‌های هوا به خاطر شتاب سرعت بوده و ایرادی در کیسه‌های هوای خودروسازان و کیفیت خودرو نبوده و مافیای واردات کیسه هوا پشت صحنه جوسازی علیه خودروسازان قرار داشته است !!!

 

*زهرا واثق‌نیا

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=12051

توسط زهرا واثق‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.