طرح اتحادیه اروپا برای توقف حمایتهای دولتی به خودروهای برقی ارزان قیمت ساخت چین

کمیسیون اروپا تحقیقاتی را آغاز کرده که در صورت به سرانجام رسیدن ممکن است تعرفه‌هایی برای خودروهای برقی چین که وارد کشورهای عضو این اتحادیه می‌شوند وضع شود. خودروهای چینی مشمول سوبسیدهای دولتی هستند.

0

اقتصاد خودرو-اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی سالانه خود در پارلمان این اتحادیه گفته است: «بازارهای جهانی با سیلی از خودورهای برقی ارزانتر پر شده؛ و قیمت این خوردوها بطور مصنوعی با سوبسیدهای بزرگ دولتی پائین نگاه داشته شده است.»

او هر چند اهمیت خودروهای برقی در اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا را مورد تاکید قرار داده ولی گفته: «می‌توانم امروز اعلام کنم که اتحادیه اروپا تحقیقاتی درباره عدم ارائه سوبسید به خودروهای برقی که از چین وارد می‌شوند را آغاز کرده.»

خودروسازان اروپایی هم اکنون برای تولید خودروهای ارزانتر برقی و رقابت با چین- که دست برتر را در تولید خودورهای ارزانتر دارد- در تقلا هستند.

با افزایش رقابت در تولید این محصولات، خودروسازان چینی تلاش خود را برای عرضه خودروهای برقی در بازارهای جهانی و حضور خود در بازارهای خارجی را افزایش داده‌اند.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن خودروهای سواری در چین، صادرات خودروهای چینی در ماه اوت ۳۱ درصد افزایش داشت؛ یک ماه پیش‌تر(ژوئیه) میزان صادرات ۶۳ درصد افزایش داشت.

شرکت مشاوره خودروی «اینووه‌و» که خدمات جامعی در حوزه خودرو ارائه می‌کند، گفته خودروهای چینی حدود ۸ درصد از خودروهای نوی فروخته شده به مشتریان در اروپا از ابتدای سال تا به امروز را شامل شده است؛ این رقم سال گذشته ۶ درصد و دو سال پیش ۴ درصد بود.

با اعلام خبر آغاز تحقیقات در زمینه قوانین مرتبط با واردات خودروهای برقی چینی به اتحادیه اروپا، ارزش سهام خودروسازان برقی چین در بازارهای جهانی افت کرد.

در ماه آوریل موسس شرکت خودروسازی «نی‌ئو» در چین هشدار داده بود که تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین باید خود را آماده تغییر سیاستهای حمایتی توسط دولتهای خارجی کنند.

او تخمین زده بود که خودروسازان چینی که در زمینه تولید خودروهای برقی فعال هستند در مقایسه با رقبای خود-نظیر تسلا- حدود ۲۰ درصد برتری در هزینه تمام شده دارند.

سازمان بین‌المللی انرژی در گزارشی که در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرد گفته بود چین ۶۰ درصد فروش خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده است.

این سازمان پیش‌بینی کرده بود که تا پایان دهه جاری این کشور- با ۴۰ درصد از سهم کل فروش- همچنان بزرگترین بازار این خودروها خواهد بود و بعد از آن اروپا با ۲۵ درصد و آمریکا با ۲۰ درصد در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.

در سال گذشته اروپا دومین بازار بزرگ خودروهای برقی که رشدی ۱۵ درصدی را در زمینه فروش این خودروها را تجربه کرد.

سومین بازار بزرگ جهان آمریکا بود که فروش این اتومبیل‌ها سال قبل در آن ۵۵ درصد جهش کرد.

طی سالهای اخیر به دلیل دغدغه‌های زیست محیطی و افزایش قیمت سوخت استقبال از خودروهای برقی افزایش یافته هر چند در مواردی انتقادهایی فنی هم درباره این خودروها مطرح بوده است.

لینک کوتاه خبر : https://eghtesadkhodro.com/?p=43446

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.